Husam Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hva konkret er det som er så ille med den Aftenposten-artikkelen? Jeg synes mediene stort sett har vært objektive når det gjelder WOW-greiene til ABB. Og generelt sett har jo de mest useriøse kommentarene kommet fra de mest hardnakkede spillentusiastene. Personlig mener jeg at spørsmålet rundt korrelasjon mellom spill og voldelige handlinger er veldig interessant, og ser ingen grunn til å avvise at det kan være noe i dette. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Du kan scanne hjernen til barn og se hvem som ser mye på TV, de får faktisk hjerneskader. Skadevirkningene er større enn fra alkohol og tobakk. Det du skriver her er direkte løgn. Nei, det er faktisk sant. Mens lunger og hjerte hos et barn er like en voksens unntatt i størrelsen, er hjernen ikke en miniatyrkopi av et voksent organ. Hjernen vil utvikle seg og vokse utifra hvilke stimuli den får. For mye stimuli, eller for lite av en stimuli, eller gal type stimuli, får hjernen til å utvikle seg på ugunstige og uheldige måter. Du kan diskutere om TV er skadelig direkte på barn eller indirekte ved at barn går glipp av andre typer stimuli de trenger som de ikke får ved å sitte forran en skjerm. Men for mye TV fører uansett til permanent skade på hjernen som forskere kan scanne. Det er distinkt skille på barn som ikke ser på TV, de som ser på TV 1 time, 2 timer og 3+ timer for dagen. Barn som ser mye på TV utvikler samme symptomer som barn som har ADHD og dysleksi. Jeg har en teori om at ikke bruk men misbruk av TV direkte forårsaker ADHD og dysleksi og at dette kan forklare økningen av slike tilfeller. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Det de skriver er jo "ZOMG HAN SPILLTE 16 TIMER!!!!" mellom linjene. De fokuserer voldsomt på heilt feile ting, som WOW istedenfor for viktigere ting som f.eks. hans personlige hat og hans eie av våpen og våpenlisens eller hans barndom. De tar opp dette også, men i små notiser istedenfor store fremside artikler som dette. De sier rett og slett at videospill og gaming er en årsak til det som skjedde 22/7, og det blir helt feil. Da må man skylde på kaffedrikking og bompenger også. 2 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Det de skriver er jo "ZOMG HAN SPILLTE 16 TIMER!!!!" mellom linjene. De fokuserer voldsomt på heilt feile ting, som WOW istedenfor for viktigere ting som f.eks. hans personlige hat og hans eie av våpen og våpenlisens eller hans barndom. De tar opp dette også, men i små notiser istedenfor store fremside artikler som dette. De sier rett og slett at videospill og gaming er en årsak til det som skjedde 22/7, og det blir helt feil. Da må man skylde på kaffedrikking og bompenger også. For det første er jeg fullstendig uenig med deg i hva de skriver mellom linjene. Jeg skulle ha likt å lest begrunnelsen din. Ford det andre: Hvis du mener dataspill har vært det mediene først og fremst har fokusert på som medvirkende og/eller utløsende faktor rundt ABB-saken tror jeg ikke du har fulgt veldig godt med. Saken har fått en enorm mengde med oppmerksomhet, og dataspill har fått liten plass relativt sett. Men selvsagt blir det fokus på dette i avisene når det er fokus på dette i rettssalen denne dagen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Selvfølgelig har de fokusert på mange viktige ting, men fokuset på spill har atter en gang fått alt for mye oppmerksomhet mot andre viktige ting. 2 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Lol Pycnopodia, forventer du å bli tatt seriøst? Kom med kilder, i så fall. Nå er du på min "troll" liste... På 1950-tallet var det offentlige høringer hvor det ble drøftet om man skulle tillate eller forby mediavold. Ekspertene uttalte at det var en uakseptabel risiko å ta. På 1960-tallet var man allerede i god gang med å forske og studere virkninger. På 1970-tallet gikk Surgeon Generals office i USA ut og advarte mot virkningene av mediavold. Senere gikk de også ut mot tobakk. Av uforståelige grunner begynte folk å bry seg om tobakk mens mediavold ikke lenger var et tema. Linken mellom mediavold og samfunnsvold er sterkere bevist enn korrelasjonen mellom sigaretter og lungekreft. Rundt 1980 og videre bekreftet man tidligere funn og man begynte å fokusere på ikke OM det var skadelig men heller hvorfor og hvor mye. Og fram til 1974 ble folk som var psykisk syke tvangs lobotomert i Norge , i 1949 vant en franskmann nobel prisen i medisin for den oppdagelsen, ekspertene du kaller de mente det var en gave til psykiatrien. Spill er i dag brukt innen militæret for å bedre kunne overvåke og simulere gitte situasjoner i kamp. Man kan ha observatører som tar opp situasjonen på film og man kan så ha en replay og spørre mer grundig hvorfor du gjorde det der f.eks. Det er på ingen måte bevist at voldsspill er farlig eller skaper mer vold, men at for mye sitte inne å se på TV og da spilling i seg selv er ikke optimalt, men at voldsspill er farlig er tøv. I USA har kriminalitet som vold gått ned etter at spillene kom inn i husene til folk. http://www.gamer.no/artikler/87579/voldelige-spill-gir-mindre-vold/ De 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Bibelen og Koranen skaper mer problemer en spill, la oss bannlyse religion! 4 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Lol Pycnopodia, forventer du å bli tatt seriøst? Kom med kilder, i så fall. Nå er du på min "troll" liste... På 1950-tallet var det offentlige høringer hvor det ble drøftet om man skulle tillate eller forby mediavold. Ekspertene uttalte at det var en uakseptabel risiko å ta. På 1960-tallet var man allerede i god gang med å forske og studere virkninger. På 1970-tallet gikk Surgeon Generals office i USA ut og advarte mot virkningene av mediavold. Senere gikk de også ut mot tobakk. Av uforståelige grunner begynte folk å bry seg om tobakk mens mediavold ikke lenger var et tema. Linken mellom mediavold og samfunnsvold er sterkere bevist enn korrelasjonen mellom sigaretter og lungekreft. Rundt 1980 og videre bekreftet man tidligere funn og man begynte å fokusere på ikke OM det var skadelig men heller hvorfor og hvor mye. Og fram til 1974 ble folk som var psykisk syke tvangs lobotomert i Norge , i 1949 vant en franskmann nobel prisen i medisin for den oppdagelsen, ekspertene du kaller de mente det var en gave til psykiatrien. Spill er i dag brukt innen militæret for å bedre kunne overvåke og simulere gitte situasjoner i kamp. Man kan ha observatører som tar opp situasjonen på film og man kan så ha en replay og spørre mer grundig hvorfor du gjorde det der f.eks. Det er på ingen måte bevist at voldsspill er farlig eller skaper mer vold, men at for mye sitte inne å se på TV og da spilling i seg selv er ikke optimalt, men at voldsspill er farlig er tøv. I USA har kriminalitet som vold gått ned etter at spillene kom inn i husene til folk. http://www.gamer.no/...ir-mindre-vold/ De Mener du at eksperter, psykologer og leger egentlig ikke har peiling og at vi burde sparke hele gjengen? "Man fant ut at det stemte at det er en forbindelse mellom voldelige spill og aggressiv oppførsel." "Psychological studies invariably find a positive relationship between violent video game play and aggression." Fra linken du viste meg, kan nevne at det er gjort studier for å se om voldsmedier avler vold eller om voldelige mennesker bare foretrekker voldsmedier. Da fant man ut at mennesker ble mer voldelige av voldsmedier. Militæret bruker mediavold og dataspill for å kondisjonere og for å desensitivere. Skal ikke skrive en avhandling om dette akkurat nå men i korte trekk så har mennesker som de aller fleste andre raser veldig sterke psykologiske sperrer mot å drepe andre av samme arter. Mange vil heller dø enn å drepe. Mediavold spiller en viktig rolle for å bryte ned denne psykologiske sperren og soldater med moderne trening nøler ikke med å drepe slik som andre soldater gjør. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bruker-146784 Skrevet 7. juni 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. juni 2012 http://www.gamer.no/artikler/87579/voldelige-spill-gir-mindre-vold/ Som Jarle Hrafn Grindhaug fra PressFire sa i et intervju med Dagbladet, om dine påstander (Pycnopodia) stemmer sitter det flere millioner potensielle massemordere framfor skjermene verden rundt. Voldelige spill bidrar kun til en påvirkning av folk som er av rein spikke ondskap eller rett og slett gal (ikke psykotisk). 15 Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Vanlige mentalt friske folk har svært liten sjanse for å bli påvirket av voldelige spill. Som Fantomena skriver, de som allerede sliter mentalt kan nok være lettere påvirkelig. Mht at 'spill er farlige' er det egentlig samme argumentasjon som for noen tiår siden, bare at da var det voldelige VHS-videoer som var tema. Historien gjentar seg og er ikke spesielt mer interessann i dag enn den var tilbake da. EDIT: Samme diskusjon har til en viss grad blitt hatt her i 2002: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=12488 Endret 7. juni 2012 av Kharan 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 "De fleste gamere er ikke terrorister, og de fleste terrorister er ikke gamere, men de fleste av dagens terrorister er gamere og identifiserer seg med stolthet som det." Lenke til kommentar
Feskinger Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Om noe, har vel historien vist oss at vi alle er potensielle massemordere. Jeg håper at vi slipper å se det i min levetid, men jeg ser ikke bort fra at medievold kommer til å få noen ganske groteske konsekvenser snarere enn de fleste tror. Grensen mellom massemorder og fungerende individ er ikke så stor som mange vil ha det til, og det er naivt å tro at hvis samfunnet kollapser eller forandrer seg fundamentalt vil folk ikke ønske å leve ut fantasiene sine slik de blir framstilt i blant annet tv-spill. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Pycno, anser du ABB som et barn? Mtp at du kosekvent henviser til barn og medievold. Tråden handler om en artikkel ang. rettsaken og ABB. Tråden har ingenting med barn og medievold å gjøre. At det finnes mennesker som blir påvirket av medievold skal jeg absolutt ikke nekte for. Poenget er at det langt ifra kan bevises at medievold på et generellt grunnlag påvirker mennesker til å bedrive voldshandlinger. Det er andre faktorer som avgjør om en person blir påvirket av medievold, som f.eks mental tillstand, sosiale forhold osv. Man kan derfor ikke konkludere med at medievold er livsfarlig og påvirker "alle". Med denne tankegangen vil alt her i verden være livsfarlig, og derfor bannlyses og ilegges forbud. Endret 7. juni 2012 av El Fantasma Lenke til kommentar
Everket Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Lol Pycnopodia, forventer du å bli tatt seriøst? Kom med kilder, i så fall. Nå er du på min "troll" liste... Dette har han gjort i flere år. Og jeg kan knapt huske et eneste innlegg som har vært normalt. For en absurd og for meg virkelighetsfjern tanekgang. Uneducated and uninformed opinion is just that, uneducated and uninformed. Et av kjennetegnene er å dra konklusjoner ut av intet, og i tillegg først snakke om situasjon A, for deretter og snakke om B, som om at han alltid snakket og mente B. Feks hoppet fra 20-30 åring til barn - som om at de er i den samme gruppen. Og at vi liksom nekter for at småbarn kan ta skade av at tv'en blir barnevakten\oppdragelsen. Det virker som han egentlig snakker med seg selv og ser og hører ting ingen andre av oss ser. Det er nesten som jeg ikke tror at noen kan være så far out. Endret 7. juni 2012 av Everket 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Pycno: Bra saker. Dette har han gjort i flere år. Og jeg kan knapt huske et eneste innlegg som har vært normalt. For en absurd og for meg virkelighetsfjern tanekgang. Uneducated and uninformed opinion is just that, uneducated and uninformed. Et av kjennetegnene er å dra konklusjoner ut av intet, og i tillegg først snakke om situasjon A, for deretter og snakke om B, som om at han alltid snakket og mente B. Feks hoppet fra 20-30 åring til barn - som om at de er i den samme gruppen. Og at vi liksom nekter for at småbarn kan ta skade av at tv'en blir barnevakten\oppdragelsen. Det virker som han egentlig snakker med seg selv og ser og hører ting ingen andre av oss ser. Det er nesten som jeg ikke tror at noen kan være så far out. Det påfallende for min del er hvordan du har bidratt nada i denne tråden og likevel ser deg god nok til å komme med personkarakteristikker av den eneste som har kommet med kilder og informasjon i tråden. Innlegget ditt hadde vært helt greit, dersom du i alle fall hadde forsøkt å være saklig først. Slik det står nå fremstår du bare som uintelligent og usympatisk. Kanskje kan du ikke noe for det. "De fleste gamere er ikke terrorister, og de fleste terrorister er ikke gamere, men de fleste av dagens terrorister er gamere og identifiserer seg med stolthet som det." Nånå PencilCase, la oss ikke løse trådstarters problem med én dialektisk setning. Dette er en kvinearena for spillnerder, ikke et forum for sivilisert diskurs Endret 7. juni 2012 av Avien 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hei, avien: Jeg har ventet i spenning på at noen skulle komme å ta meg i luggen, og hadde nesten gitt gamerne opp ... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Pycnopodia kom med disse påstandene for mange år siden, jeg husker han var helt frelst på at tv og spill var ektremt farlig pga. noe "forsking" han selv hadde gjort for noe universitets saker. påsto at proffesoren hans ble helt overbevist, noe jeg finner ektremt tvilsomt. Han er ikke noe bedre enn en gal man som mener han finner bevis for 9/11 i dødehavsrullene. 1 Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Avisene skriver det de vil, vitenskapelig eller ikke. Jeg har sluttet å "tro" på avisene, og ser dem heller som en ren henvisningskilde. Når det er snakk om vold og spill, kan man spørre seg hvorfor det landet i verden som har mest vold og drap ser en markant nedgang i akkurat dette når spill er mest utbredt? Hvis spill økte aggressiviteten og medførte mer vold, ville ikke dette føre til MER vold, og ikke mindre? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Pycnopodia kom med disse påstandene for mange år siden, jeg husker han var helt frelst på at tv og spill var ektremt farlig pga. noe "forsking" han selv hadde gjort for noe universitets saker. påsto at proffesoren hans ble helt overbevist, noe jeg finner ektremt tvilsomt. Han er ikke noe bedre enn en gal man som mener han finner bevis for 9/11 i dødehavsrullene. Han er i alle fall i stand til å skrive saklige innlegg, en bragd i seg selv, når motdebatentene har argumenter av typen: "Meg og fettern min har spilt spill hele livet og vi har aldri drept noen." Hadde det vært like mye dybde på andre siden, så ville vi fått en nyansert diskusjon. Desverre er dette forumet grunt som en kjøkkenvask, men jeg vil ikke skylde på dataspillene. Tross alt har jeg selv spilt mer data enn hva sunt er Endret 7. juni 2012 av Avien Lenke til kommentar
settings Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Du kan scanne hjernen til barn og se hvem som ser mye på TV, de får faktisk hjerneskader. Skadevirkningene er større enn fra alkohol og tobakk. Den skal jeg bruke hvis jeg havner i en krangel med mamma om drikking. Men med fare for at ho nekter meg å spille noe mer tror jeg det skal ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå