Gå til innhold

Gjelder kredittkjøpsloven ved kjøp av enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Ett punkt i kredittkjøpsloven (tror det var paragraf 8 eller9) sier at man kan rette samme krav mot kredittyter som mot selger dersom du blir svindlet eller selger ikke retter seg etter lover å regler. Følgende krav kreves til benyttelse av den loven:

1. Du må ha kjøpt av firma

2. Du må ha kjøpt på kreditt

3. Du må ha prøvd selv å nå frem med kravene

4. Kreditten må være knyttet til kjøpet av den aktuelle varen

(Ihvertfall slik jeg husker det)

Lurer på om denne regelen også gjelder hvis man kjøper av ett enkeltmannsforetak?

I kjøpsavtalen oppga selger at jeg kjøpte fra hans firma og oppga også organisasjonsnummer og navn på firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av ren nysgjerrighet... Hva har du kjøpt ? :p

Men til spørsmålet, Et enkeltmannsforetak er det samme som ett firma når det kommer til sånne lover å regler. Det er nettopp derfor det er bedre å ha ett a/s enn ett enkeltmannsforetak :p

(Hvis ikke jeg tar helt feil :s )

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet... Hva har du kjøpt ? :p

Men til spørsmålet, Et enkeltmannsforetak er det samme som ett firma når det kommer til sånne lover å regler. Det er nettopp derfor det er bedre å ha ett a/s enn ett enkeltmannsforetak :p

(Hvis ikke jeg tar helt feil :s )

Hva jeg har kjøpt vil jeg dessverre ikke opplyse om her da selger kan kjenne igjen handelen, kan opplyse om dette senere når saken er over. Betalte forskudd da det er langt å kjøre til Oslo.

Kravet jeg stilte var at han opplyste i kjøpekontrakten at jeg handlet med firma, så jeg overførte med kredittkort.

Uansett har det nok ikke noe å si for selger virker ærlig og redelig men får litt kalde føtter like vel og da begynner jeg å tvile på alt, uansett er det ikke så veldig mye penger men irriterende å bli lurt.

Edit: Kan love at det får følger for vedkommede hvis man prøverå lure meg, det har andre fått smertelig hvite.... lovlige følger altså, tvungen lønnstrekk :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du mener her? Et enkeltmannsforetak er for øvrig ikke det samme som et firma, på samme måte som et eple ikke er det samme som en frukt. Enkeltmannsforetak er en type firma.

Nasciboy: Det finnes ikke lengre noen kredittkjøpslov. Men etter finansavtalelovens § 54 b kan man i forbrukerkjøp gjøre gjeldende de samme (penge)krav mot kredittyter som mot selger. Spørsmålet blir dermed om selger har opptrådt i næring.

Det er for øvrig et vilkår at "kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren". Så hva mener du med at du har "overført med kredittkort"?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du mener her? Et enkeltmannsforetak er for øvrig ikke det samme som et firma, på samme måte som et eple ikke er det samme som en frukt. Enkeltmannsforetak er en type firma.

Nasciboy: Det finnes ikke lengre noen kredittkjøpslov. Men etter finansavtalelovens § 54 b kan man i forbrukerkjøp gjøre gjeldende de samme (penge)krav mot kredittyter som mot selger. Spørsmålet blir dermed om selger har opptrådt i næring.

Det er for øvrig et vilkår at "kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren". Så hva mener du med at du har "overført med kredittkort"?

Ok, kjenner ikke til det. Betalingen ble overført fra nettbank til Cresco direkte til selgers konto.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke lovens vilkår om at "kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren" er oppfylt. Det du har gjort er i realiteten å ta opp kontokreditt/forbrukslån og betalt selgeren kontant. Da har du ikke "handlet på kreditt" per se.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke lovens vilkår om at "kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren" er oppfylt. Det du har gjort er i realiteten å ta opp kontokreditt/forbrukslån og betalt selgeren kontant. Da har du ikke "handlet på kreditt" per se.

Hehe, tror ikke det har noe å si siden selger uansett virker ærlig, får håpe det for min skyld ihvertfall :)

Edit: Uansett er det fint å hvite om den regelen til eventuelt neste gang.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det jeg prøvde å si var at du som kjøper har vel samme rettigheter om du kjøper noe fra ett a/s eller ett enkeltmannsforetak. Om dette ikke er riktig så bare si i fra :s

Dette er bare hva jeg tror, Ikke noe jeg har erfaring eller noen stor kunnskap om.

Lenke til kommentar

Ja, som kjøper har man de samme rettigheter. Det jeg ikke skjønte var slutningen fra det til "Det er nettopp derfor det er bedre å ha ett a/s enn ett enkeltmannsforetak".

Der mente jeg "For selger"

Beklager uryddig post (den siste var vel egentlig bare for og komme men en liten fleip)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da viste det seg at det var svindel gitt og hendelsen ble anmeldt i forrige uke, dessverre fikk jeg hint om at denne personen hadde flere saker på seg og at det kunne være lite å hente der.

Krav til at kredittyter (DNB, Cresco) skulle dekke tapet ble sendt inn etter anmeldelsen med dokumentasjon på anmeldelse og e-post kommunikasjon.

Kravet på kjøpesum + frakt ble innvilget i dag og tilbakeført på min Cresco-konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...