sperm2k Skrevet 6. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg har i de siste dagene stusset over dette ordet jeg fikk høre av en svenske(!!!) Men jeg klarer ikke å forstå eller finne ut hva det betyr. Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2012 http://home.hio.no/~sissele/elaering/fag/pedagogikk/sosiokultur/situering.htm Kan det stemme? Lenke til kommentar
sperm2k Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. juni 2012 http://home.hio.no/~...r/situering.htm Kan det stemme? Jeg får ikke åpnet linken, så det kan godt stemme! Lenke til kommentar
DCG Skrevet 6. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2012 Ut av litt googling kan det se ut som at det betyr det samme som "plassert". "Det situerte (plasserte) perspektivet" Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2012 Linken funker hos meg, ihvertfall. Her er innholdet: I det sosiokulturelle læringsperspektivet står begrepet situering sentralt. Situert læring innebærer å se på en læringsaktivitet i tett sammenheng med den situasjonen den inngår i, f.eks. å skrive et innlegg i et diskusjonsforum - eller innlede til diskusjon om et aktuelt tema - eller skrive en medstudentrespons. I følge Olga Dysthe (2001) fokuserer det situerte perspektivet på mer omfattende deler av det virksomhetssystemet som studenten er en del av, enn bare studenten selv og de umiddelbare omgivelsene omkring. Det favner og inkluderer studenten som deltaker i samspill med andre (f.eks. studenter, lærere, sykepleiere i praksis), teknologiske hjelpemidler (f.eks. pc, nettstøttede applikasjoner) og feltets symbolsystemer (f.eks. fagspråk). Situert læring ligger begrepsmessig tett opp til kontekstuell læring. Begge begrepene er uttrykk for at læring skjer i samspill med omgivelsene omkring, og kan altså ikke ses løsrevet fra den praksisvirkeligheten som studenten befinner seg i. Begrepet situert læring har blitt et sentralt begrep i den sosiokulturelle læringstradisjonen, og da altså som en mer konkret og samtidig sammenvevd forståelse av de situasjonene som studenten er en del av. Kontekstualitet hevdes å være mer brukt innen kognitivistisk læringsteori, der individet utgjør den grunnleggende analyseenheten og konteksten omgivelsene rundt individet, f.eks. kulturelt, sosialt, politisk, etisk, estetisk, osv. I dagens pedagogiske verden ser det likevel for meg ut til at begrepene brukes litt om hverandre. Situert læring er med andre ord en av de grunnleggende premissene for e-læringsopplegg i profesjonsutdanningene. Men hvordan kan bruk av datateknologi mediere kontekstualitet i studentenes læreprosess, og ikke bli brukt til generalisert og dekontekstualisert utveksling av kunnskaper? Når nettstøttet læring tilrettelegges i studieplanene, er det studentenes dialog og samhandling på nettet som er det interessante. Studentenes kunnskapskonstruksjon skjer i samhandlingen mellom medstudenter og lærere ved hjelp av diskusjoner og samtekster. Mange læringsaktiviteter i sykepleierutdanningen læres for øvrig ikke bare ved å lese tekster eller ved å være i dialog med seg selv og andre, men de skjer også ved hjelp av 'bilder' på forskjellige måter (f.eks. fotografi, video, se mesteren i arbeid). I tillegg til læresituasjoner i praksisfeltet (sykehus og kommunehelsetjeneste) og på øvingspost, kan det tenkes at dialog ved å kombinere ord, bilde og lyd gjennom nettbaserte applikasjoner, kan øke det situerte læringsperspektivet ved at studenten får anledning til å spille på flere registre enn bare det rent tekstlige, som for de fleste kan innebære at den situerte læringserfaringen for raskt blir transformert til en form for generalisert kunnskap. Bruk av triggere som innledning til faglig diskusjon og fellesskapsorienterte arbeidsformer kan være et godt eksempel på tilrettelegging av studieoppgaver som har spesielt fokus på et situert og sosialt læringsperspektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå