Rembrandt Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hei, jeg vurderer å kjøpe Apple sin MacBook eller iMac og lurer på om det er lurt å kjøpe en stasjonær eller bærbar? Jeg skal ha den 95% av tiden hjemme, og muligens noen ganger ute på reise....men vet ikke om jeg bør gå for bærbar eller stasjonær- Hva er deres formening om Apple og de to variantene? ser frem til gode råd.... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg har en Macbook Air som min eneste maskin, og det fungerer strålende. Men jeg spiller bare på konsoll og ikke maskinen, så jeg trenger ikke noe kraftig grafikkort. Solgte iMacen etter noen uker da jeg hadde kjøpet Airen, brukte den ikke uansett. Det kommer helt nye maskiner fra Apple den 11., så ikke kjøp noenting før det. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Min mening om Apple og Mac er at jeg har hørt for mange dårlige ting om dem og servicen i tillegg til at hardwaren er overpriset. Du burde ikke betale 11K for en Mac med innebygd intel gpu Dette er en bra priset PC: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10617134;c:101186;fl:0 Anbefaler dog å endre til SSD(koster 854kr), og kanskje 8GB RAM, men det koster ikke stort. Denne PCen vil KNUSE MacBook Air Hvis du snakker om MacBookPro kan du se på denne:http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10615902;c:100561;fl:0 Endre til SSD her også, denne vil igjen KNUSE Mac... For all del kjøp Mac hvis du er Apple Fan, eller du syntes den er pen å se på, men ikke kjøp Mac pga Hardware eller Service, det er historier om defekte Nvidia kort (en god stund tilbake) Nvidia gjør jobben gratis, og Apple vill ha betalt, eller nektet folk å sende inn Macen, og ba dem kjøpe ny... Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Hei igjen, og takk for raske tilbakemeldinger. Den Xishan virker jo helt ukjent, har aldri hørt om den og virker som om det er kinesisk produkt. Anyway, jeg har ingen formening om dette, da jeg er nøytral, men vil ha råd om iMac 27", har dere noen linker til de nye Macene som kommer den 11 juni? 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Xishan er ukjent, fordi multicom lager den... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Den pcen det linkes til er jo en ganske annen type maskin enn en Macbook Air 11,6". Om man vil spille er den sikkert fin, men den veier for mye og er for tykk til å være topp å dra rundt på, og som de fleste andre rimelige PCer er det nok så som så med byggekvaliteten. Dårlig batterilevetid var det også. Du får kjempebra PCer som slår Apple på mange felter, men de koster stort sett det samme eller mer. Det er ikke bare specs man betaler for, men hele brukeropplevelsen. Jeg har f.eks til gode å se en PC med en touchpad som nærmer seg kvaliteten man får hos Apple (de har svære glasspader på alle de bærbare). Med PC må man nesten ha mus om man bruker maskinen aktivt, med en Mac er touchpaden mer enn nok. Det er sånne småting man betaler for, ikke den til enhver tid raskeste cpuen. Om maskinen jeg bruker nå (Macbook Air 13") hadde vært 100 ganger så rask hadde jeg merket det akkurat én gang i måneden, nemlig når jeg booter maskinen for å legge inn oppdateringer. Resten av tiden skjer alt momentant uansett, så den er rask nok. Ingen vits å bruke strøm på mer kraft enn man bruker. Om du spiller er situasjonen selvsagt en helt annen. Endret 6. juni 2012 av kvasbo Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Skal ikke argumentere noe imot Apples maskiner, sånt blir det bare bråk ut av... Men jeg anbefaler å se på Asus UX21A (11.6") og UX31A (13.3") http://www.engadget.com/2012/05/22/asus-zenbook-prime-ux21a-review/ http://www.engadget.com/2012/05/22/asus-zenbook-prime-coming-to-the-us/ Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Apple WWDC er neste uke, og det er på tide med både iMac og MacBook oppgraderinger, så vent en uke og se hva som skjer. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Den pcen det linkes til er jo en ganske annen type maskin enn en Macbook Air 11,6". Om man vil spille er den sikkert fin, men den veier for mye og er for tykk til å være topp å dra rundt på, og som de fleste andre rimelige PCer er det nok så som så med byggekvaliteten. Dårlig batterilevetid var det også. Du får kjempebra PCer som slår Apple på mange felter, men de koster stort sett det samme eller mer. Det er ikke bare specs man betaler for, men hele brukeropplevelsen. Jeg har f.eks til gode å se en PC med en touchpad som nærmer seg kvaliteten man får hos Apple (de har svære glasspader på alle de bærbare). Med PC må man nesten ha mus om man bruker maskinen aktivt, med en Mac er touchpaden mer enn nok. Det er sånne småting man betaler for, ikke den til enhver tid raskeste cpuen. Om maskinen jeg bruker nå (Macbook Air 13") hadde vært 100 ganger så rask hadde jeg merket det akkurat én gang i måneden, nemlig når jeg booter maskinen for å legge inn oppdateringer. Resten av tiden skjer alt momentant uansett, så den er rask nok. Ingen vits å bruke strøm på mer kraft enn man bruker. Om du spiller er situasjonen selvsagt en helt annen. Dette er nok riktig, men en jeg kjenner har Mac, og jeg har prøvd den og jeg syntes faktisk touchpaden er litt bedre enn en andre touchpader, men jeg foretrekker fortsatt mus. Men en ting som skjedde var at Macen ble veldig varm, er ikke sikker på om det er et vanlig problem eller om det er en feil med Macen hans, da han har klaget mye på at den blir veldig varm(det er så varmt at du brenner deg når du tar på Macen utenpå). Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) De Asusene der ser knall ut, veldig bra at Apple endelig får konkurrenter til Macbook Air-serien. En del Macer blir varmere enn PCer fordi de kjører uten vifte og heller bruker aluminiumschassiet som kjøleribbe. Når det er sagt skal man ikke brenne seg eller merke ubehagelig varme, vifta bør slå seg på før det Endret 6. juni 2012 av kvasbo Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 7. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg vet ikke om det er fakta, fordi Apple har den beste designen innen datateknologi og det skal de ha for.... seriøst, jeg har aldri sett så lekre laptopper som apple sine, de er tidsriktige, mens de andre sorte laptoppene minner om 90-tallet. Toshiba, Acer, etc er jo veldig oldis sammenliknet med dem. Akkurat som de første ford bilene og en farrari og lamborgini.... Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Jeg vet ikke om det er fakta, fordi Apple har den beste designen innen datateknologi og det skal de ha for.... seriøst, jeg har aldri sett så lekre laptopper som apple sine, de er tidsriktige, mens de andre sorte laptoppene minner om 90-tallet. Toshiba, Acer, etc er jo veldig oldis sammenliknet med dem. Akkurat som de første ford bilene og en farrari og lamborgini.... Design koster penger, det er ikke engang verdt det å sammenligne en MBA med en PC til 4000kr... Det er ikke sammenlignbart... Denne for eksempel: http://www.dinside.n...serie-ultrabook, er den stygg? Eller denne: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Acer lager ikke bare "kasser": http://www.anandtech...e-s7-ultrabooks Fujitsu er ikke så kjent, men de lager ikke bare kasser de heller: http://www.anandtech...h572-ultrabooks HP lager da ikke de verste designene: http://www.hardware.no/artikler/ultrabook-skred-fra-hp/109093 Det finnes jo andre typer PCer også, her er en nydelig og greit kraftig 15": http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Denne faller jo ikke i smak for alle, den er jo stor, men for kraftige ting trengs det stor plass: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa, denne er jo inspirert av ett Stealth Fighter fly, perfekt for de som liker det sånt og trenger en kraftig PC. Endret 7. juni 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Trådstarter spør om han bør kjøpe iMac stasjonær, eller Macbook pro bærbar, men gjorde en fatal bommert. Vedkommende spurte hva folk synes om Apple, og da bryter helvete løs. HW.nos responderer kontrer med å anbefale pc`er, harselere med at man skal være forsiktig med å anbefale pc, samt vise til at det finnes noen laptop`er fra andre enn Apple som ser OK ut. Takk gud for det verdifulle HW.no forumet.... Mitt tips: kjøp bærbar, såfremt du ikke er avhengig av mest mulig datakraft. Du sitter ofte forskjellige steder i huset og jobber med laptop`en. Jeg ville ikke kjøpt en stasjonær nå i 2012, selv om jeg kun skulle brukt den hjemme. Har dessverre ikke erfaringer med MBP eller iMac da jeg kun har HP og Asus laptop`er i huset, men de jeg kjenner som har MBP er veldig fornøyde. 1 Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Jeg vet ikke om det er fakta, fordi Apple har den beste designen innen datateknologi og det skal de ha for.... seriøst, jeg har aldri sett så lekre laptopper som apple sine, de er tidsriktige, mens de andre sorte laptoppene minner om 90-tallet. Toshiba, Acer, etc er jo veldig oldis sammenliknet med dem. Akkurat som de første ford bilene og en farrari og lamborgini.... Beklager, men f.eks. Thinkpads er mye penere. Endret 7. juni 2012 av Jassogitt Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Trådstarter spør om han bør kjøpe iMac stasjonær, eller Macbook pro bærbar, men gjorde en fatal bommert. Vedkommende spurte hva folk synes om Apple, og da bryter helvete løs. HW.nos responderer kontrer med å anbefale pc`er, harselere med at man skal være forsiktig med å anbefale pc, samt vise til at det finnes noen laptop`er fra andre enn Apple som ser OK ut. Takk gud for det verdifulle HW.no forumet.... Mitt tips: kjøp bærbar, såfremt du ikke er avhengig av mest mulig datakraft. Du sitter ofte forskjellige steder i huset og jobber med laptop`en. Jeg ville ikke kjøpt en stasjonær nå i 2012, selv om jeg kun skulle brukt den hjemme. Har dessverre ikke erfaringer med MBP eller iMac da jeg kun har HP og Asus laptop`er i huset, men de jeg kjenner som har MBP er veldig fornøyde. Hvorfor ville du ikke kjøpt stasjonær? Det gir MYE mer for pengene... Endret 7. juni 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hei, jeg vurderer å kjøpe Apple sin MacBook eller iMac og lurer på om det er lurt å kjøpe en stasjonær eller bærbar? Jeg skal ha den 95% av tiden hjemme, og muligens noen ganger ute på reise....men vet ikke om jeg bør gå for bærbar eller stasjonær- Hva er deres formening om Apple og de to variantene? ser frem til gode råd.... Hei. Tenker jeg kan dele noen av tankene mine med deg Jeg konverterte fra Bærbar PC til Mac for 7 år siden, da med en hvit iBook. Den maskinen har jeg brukt under hele min utdannelse, og fikk nettopp ny Mac på jobb. Nå kan man si mye om fanboys og slikt, men jeg synes helt ærlig at den lille hvite saken fortjener MYE skryt. Bare det at den tålte hard bruk i 7 år uten å svikte er jo en ting, den andre er at den ikke ble treg slik windows maskiner ble. Jeg gjorde ingenting vedlikehold på den overhode. Bare åpnet den, brukte den, og lukket den når jeg var ferdig. Og det gjorde den utmerket i de 7 årene uten å mukke. Jeg måtte bare kjøpe nytt batteri fordi det gamle ble ødelagt. Så ja, jeg er glad i den. Og den ligger fremdeles i skrivebordshylla, klar til bruk:) Så, dagens iMac og Macbook. Det kommer ann på hva du vil ha. En iMac, sirlig plasert på et minimalistisk skrivebord med et trådløst tastatur og en trådløs trackpad er et meget pent og estetisk møbel. Det kan sammenlignes med TVer og stereo fra Bang&Olufsen. Akkurat dette krever en del fra resten av interiøret, om det skal passe. Om du ikke har en slik interiør fetish, og bare er ute etter en praktisk og pen maskin, er MacBook veien å gå. Folk sier du ikke får mye for pengene, og at andre maskiner er billigere. Vell, Det er helt sant. Men det er også av samme grunn til at en mercedes med 150hk koster det dobelte av en Hyundai med 150 hester. Macbook er en Premium maskin, den er laget fra ett stykke aluminium, og er et stykke produktdesign uten sidestykke. Dette får du ikke i en plastmaskin til 5000kr, eller en ytelsesmaksimert Xishan som noen nevner. Liker du pene vellagde ting, der detaljer og perfeksjonisme er i høysetet er MacBook valget for deg. Om du foretrekker mest ytelse for minst penger, er det ikke noe for deg. Jeg har selv valgt en stasjonær windowsmaskin med topp ytelse til hjemmePC, og en Macbook som bærbar, fordi den har så langt aldri sviktet meg Anbefaler deg å dra på Elkjøp og epplehuset og test maskinene... Du får en helt annen taktil opplevelse på en mac, og akkurat det er viktig for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå