Gå til innhold

Er han et voldsoffer eller fikk han velfortjent juling? Kristian Vikene (27)

43 stemmer

1. 1. Synes du dørvakten(e) gikk for langt i sin behandling av Kristian Vikene?

• Ja.
      35
    • Nei.
      6
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      2
  2. 2. Dersom du var en vekter/dørvakt: I hvor stor/liten grad synes du en person som fremprovoserer vold ved å være full, frekk og truende i kjeften og slå ufullførte slag rett foran nesen din; fortjener et par albuer?

• I svært stor grad.
      4
    • I stor grad.
      1
    • I middels grad.
      4
    • I liten grad.
      5
    • I null grad/ikke i det hele tatt.
      6
    • Irrelevant. Man utdeler ikke albuer dersom jobben er å beherske seg.
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unødvendig å slå i denne situasjonen, greit de sier at de nesten mistet grepet og da handlet i slevforsvar pga om 5 sek hadde de mistet grepet og bli slått selv.

Men gjesten også har nå blitt lagt i bakken så da får det være som det er.

Han kan jo ikke slåss seg ut av situasjonen, da måtte han jo ha banket opp og skadd 3 vakter.

Så hvorfor i det heletatt forsøke? Dum handling, selv om man mener det er urettferdig.

Tenk om politiet setter jern på meg for å ha knuse pyramidene i egypt, jeg vet jeg ikke har gjort det, skulle jeg da ha brukt krav magaen min og gått til angrep på politiet?

Lenke til kommentar

Unødvendig å slå i denne situasjonen, greit de sier at de nesten mistet grepet og da handlet i slevforsvar pga om 5 sek hadde de mistet grepet og bli slått selv.

Men gjesten også har nå blitt lagt i bakken så da får det være som det er.

Han kan jo ikke slåss seg ut av situasjonen, da måtte han jo ha banket opp og skadd 3 vakter.

Så hvorfor i det heletatt forsøke? Dum handling, selv om man mener det er urettferdig.

Tenk om politiet setter jern på meg for å ha knuse pyramidene i egypt, jeg vet jeg ikke har gjort det, skulle jeg da ha brukt krav magaen min og gått til angrep på politiet?

Det var ikke politiet, det var sivile.

Dersom sivile forsøker å legge meg i bakken uten at de har rett til det, uansett årsak, så vil jeg forsøke å legge dem i bakken og få dem til å ligge der uansett antall.

Men nå oppførte også han seg truende, og fortjente å bli lagt i bakken.

Han fortjente IKKE farlige angrep mot hodet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var sivile som ikke ville han vondt da, hadde han ligget slapp som en fisk hadde det ikke blitt noen ting. Hadde ikke en gang kommet ned i bakken.

Drukket i 12 timer og krangler seg inn, selv om man bare skal hente jakka si så er det fortsatt nei.

Utestedet kunne mistet lisensen sin om en kontrollør hadde sett han gå inn.

Uansett så lenge dette ikke var 3 stk som var ute etter å banke han , så er det best å følge reglene og ikke sloss seg ut.

Dersom sivile forsøker å legge meg i bakken uten at de har rett til det, uansett årsak, så vil jeg forsøke å legge dem i bakken og få dem til å ligge der uansett antall.

Da ender du garantert opp som han på videoen og vitsen med det er? Egen ære?

Se for eks politidrapet på Obiora, han døde siden han nektet å la seg legge i jern.

Lenke til kommentar

Det var sivile som ikke ville han vondt da, hadde han ligget slapp som en fisk hadde det ikke blitt noen ting. Hadde ikke en gang kommet ned i bakken.

Drukket i 12 timer og krangler seg inn, selv om man bare skal hente jakka si så er det fortsatt nei.

Utestedet kunne mistet lisensen sin om en kontrollør hadde sett han gå inn.

Uansett så lenge dette ikke var 3 stk som var ute etter å banke han , så er det best å følge reglene og ikke sloss seg ut.

Da ender du garantert opp som han på videoen og vitsen med det er? Egen ære?

Se for eks politidrapet på Obiora, han døde siden han nektet å la seg legge i jern.

Synes du forenkler dette ganske heftig.

Som politimann eller vakt/vekter skal du etter mitt synspunkt greie å fysisk holde en person nede uten å bruke vold. Jeg går ikke kampsport, men kan nok til å overmanne di fleste.. Og det er ikke jobben min engang!

Det at vedkommende, Kristian, holdt kvelertak på en av vaktene forandrer ikke mitt synspunkt på saken. Det er fremdeles 3 edru vs 1 overstadig beruset.

Lenke til kommentar

Helt latterlig behandling. Sjefen til vekterne forsøker snakke det bort ved å kalle det for "korrigeringer" og vekterne hadde ikke engang skrevet om det i rapporten sin. Tragisk og uprofesjonelt. Noe av det verste en gjør er å slå folk som er hjelpeløse - spesielt med to spisse albuer i et svært utsatt område.

Samtidig så så han Kristian ut som en skikkelig bortskjemt drittunge i en voksen manns kropp. Men han gjorde tydeligvis ikke noe som var så brutalt at det krevde noe mer enn å stripse han.

Lenke til kommentar

På kampsporttrening har vi forsøkt å ligge på bakken begge veger med 4 stk oppå deg eller som drar i deg.

For eks ligge med bena opp og armene ved bryste så skal de andre dra deg ut rett.

4 karar klarer ikke, og ligger man på magen med 4 som holder deg fast er det bare til å reise seg opp, 4 stk klarer ikke holde deg nede om de vil en gang. Det blir ikke nok vekt eller moment.

Det er nesten umulig å holde noen nede uten å skade dem, de skulle lagt han her på magen så stripset, men da kan han miste pusten igjen som skjer med politiet hele tiden.

Det er ikke en så lett situasjon som dere skal ha det til.

Tok han kvelertak så kan det forsvares med selvforsvar, selv om å løse seg fra kvelertaket er det riktige hos en trent. Mindre denne vakten kan om selvforsvar, lettere er det å slippe unna med det han gjorde.

Lenke til kommentar

Tok han kvelertak så kan det forsvares med selvforsvar, selv om å løse seg fra kvelertaket er det riktige hos en trent. Mindre denne vakten kan om selvforsvar, lettere er det å slippe unna med det han gjorde.

Apropos det du skriver her, ble ikke nye bestemmelser innført i forhold til hvem og hva som kan være vektere/dørvakter? Jeg vil jo anta at selvforsvar og/eller nærkamp-teknikk er integrert i dette.

Det nye vedtaket er jo totalt verdiløst hvis ikke!

Lenke til kommentar

Ett voldsoffer som sto å gjorde bokseøvelser mot ansiktet til vakten vel å merke :hmm:

En vakt har ikke fler rettigheter til å holde en sivil en de sivile selv.

De har kun lov om sporene er ferske/ man så det / tatt på fersken.

Vaktene og de sivile som så på har samme lov om voldsbruk, til nød lov til å holde noen fast til politiet kommer.

Fysisk vold slipper man kun unna med om det er fare for liv og helse / selvforsvar.

Tre stk oppå en som ligger nede vlir langt inni gråsonen av selvforsvar, den skal de jobbe hard med for å vinne.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er vell eigentleg dette som er sakens kjerne.

Som den profesjonelle part så forventer ein at vektere/dørvakter skal kunne løyse slike oppgåver utan bruk av vold. Eg har full forståelse for at ein privatperson som ikkje er kompetent som dørvakt vil kunne bli redd eller reven med av adrenalinet til å slå, men som den profesjonelle part så burde dørvaktene både være i stand til å kontrollere seg såpass at ein ikkje tyr til slag av denne typen.

Eigentleg vil eg tørre påstå at dørvaktene her svikta alt når dei ikkje klarte å roe ned personen kun ved bruk av tilsnakk.

Den vanlige mann i gata vil kunne reagere på ein anna måte, men eg forventer meir av dørvaktene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

3 edrue utdannede dørvakter håndterer en full og brysom gjest de har vært med å skjenke full, og sørger for at blodet flyter i prosessen. Bot til gjesten, og ny jobb for vaktene.

Lenke til kommentar

The Avatar tar opp et viktig poeng her. Fysisk inngripen skal ALLTID være siste utvei. Mon tro om de gutta hadde bola så mye at hjernen svikta? De kunne jo gått inn på utestedet og hentet jakka hans og informert vennene?

Glemmer utesteder at de driver med service og tror de kan behandle kunder som dritt?

Lenke til kommentar

Det er flere aspekter som spiller inn her.

- Trynefaktor: Dersom offeret ser litt klysete ut, snakker litt ekkelt og prøver å fremstå som en skikkelig kjekkas overfor kompiser og jenter, er det lettere for en dørvakt å slå enn om han er en kvisete nerd som bare er ubrukelig full og ensom.

- Munnbruk: Offeret kan ha slengt mer dritt enn det som gjenspeiles av fulle, berørte øyenvitner.

- Generell provokasjon: Offeret simulerte tydeligvis slag mot vekterne. Var han tilbøyelig til å slå skikkelig fra seg?

Jeg synes generelt dørvakter er ganske ok, jeg. De ser litt bøllete ut, og skulle sikkert helst vært marinejegere, alle sammen, men det skal godt gjøres at et utested ansetter komplette idioter som ikke evner å håndtere stressfulle situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

de hadde han nede og under semi kontroll, dørvakten brukte vold her pga tidligere provokasjon ifra personen.

dørvakten burde heller reagert når han ifølge vitner slo imot han men stoppet fordi da har dørvakten lov å forsvar seg med vold, da han kan ikke vite at karen skal stoppe når han slår mot han..

dørvakten burde miste lisens men ikke noe mer i mine øyne.

Lenke til kommentar

Dårlig kontroll på lisenser og vakter.

Vet om folk som går på NAV og ender opp i manpower, så blir de vakt på en konsert osv gjennom et av vaktselskapene. Så får disse selskapene plutselig kontrakt med utesteder og da følger jo de som jobber der med på lasset og plutselig jobber de som dørvakter på utesteder ut av det blå. Har kanskje ikke sett et utested før engang.

Lenke til kommentar

Det er flere aspekter som spiller inn her.

- Trynefaktor: Dersom offeret ser litt klysete ut, snakker litt ekkelt og prøver å fremstå som en skikkelig kjekkas overfor kompiser og jenter, er det lettere for en dørvakt å slå enn om han er en kvisete nerd som bare er ubrukelig full og ensom.

- Munnbruk: Offeret kan ha slengt mer dritt enn det som gjenspeiles av fulle, berørte øyenvitner.

- Generell provokasjon: Offeret simulerte tydeligvis slag mot vekterne. Var han tilbøyelig til å slå skikkelig fra seg?

Jeg synes generelt dørvakter er ganske ok, jeg. De ser litt bøllete ut, og skulle sikkert helst vært marinejegere

de jeg kjenner som er dørvakter har ofte tidligere bakgrunn ifra diverse spesial grupper innad i militæret, men man finner dem på de mest luksuriøse utstedene som oftest..

Lenke til kommentar

The Avatar tar opp et viktig poeng her. Fysisk inngripen skal ALLTID være siste utvei. Mon tro om de gutta hadde bola så mye at hjernen svikta? De kunne jo gått inn på utestedet og hentet jakka hans og informert vennene?

Glemmer utesteder at de driver med service og tror de kan behandle kunder som dritt?

This is

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...