Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp stue.

Anbefalte innlegg

Jeg har en stue som mildt sakt trenger oppussing, men jeg har veldig lite peiling på hva jeg burde gjøre.

Har så klart lyst på lyse, glatte, moderne vegger i stedet for strie-tapeten som er der i dag, taket er av gips(?) og har sånne små "pigger" over alt, gulvet er heltre, men er veldig gult og har en god del skader.

Har vurdert en del ting, men aner ikke hva som er best.

På veggene:

Legge gipsplater utenpå de eksisterende gipsplatene og sparkle og male disse, eller fjerne veggen helt og sette opp nye vegger? Ser absolutt fordelen med å bare skru opp nye utenpå de gamle, men er en del bakdeler med det også. Har lyst til å henge TV`n på veggen, noe som er vanskelig med bare gips. Optimalt sett kunne jeg tenkt å ha noe annet med enn gips for at det skal bli enklere å henge opp ting på veggen, og mindre hull etter ting som har vært hengt opp. Så til problem 2, strøm. Må vel ha elektrikker til å ta seg av strømnettet i stua? Hva kan jeg evt. gjøre selv?

Taket:

Regner med at det beste er å skru opp gipsplater i taket, lamper og slikt fungerer vel greit nok med gipsanker.

Men, har lyst til å støydempe taket mot 2. etasje, noen tips der?

Gulv:

Det enkleste hadde vel vært å bleke det, men blir ikke skadene veldig fremtrendende når man bleker det?

Evt. andre tips?

Legge parkett eller noe slikt kanskje?

Andre ting jeg ikke har tenkt på her?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tak:

Hva det er for slags tak du har med pigger vet jeg ikke, men om du vil lydisolere og gjøre en litt stor jobb, les her:

http://www.glava.no/...-med-lydboyler/

Vegger:

Har du åpent elektrisk anlegg med ledningene liggende utenpå, eller er de skjult i veggen slik at bare kontakter og brytere stikker ut? Hvis skjult kan du sannsynligvis klare jobben uten elektriker. Sett opp tynne (6mm) rehabgipsplater. Må du løsne ledninger, så må du ha elektriker, du kan ikke lovlig gjøre noe som helst selv med faste 230V-installasjoner.

Gulv:

Hvilken tresort er det i gulvet? Hvis det er heltregulv eller parkett med tykt nok slipbart skikt: Lei inn en proff gulvsliper (ikke bare maskin men også en mann/dame som kan håndtere den), så får du både vekk det mest gulnede skiktet, og hakk og riper som ikke er alt for dype. Etterpå kan du beise, lakke eller olje gulvet med eller uten pigment alt etter hva du foretrekker.

Eller du kan rulle ut et parkettunderlag (myk tynn matte) og legge ny parkett oppå det gamle gulvet hvis det er noenlunde flatt og rett.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Tak:

Det er veldig, veldig ruglete, usikker på hva det er lagd av, men det er uansett ikke poenget da det skal ned...

Så filmen der, det finnes ingen enklere, gode måter å gjøre det på?

Har ikke veldig lyst til å senke taket noe heller, noe jeg må med den måten.

Vet du hvor bra den lydisoleringen fungerer?

Vegg:

Har åpent elektrisk anlegg, alle ledninger og slikt er på utsiden av veggen.

Gulv:

Har ca likt det under, tilsynelatende samme tresort og bredde på plankene.

Men, det er en del gulere.

Ser ut til at det er ganske tykt, skal tåle en runde med sliping uten problemer, regner med at de ikke tar så mange mm.

Det er så vidt jeg kan se over 1cm med treverk.

2027321_h84ead1e925d847ee46b3_v1326042143_562x450.jpeg

Gulvet er rett og jeg kan nok fint legge parkett på det uten så mye jobb.

Men, vet ikke hva som er "best" å gjøre...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...