Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Seksuell trakassering?

Xatun

Anbefalte innlegg

@Russss2012: Forsto jeg deg rett i at du ikke har sett han igjen etter at du konfronterte han med dette? Selvom han viste fingern til deg der og da, kan det hende han har tenkt seg om, og kanskje vil oppføre seg bedre/ignorere at du sitter på bussen neste gang?

@DetFinnesAllerede: Her sprer du fordommer. Jeg kan jo ikke benekte at de kanskje ville gjort som du beskriver, men det hadde nå engang likevel vært den riktige måten å gjøre det på. Enten det, eller å gi dem et oppgitt blikk for deretter å flytte seg lenger frem i bussen.

Du kan ikke benytte nødverge og slå til en person fordi du antar at en person som står foran deg ville kom til å knekke huet på deg bare fordi han er stor...

Jeg kunne ikke gjøre noe igår når selve handlingen fant sted (fra begges sider, altså min tygging og hans handling). Men jeg konfronterte han idag ja. Jeg vil ikke anmelde med mindre jeg vet at han kan bare få bot, (for som tidligere nevnt vil jeg ikke at han skal få fengselstraff). Bare en såkalt "lærepenge". Jeg kan ikke anmelde saken enda, og som jeg vet er det 2 år foreldelsesfrist på straffer som kan være inntil 1 år i fengsel. Så har god tid på meg, og vil selvfølgelig ikke gjøre dette dersom jeg møter han igjen og han ikke gjør noen ting.

Men jeg spør nå for å ha god til for å forberede meg dersom noe sånt skulle oppstå igjen, hva jeg kan si der og da, hvor mye det evnt. koster og slike ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@DetFinnesAllerede: Hvor vidt trådstarter er mental eller ikke, er utenfor trådens og kategoriens tema. Dessuten har du ikke mulighet til å avgjøre dette via et forum.

Vennligst hold deg til saken!

Mvh. r2d290

-Forumveileder

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster ikke noe å anmelde en sak. Dersom saken blir prioritert av politiet, vil nok ikke dette være av en slik art at ubetinget fengselsstraff blir benyttet. Bot eller samfunnsstraff kan være mulige straffemiddel. En bot vil i midlertid kunne bli substituert med fengselsstraff. Altså kan tiltalte velge å sone i fengsel noen dager i stede for å betale bot.

Men det er isåfall ikke snakk om fengsel i nærheten av et år.

Lenke til kommentar

Må si at dette er noe av det mest latterlige jeg har lest.

Jeg kunne ikke gjøre noe igår når selve handlingen fant sted (fra begges sider, altså min tygging og hans handling). Men jeg konfronterte han idag ja. Jeg vil ikke anmelde med mindre jeg vet at han kan bare få bot, (for som tidligere nevnt vil jeg ikke at han skal få fengselstraff). Bare en såkalt "lærepenge".

Så du skal gi han en lærepenge for å ha slikket mellom fingrene sine, og fordi han har smilt til deg?

Med unntak av det faktum det han gjorde strider mot folkeskikk, har han hverken utgjort noen trussel, eller gjort noe som kan skade deg på noen som helst måte.

At du konfronterte ham, er mer enn nok her. - å blande inn politiet i en slik sak er lavmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anmelde han dersom jeg vet han kommer til fengsel slik det står i straffeloven, det er nettopp derfor jeg kommer hit og spør andre samfunnsmedlemmer som dere om deres synspunkter og innvendninger. For jeg vil ikke at livet hans skal bli ødelagt pga. en slik handling, for så grov er jeg ikke. Men han både krenket, seksuelt trakasserte meg og antydet til at jeg var hjelpeløs ved å ikke gi meg en unnskyldning og ikke minst vise fingeren. Derfor vil jeg spare meg selv og andre unge jenter ved å anmelde han for seksuell trakassering dersom dette er nok til en bot (og ikke fengsel).

Du er jo helt mental.

Og (med respekt å melde) det er overhodet ikke spydig ment, det er bare en saklig beskrivelse av fakta.

Du går faktisk og tror at en kis kan risikere fengselsstraff for å vise deg en obskøn gest.

Det der er mentalt ubalansert og for meg virker det som om du i det aller minste har emosjonelle problemer (samt intellektuelle), og høyst sannsynlig gir dette seg utslag i adferdsproblemer.

Jeg er overbevist om at du virker mye mer irriterende på omverdenen enn det du selv forstå.

Jeg har ikke noe problemer med å bli omtalt for noe jeg er eller noe jeg gjør. I motsetning til det han antydet meg for. Igjen henviser jeg til innlegget jeg skrev:

Straffeloven: §201 b . Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.

Jeg skal si deg en ting. Jeg er verken dum, eller psykopat, eller mentalt som du beskriver, eller noen ting. Du kjenner ikke meg og hva jeg har opplevd. Hvis jeg forteller deg det her nå, tror du meg sannsynligvis ikke for da tror du nok at jeg sier det kun for å motbevise deg om at du tar feil om meg og min tilstand.

Jeg har blitt seksuelt mishandlet siden jeg var 6 år (til jeg var 9.5 og flyttet hit) av fetteren min (som var forlovet den tid, er gift nå og har 1 sønn) før jeg kom til Norge som jeg bodde med i 5 år (uten egen far til stedet i landet). Jeg husket ikke faren min før ikke jeg kom til Norge og møtte han. I Norge har jeg hatt flere konflikter som inngår i samme tema som har med seksualitet å gjøre. Jeg har prøvd å ta selvmord i 3-4 ganger i løpet av en 5-dagersperiode. Guess what? Jeg kan ikke engang snakke om dette med min egen familie, så ja. Jeg er mye mer irrirtert på omverdenen enn det jeg selv tror. Applaus for deg.

Jeg har hatt vansker med folk som har utnyttet meg (ikke seksuelt, men mentalt). Nå har jeg endelig klart å "fikse" meg selv etter alt dette med tanke på at dette var siste året mitt på vgs. Jeg har fått 5 i alle fag bortsett fra kroppsøvning. Det ser du under (er enda tidlig å få med eksamenskarakterer, så de er ikke med)

Jeg skriver ikke dette for at du skal ha sympati til det jeg har opplevd, men skriver det som en del av en forklaring på hvorfor jeg er sånn jeg er idag.

Konklusjonen min til deg unge mann/dame, er at du skal se dypere inn i deg selv og sette deg litt i andres situasjoner før du dømmer. Jeg er verken dummere, styggere, dårligere, galere, (u name it) enn deg. Jeg vil også si at jeg er ganske stolt av meg selv etter alt som har skjedd for å ha kommet så langt som jeg har gjort nå. Jeg har kanskje noen problemer som du ikke har, eller du har noen problemer som jeg ikke har . Men det betyr ikke at du skal heve deg overfor meg å late som du er en lege/psykolog/psykiater og tror at du vet hva som er galt med meg. Jeg er fornøyd med meg selv takket være velviljen og styrken min, og helsesystemet i Norge som har hjulpet meg med å takle ting bedre. Selv om jeg har en lang vei å gå enda... Så ja, ingen er perfekt.

598513_3435234639766_1699625023_n.jpg

Lenke til kommentar

vist du er seriøs, så føler jeg med deg, for sånn forfærdelig oppførsel som denne personen fremførte, så fortjener han bot på minst 15tusen./sarkasme

det er en del av det og være menneske å bli fornermet og sett ned på innimellom. og vist du tar slikt så seriøst som du tydelig vis gjør så kommer du til og ha et slitsomt liv.

og tar du deg nær av dette, så tror jeg ikke advokat yrke er noe for deg.

post-214895-0-45035600-1339019738_thumb.jpg

Endret av supercz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si at dette er noe av det mest latterlige jeg har lest.

Jeg kunne ikke gjøre noe igår når selve handlingen fant sted (fra begges sider, altså min tygging og hans handling). Men jeg konfronterte han idag ja. Jeg vil ikke anmelde med mindre jeg vet at han kan bare få bot, (for som tidligere nevnt vil jeg ikke at han skal få fengselstraff). Bare en såkalt "lærepenge".

Med unntak av det faktum det han gjorde strider mot folkeskikk, har han hverken utgjort noen trussel, eller gjort noe som kan skade deg på noen som helst måte.

Hvorfor tror du den aktuelle loven er laget? Psykisk krenking kan i ekstreme tilfeller utgjøre store skader på offeret... Ingen krav om at det er fare for fysisk skade for at det vil skape problemer for offeret i lengre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selv om jeg har en lang vei å gå enda... Så ja, ingen er perfekt.

Postet du nettopp karakterkortet ditt? :green:

Hvorfor tror du den aktuelle loven er laget? Psykisk krenking kan i ekstreme tilfeller utgjøre store skader på offeret... Ingen krav om at det er fare for fysisk skade for at det vil skape problemer for offeret i lengre tid.

Loven er nok laget for nettopp ekstreme tilfeller som du snakker om. Skal dog sies at man finner mye i loven som ikke hører hjemme andre steder enn fantasibøker.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Alt det der er helt greit og flott og fint, men du overreagerer.

Du opplever deg mer krenket i denne forbindelsen enn det du faktisk har blitt, og det tror jeg du selv klarer å ta innover deg hvis du er så lur som du selv sier.

Av det du forteller at du har opplevd, så er det jo lett for alle å forstå at du har blitt ekstremt sårbar for krenkelser.

Men det du opplevde er ikke en juridisk sak, det er en følelsesmessig reaksjon, en overreagering, fra din side.

Drit i det og skriv deg ned bak øret at når du opplever deg krenket så hører du med andre hva de mener om det, før du skaper MER konfrontasjoner rundt det hele.

Fordi her er faktisk en liten hemmelighet at folk som har opplevd negative ting, har en tendens til å selv iscenesette situasjoner hvor de kan oppleve det samme.

Men dette er ting som det passer best for deg å ta opp med sakkyndig psykolog.

Endret av DetFinnesAllerede
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg kan vel ikke være den eneste som syntes dette virker som en filleting?

Hvorfor ikke bare oppføre seg voksent og la det gå, respektløst eller ikke, det er ingen vits i å føre jihad for noe så lite, om dette er noe den personen gjør ofte får han nok som fortjent en dag :)

Foreslår du bare ignorer personen da du tydeligvis ikke vil ha noe med ham å gjør.

Problemet her er ikke at jeg syntes synd på meg selv eller noen ting. Jeg har nokså aldri vurdert å anmelde folk for noe slik. Med hånda på hjertet kan jeg si at idag før jeg tok bussen, satt jeg på toget. Jeg hørte på musikk. Det satt 2 jenter på andre siden, og hun ene mimet til den sangen jeg hørte på, og smådanset til dette. Jeg syntes det var plagsomt, men vet du hva? Så voksen som jeg er, gjorde jeg ingenting. Jeg viste ikke henne finger eller prøve å skjelle henne ut eller noen ting. Fordi jeg mener slikt er overdrive. Dette er også første gangen jeg har følt at jeg har spilt så høyt at andre hører det jeg hører på, og har lagd bobler med tyggis og smattet et par gange slik jeg gjorde i går.

Problemet i seg selv er ikke stort for meg, men jeg liker ikke å møte på den personen flere ganger igjen og gi han adgangen til å gjøre slike handlinger igjen. For så bestemt som han var, så det ut som det blir flere slike gjentagelser. Dette kan jeg ikke akseptere, og når han helt bevist viser meg fingeren for at jeg krever unnskyldning er enda mer krenkende.

Jeg er en bestemt person. Jeg gjør aldri ting mot andre som jeg ikke vil andre skal gjøre mot meg. Ei har jeg så lite selvrespekt at jeg lar en slik umoden fyr som så ut til å være mellom 20-23 år behandle meg slik uten at han kjenner meg.

Jeg ville ikke sagt det var tegn på lite selvrespekt å la det gå, heller et tegn på modenhet (vennligst merk: jeg mener ikke å si at det er lite modent å følge saken videre heller).

Tenk heller på det slik da: denne personen gjorde noe umodent som irriterte deg, hvorfor kaste bort mer tid på en slik drittsekk?

Jeg kan garantere deg at om dette går så langt som å bli oppfulgt av en eller annen etat eller myndighet, så vil det føre til sinne for den personen, og det vil igjen ha en stor sjangs for at den personen fører det videre til mer sinne fra din side...

Velg kampene med omhu, dette er tross alt en fillesak, om du er i din rett eller ei :)

Lenke til kommentar

Hvem du er og hvilke erfaringer du har fra livet ellers(uansett hvor kjipe de er), er helt irrelevant.

Du overreagerer, lær deg å takle slike småproblemer.

Så er

Hvem du er og hvilke erfaringer du har fra livet ellers(uansett hvor kjipe de er), er helt irrelevant.

Du overreagerer, lær deg å takle slike småproblemer.

Så det du sier, uansett hva som skjer i livet av erfaring (både negativt og positivt) ikke har relevans i slike saker som for meg virker krenkende?

La meg gi deg et eksempel: Dersom du var en drapsmann, (enten ble straffet eller ikke), ville du aldri fått negative tanker om noen spesielle ting som minner deg på at du er drapsmann?

Målet mitt var ikke å få med det jeg har opplevd, men jeg ville vise til han der om hvorfor jeg sier i forveien at jeg sliter med depresjon, angst , temperament osv.

Hvis dette er en småsak, si meg hvorfor det er en egen paragraf til det i Lovsamlingen. søk på det på nettet og se på tall, statistikk og undersøkelser som har med dette å gjøre.

Han har ikke slikket mellom fingerene sine fordi de var skitne eller fordi han ville smake på deg, ei heller har han vist fingeren til meg for å vise meg noe spesielt med den, og hvertfall ikke smilt til meg fordi jeg var "sjarmerende" eller noe sånt. Alle disse tingene har en mening bak (jeg snakker ikke om dypere mening eller hvorfor det gjøres osv osv. ) men at de har en betydning. Ville du gått på gata og "slikke fingrene" som du beskrev det mens du ser på en kvinne eller jente? NEPPE.

Bare fordi dette ikke er en sak av betydning for dere, betyr dette ikke at jeg ikke skal bry meg om dette. Det jeg har opplevd (hvorav en brøkdel er beskrevet her i stad) har gjort meg til den jeg er i dag. Selv om jeg ikke tenker på ting som har skjedd hver dag, er det enkelte ting som utløser slike tanker. Det liker jeg ikke. Jeg liker heller ikke at en person som ikke kjenner meg eller min bakgrunn skal kunne krenke, trakassere eller fornærme meg. Fordi reaksjoner på slike tilfeller kan tolkes ulikt av alle, for mange betyr det ingenting. For andre betyr det mye.

Jeg innrømmer at jeg har i noen situasjoner har overdrevet, men jeg kan ikke noe for det fordi det er slik jeg ser på ting. Men jeg føler ikke at jeg har noe overreaksjoner akkurat i denne saken.

Lenke til kommentar

La meg gi deg et eksempel: Dersom du var en drapsmann, (enten ble straffet eller ikke), ville du aldri fått negative tanker om noen spesielle ting som minner deg på at du er drapsmann?

Men jeg føler ikke at jeg har noe overreaksjoner akkurat i denne saken.

Slik jeg har forstått saken.

Du overreagerer, det er åpenbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din forhistorie har noe med hvordan du reagerer på nye ting som oppstår. Din forhistorie vil kanskje gjøre at du reagerer raskere/lettere på ting enn andre av oss. Men der er irrelevant i forhold til det juridiske spørsålet ditt i denne tråden.

Frustrasjonen du har rundt hendelsen, har vi andre kategorier for (send meg PM om du lurer). Men i denne tråden bør vi prøve å fokusere på om en eventuell anmeldelse vil kunne ha livets rett...

Lenke til kommentar
Selv om jeg har en lang vei å gå enda... Så ja, ingen er perfekt.

Postet du nettopp karakterkortet ditt? :green:

Loven er nok laget for nettopp ekstreme tilfeller som du snakker om. Skal dog sies at man finner mye i loven som ikke hører hjemme andre steder enn fantasibøker.

Ja. Ikke for å skryte, men han forrige duden sa at jeg ikke var smart. men som et bevis på at han tar feil. Jeg er kanskje ikke SUPER-smart, men jeg er smart nok til å komme meg videre på det jeg vil og vet at jeg har nok ressurser til å gjøre enda bedre.. og med tanke på at jeg på ca 3-4 mnd har klart å gjøre alle karakterene mine til 5 så vil jeg ikke anse meg som dum.

Verken jeg eller loven henviser til at han faktisk har brukt fysisk makt eller skadet med fysisk. For denne loven er nettopp for ting man sier, altså ikke-verbal. (Det er vel nesten det samme som legemsfornærmelse og legemsbeskadeligese.)

Personlig vil jeg tro at denne loven holder og er nok til hjelp. Jeg ville bare rådføre meg og finne fram til evnt. andre lover og regler.. :)

Lenke til kommentar

Jaja, men nå er det da slik at lovverket ikke er til for å validere de følelsesmessige reaksjonene til overfølsome mennesker.

Ei heller for å straffe folk som er mer eller mindre drittsekker.

Jeg veit ikke helt, jeg må innrømme at jeg opplever meg dårlig motivert for å drøfte ting på en myk måte med en person som mener at fordi hun FØLER noe, så medfører det at det er reelt. Spesielt når vedkommende har opplevd såpass kjipe ting at de fleste hadde blitt preget av det.

Men la meg forsøke. Hva er det du ser for deg at skal bli annerledes eller bedre, ved å eventuelt lykkes med å få rettssystemet til å straffe vedkommende.

Blir han bliere på deg, mer høflig, mer respektfull, hvis han får en bot?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din forhistorie har noe med hvordan du reagerer på nye ting som oppstår. Din forhistorie vil kanskje gjøre at du reagerer raskere/lettere på ting enn andre av oss. Men der er irrelevant i forhold til det juridiske spørsålet ditt i denne tråden.

Frustrasjonen du har rundt hendelsen, har vi andre kategorier for (send meg PM om du lurer). Men i denne tråden bør vi prøve å fokusere på om en eventuell anmeldelse vil kunne ha livets rett...

Nettopp. Det er jo det jeg ville fram til. Som dere har sikkert merket skriver jeg mye på hvert svar. Men det er fordi jeg er en komplisert person til tider. På samme måte ser jeg på noen ting litt mer alvorligere enn det andre gjør. Jeg kan ikke si at jeg liker det, for det sliter litt på psyken. men jeg kan ikke noe for det, og jeg vil gjøre alt for å forbedre det.

Det at jeg nevnte temperament og angst i selve innlegget, var fordi jeg i noen tilfeller kan klikke. Sist det skjedde var for 3 uker siden på skolen. Jeg mente ikke at jeg er gal eller noen ting. Men jeg skrev at jeg var redd akkurat der og da dersom jeg hadde gjort noe (slått, sparket, osv) som kunne gi meg konsekvenser. Det hadde han sikkert anmeldt, eller banka dritten ut av meg (for stor er jeg ikke).

Jeg ville heller ikke henvise til bakgrunnen min osv, men det at han fyren (som jeg glemmer navn på, men ikke orker å sjekke) kom med disse kommentarene, ville jeg bare forklare at bakgrunnen min har noe av skylden dersom det er enighet om at jeg har overdrevet. Men jeg har ikke gjort noen ting enda. og det er nettopp derfor jeg spør her. for at noen skal kunne forklare på en fin og oversiktlig måte om hva jeg burde gjøre, og ikke hvor dumt innlegget er. Altså gi meg råd, og skjell meg ut :)

Lenke til kommentar

Jaja, men nå er det da slik at lovverket ikke er til for å validere de følelsesmessige reaksjonene til overfølsome mennesker.

Ei heller for å straffe folk som er mer eller mindre drittsekker.

Jeg veit ikke helt, jeg må innrømme at jeg opplever meg dårlig motivert for å drøfte ting på en myk måte med en person som mener at fordi hun FØLER noe, så medfører det at det er reelt. Spesielt når vedkommende har opplevd såpass kjipe ting at de fleste hadde blitt preget av det.

Men la meg forsøke. Hva er det du ser for deg at skal bli annerledes eller bedre, ved å eventuelt lykkes med å få rettssystemet til å straffe vedkommende.

Blir han bliere på deg, mer høflig, mer respektfull, hvis han får en bot?

Jeg hadde regnet med at han hadde forstått konsekvensen av det han gjorde. Jeg regner ikke med at han hadde oppført seg noe annerledes som å være mer respektfull, høflig osv. men jeg tenker at han hadde ignorert meg slik som før igår. For vi har bare sett hverandre, vi vet INGENTING om hverandre. så jeg forveneter ikke noe mer. Men jeg vil at han skal tro at slik oppførsel godtas ikke, og at han ikke kan behandle meg sånn uten videre. Når han egentlig hadde mulighet til forandre på sakens gang helt "fredlig" ved f.eks. å si fra dersom han ble plaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...