Gå til innhold

Tips til fotografering av fotballkamp


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta noen bilder i løpet av en fotballkamp i sommer, og lurer på om det er noen tips og triks som kan hjelpe meg. Jeg er egentlig fullstendig nybegynner med speilrefleks. Jeg har hatt kameraet i et år, og kan det grunnleggende, men har i svært liten grad tatt bilder av annet enn stillestående motiver. Har søkt i forumet, og ikke funnet mye (annet enn denne guiden: http://www.akam.no/a...sommersol/70599 ). Normalt bruker jeg kameraet halvautomatisk med blenderprioritet, jeg gjetter at for fotballkamp med litt bevegelse er halvautomatisk med lukkertid et bedre valg, evt. manuell.

 

Fotballkampen er en kameratgjeng, men akkurat denne kampen er allikevel noe høytidelig, så jeg tar det hele litt halvseriøst. Den skal foregå i slutten av juni/begynnelsen av juli på dagtid (avspark er planlagt til et sted i tidsrommet 12.00-15.00), så regner med at det er godt lys, selv om det skulle være overskyet. Siden det er en kameratgjeng blir det ingen sittende på tribuner el., alle vil stå ved sidelinjen, og bildene vil nok bli tatt herfra. Jeg planlegger og satser på å ta bilder både av kampen, tilskuere, og også lagene etter kampen er ferdigspilt.

 

Mitt utstyr er et Canon 550D, Sigma 30mm F1.4 og Sigma 17-70mm F2.8-4.

 

Noen konkrete spørsmål jeg har nå:

 

- Lengste brennvidde jeg har er 70mm. Er dette for lite? Det er uaktuelt å handle flere objektiv nå (da jeg ikke har råd), men et alternativ kunne kanskje være å kjøpe noe på Elkjøp og returnere innen 30 dager? Litt frekt kanskje? (jeg sikler litt etter å prøve et Canon 200mm).

- Jeg kan kanskje låne et objektiv. Jeg husker ikke nøyaktig betegnelse, men det er et Sigma eller Tamron, superzoom, noe sånt som 18-200 F3.5-6.3 (tror jeg, usikker). Er dette et alternativ, eller er det ikke lyssterkt nok med korte lukkertider?

 

- Hvordan er det med dette utstyret og regn? Vi satser selvsagt på sol, men skulle det bli dårligere vær vil jeg allikevel ha noen bilder for ettertiden. Jeg har aldri brukt kameraet i annet enn oppholdsvær, og aner ikke om en dråpe eller to tar fullstendig knekken på det (det er jo ikke værtettet).

 

- Hvor korte lukkertider trenger jeg for virkelig å fryse bevegelsene? 1/500 sekund, 1/1000 sekund? Enda raskere? Blir det sol blir det nok ikke noe problem, men kan være greit å ha i bakhodet når det blåses i fløyta.

 

- Jeg har ikke stativ, men det tror jeg det er mulig å få lånt. Er dette en fordel for noen bilder? Tenkte kanskje på lagbilder.

 

- Er det noe annet jeg MÅ tenke på?

 

Jeg hadde satt veldig stor pris på tilbakemeldinger fra noen som har litt mer erfaring, både på spørsmålene ovenfor, og generelle tips, triks, lenker til lesestoff, eller ting det er verdt å tenke på. Alt taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... du sier jo selv at det er uaktuelt å kjøpe objektiv (bortsett fra det du sa om å "låne" på Elkjøp) så da ville jeg tatt med 17-70mm'ern.

 

Men en 200mm+ er å annbefale hvis du ønsker teetere utsnitt av fotballspillerene. Men da må du som sagt "låne"...

 

Hva jeg synes om den metoden skal jeg dog ikke kommentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...