Gå til innhold

Klasse B: Hengerspørsmål

olavrb

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjørte en tur med henger i dag. Så kom jeg over en kar som sa at jeg som bare har førerkort B, bare kan kjøre hengere med høyest tillat totalvekt 750. Hengeren jeg kjørte hadde høyeste tillatte totalvekt på 1300. Jeg hadde ikke lastet hengeren over 750 kg (inkludert hengerens egenvekt), så jeg visste at jeg var under 750kg-grensa. Men han claima at siden hengeren har høyest tillatte totalvekt på 1300 kg, uansett hvor mye eller lite jeg måtte laste på den, så hadde jeg ikke lov å kjøre den.

Hvordan er det egentlig? Regelen er vel at jeg ikke har lov til å kjøre en henger som lastet veier mer enn 750kg, egenvekt inkludert?

Er det også vektbegrensninger til en brakeless-henger i forhold til en henger med bremser?

Lurer derfor på å ta BE-førerkort. Noen som kan si hvor mye det koster ca, inkludert alt? Hvor mange øvekjøretimer er det snakk om?

MVH: Olav :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Olav!

På klasse B kan du kjøre henger med høyst tillatt totalvekt 1300kg dersom bilens egenvekt med fører er minst 1300kg, bilen har lov til å trekke 1300kg og tillatt totalvekt bil+tillatt totalvekt henger er mindre enn 3500kg.

BE-sertifikat koster rundt 5000kr og er i hovedsak et lastekurs samt en praktisk prøve. For BE er det hengerens og bilens reelle vekt som regnes. Bilens vekt må være større enn hengerens vekt, bilen må ha lov til å trekke lasten og summen av vekt bil pluss henger må være mindre enn 3500kg.

//Ole

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Ole3 sier, du har lov til å trekke henger med totalvekt på over 750 kg dersom hengerens totalvekt er mindre enn bilens egenvekt (inkl. fører) og den tillatte totalvekten for bil og henger ikke går over 3500 kg.

Kilde:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+(klasse+B)

Vet ikke om noen vektbegrensning i forhold til brakeless-henger, men du kan hvertfall ikke kjøre fortere enn 60km/t med en slik.

Endret av thinkdifferent
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen vektbegrensning i forhold til brakeless-henger, men du kan hvertfall ikke kjøre fortere enn 60km/t med en slik.

Du skal kunne kjøre en slik opp til 80km/h dersom tilhenger med last veier mindre enn 300kg (usikker på om det menes tilhengerens tillatte totalvekt, eller reell vekt).

//Ole

Lenke til kommentar

Statens vegvesen har utviklet en app for android og iphone som heter "bil og henger". I den appen kan man skrive inn registreringsnummer på trekkvogn og henger og få info om dette er en lovlig kombinasjon for det førerkortet man har. Appen har også info vekt og fartsbegrensinger på henger uten brems som Ole3 er inne på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...