Gå til innhold

Hvordan få panasonic tv til å starte i HDMI modus og ikke tv/scart modus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å skru på enheten som sender HDMI-signalet før du skrur på TV-en? Jeg har en Panasonic TV selv og gjør alltid det. Det virker som om TV-en min alltid skifter til den siste aktive kilden. I mitt tilfelle har jeg et gammelt surroundanlegg koblet til med scart og en PC som er koblet til med HDMI. PC-en sender lyden ut via surround-anlegget. Hvis jeg skrur på surround-anlegget etter jeg har skrudd på PC og TV så skifter den til AV-1, hvis jeg skrur på PC-en sist er det vanligvis HDMI-inngangen min som blir valgt.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skru på enheten som sender HDMI-signalet før du skrur på TV-en? Jeg har en Panasonic TV selv og gjør alltid det. Det virker som om TV-en min alltid skifter til den siste aktive kilden. I mitt tilfelle har jeg et gammelt surroundanlegg koblet til med scart og en PC som er koblet til med HDMI. PC-en sender lyden ut via surround-anlegget. Hvis jeg skrur på surround-anlegget etter jeg har skrudd på PC og TV så skifter den til AV-1, hvis jeg skrur på PC-en sist er det vanligvis HDMI-inngangen min som blir valgt.

Parabolen i dette tilfellet står alltid på. Men jeg har testet og det har ikke noe å si. Tv velger ikke hdmi uansett.

Lenke til kommentar

Du må aktivere hotelmode:

Hold inne -/V-knappen på TVen og tre trykk på AV-knappen på fjernkontrollen.

Velg "hotelmode on" og velg inngang.

Bruk bryteren på TVen så den slås av, også slå den på igjen.

Dette funket iallefall på tidligere modeller, så går ut ifra at det funker fortsatt. Ikke rør andre innstillinger der, og alt dette gjør du på eget ansvar :)

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv med Panasonic fra 2008.

Da jeg kjøpte den brukte jeg scart fra både dvd og kabel-dekoder. Da stilte TV'en seg automatisk på den av dem som sto på, og hvis jeg f.eks slo på dvd-spiller mens TV'en sto på switchet den automatisk. Etter bytte til hdmi på kabel-boksen har den sluttet med det, og vi må bytte kilde manuelt til hdmi-1 hver gang vi slår på, og den bytter ikke kilde automatisk når signaler slås av og på.

Irriterende, men jeg har ikke funnet noe løsning...

Lenke til kommentar

Nja, ser man kan sette hvilke inngang den skal starte opp i.

Jeg får den ikke til å ta hensyn til om det er signaler. Hvis dvd-spiller står på, mens kabelboks står av vil jeg jo ha DVD som input når jeg slår på TV'en. Den bytter ikke automatisk f.eks når jeg slår på andre kilder. Slår jeg på DVD eller konsoll er det naturlig at det er det jeg vil se på, så da vil jeg jo bytte kilde også. Dersom jeg kobler alt til med analoge kabler funker det utmerket, men med en gang det kommer inn en HDMI ser det ut som det slutter.

Så det er forsåvidt en løsning hvis man alltid ser på HDMI 1...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...