Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takle depresjoner mens man er på venteliste for samtaleterapi?

Thor.

Anbefalte innlegg

Sliter med middels sterke depresjoner i perioder, har hatt to legebesøk og legen kartla mine problemer og jeg ble da plassert på middels sterke depresjoner. Legen skal ha sendt brev til et sykehus med beskjed om at jeg trenger en samtaleterapi, og jeg regner med å få et brev om at jeg er satt på venteliste ganske snart.

Når jeg er deprimert blir jeg for det meste trist, mister motivasjon til å gjøre noe hjemme og føler meg bare grå. Da går resten av kvelden sakte.

Det utløses ofte av seg selv, og som regel enten før eller etter jobb. Utløses det ikke av seg selv så er det andre grunner som gir meg assosiasjoner til ting som skjedde i fjord sommer som personer, musikk og steder. Når jeg er på jobb er jeg sjeldent deprimert, men det hender. Og da mister jeg konsentrasjonen og fokus på det jeg skal gjøre.

Så det store spørsmålet:

Finnes det teknikker eller metoder for å beherske depresjonen. Alternativ medisin som ikke trenger resept eller andre måter å dempe følelsene på inntil jeg har fått time?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe Johannes Urt på apoteket uten respept. Den booster visstnok serotonin nivåene i kroppen. Serotonin er et kjemikalie i kroppen som styrer mange ting, sånn som lykke og oppstemthet.

Dette er det jeg husker å ha lest. Kan ikke love noe effekt med reseptfrie midler.

Ulempen blir at du ikke blir glad, men du blir heller ikke lei deg, derfor slutter mange folk med den medesinen. Så vidt som jeg vet må du også være innenfor det terapautiske nivå. Noe som betyr at du må gjøre dette i strekk og over flere dager. SÆRLIG før "anfallet/depresjonen"

Lenke til kommentar

Kanskje ikke den beste løsningen, men jeg kan høre på apoteket hva dem mener. Om jeg hverken blir glad eller trist på grunn av medisinen så tror jeg nok jeg står over. Det må finnes andre måter å "glemme" depresjonen på der-og-da.

Lenke til kommentar

Det er iallefall det som vanligvis blir brukt som psykofarma, forskjellen er vell kanskje effekten?

E: Jeg er laaaangt ute på bærtur her.. Spør først og frems de i apoteket, men ser ut som om det bare gjør det gladere. Det kan tilogmed visstnok "kurere" depresjonen..

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Buldring? Klatring? Fisking? Dykking? Sykling? Løping? Tur i fjellet? Svømming? Lesing? Trolling på kvinneguiden sitt forum?

Er helt klart enig med dette innlegget, men noen ganger når man er så langt nede så orker man rett og slett ikke å gjøre en dritt. Men trolling på kvinneguiden sitt forum krever ikke mye innsats akkurat :p

Heng med venner selvom du er nedfor, jeg har vært langt nede, og stengte meg bare inne. Halvparten av vennene mine sluttet å ta kontakt med meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heldigvis noen venninner som jeg kan lufte ut det jeg har på hjertet med. Og venner har jeg også. Men de nærmeste vennene som jeg kunne tenkt meg å være sammen med når jeg er så langt nede bor et stykke unna. Løsningen da er Skype. Kanskje ikke noen optimal løsning men det er det beste jeg får til akkurat nå.

Ang turer så er jeg ikke i noen god fysisk form. Men jeg bor heldigvis nær en tursti. problemet da er at når jeg begynner å gå så begynner tankene mine og spinne igjen og jeg tenker på ting jeg prøver å la være.. Ligner litt på en ond sirkel.

Men gode forslag er det allikevel, kom med flere.

Lenke til kommentar

Men gode forslag er det allikevel, kom med flere.

Kjempepositivt at du har vært hos legen, og at du nå står i kø for samtaleterapi.

Jeg ville vært med venninnene dine så ofte som mulig hvis jeg var deg, gjerne uten å snakke for mye om selve depresjonen. Se film, gå turer med dem slik at du slipper å bli sittende fast i egne tanker på alenetur. Og så må du alltid huske på: depresjon kan overvinnes.

Lenke til kommentar

Husk at du kan bruke legen din som en slags vegg du kan prate til, mens du venter på å få plass hos psykolog. Sett gjerne opp ukentlige timer med fastlegen din hvor dere kan snakke om hvordan du har det, hvordan ting har gått, hvordan du har følt deg/føler deg, og alt du ønsker å lufte. Av og til så hjelper det bare å få pratet om det.

Blir du virkelig redd for ditt liv og din helse så ikke nøl med å legge deg inn frivillig på ett 'mentalsykehus', du kan forlate stedet når som helst så lenge du legger deg selv inn. Der vil du få tett oppfølging, noen du kan prate med når som helst og er i ''trygge'' omgivelser. Dette kan din fastlege hjelpe deg med. Det kan også gjøres hos legevakten, som er åpen døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Enklere sagt enn gjort Gjest22. Begge bor noen timer unna meg med bil. Men skal forsøke få til noe.

Takk for tipsene BuffyAnne. Skal huske det. Er ikke en person som gjør skade på meg selv i denne situasjonen heldigvis. Men er alltid fint å få hjelp om det blir helt krise.

Akkurat nå er jeg helt på bånn, lengre nede enn vanlig. Men fortsatt blir det nok tur på jobb for der "glemmer" jeg all dritten jeg sitter inne med, stort sett. Har et emosjonelt utbrudd akkurat nå, begeret rant over og jeg måtte lette på trykket.

FML

Lenke til kommentar

Hei Thor!

Først vil jeg gi deg kjempeskryt for å ha tatt opp depresjonen din i lyset her på forumet! Det er første steg å innrømme at man har det tøft. Det er også godt forståelig at du fikk en reaksjon i sted men da skal du tenke at det også er noe som er "bra" for deg.

Jeg har selv slitt veldig med depresjoner og det føles veldig tøft og tungt der og da. Jeg tenker som så at livet er som en berg-og-dalbane hvor det svinger. Noen dager er vi på banetoppen, men så raser ting nedover. Så følger en periode hvor vi er i bunnen av banen, men akkurat DA skal vi tenke at det vil garantert gå oppover igjen; akkurat som en ordentlig berg- og dalbane.

Jeg vil ikke anbefale at du tester ut diverse medikamenter før du snakker med legen din. Noen av disse kan gjøre vondt værre. Det er mulig at du vil få reseptbelagte hos din lege, men vær da klar over at enkelte av disse vil virke slik at de flater ut følelseslivet ditt. Som noen skrev over så vil du oppleve litt glede og litt motgang/depresjon - men i forhold til slik du har det nå så vil det fortone seg som "flatt". De som kaller slike for "lykkepiller" vet egentlig ikke hva de snakker om. De hjelper deg bare til å få "roet ned huet" slik at tankene får mer rom og ro til å komme i kontakt med logikken om du forstår.

Til slutt vil jeg bare si til deg at det er tøft nå, men at det går an å få hjelp! Du er på god vei, og det er masse hjelp å få.

Hvis det blir extra tøft utenom åpningstid hos legen, så kan du også forsøke å ringe legevakt og be de sette deg over til akutt ambulant team - forutsatt at de har det tilbudet i området ditt (hvilket jeg tror de SKAL ha). De vil prate med deg og en god prat kan ofte være det som skal til der og da.

Ønsker deg skikkelig lykke til og husk at dette finnes det råd for!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det finnes mange forskjellige nyttige metoder for å rydde opp i tanker og følelser - fellesnevneren for de fleste er at de må øves på, og virkningen kommer ikke umiddelbart. Jeg har både privat og proffesjonelt benyttet meg av denne typen mentale verktøy, og kan si at det virker.

Men den kjappeste metoden er å snakke med noen som kan lytte (egne erfaringer!). En som er trygg og rolig tilstede sammen med deg når du forteller akkurat hvor det smerter mest. Det kan skape umiddelbar tilfredshet å se på sakene som da ligger på bordet - ikke dømme -men bare tømme hodet. Da kan nemlig luften gå rett ut av den store smertefulle floken du bærer inni deg.

Det jeg sier er at man må nødvendigvis ikke ha psykologhjelp - det rekker med en man tør stole helt fullt og fast på - og være dønn ærlig med seg selv.

Lykke til

:)

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig på jobben, er glad for at jeg klarte å holde ut dagen. Det var tungt de første timene.

Kjelle: Det virker som om du vet endel om temaet og min situasjon, takk for støtten og gode råd. Om akutt ambulant team finnes i området vet jeg ikke, kommunen har kuttet på psykisk helsevern siste året og jeg vet at det fantes før men vet ikke om det eksisterer lengre.

Costa: Takk, takk. :)

Takk for forklaring PencilCase, det gav meg lettere forståelse rundt å trene seg mindre deprimert. Blir kanskje en telefon senere idag til en av mine venner om det blir verre igjen.

Sant nok at man ikke må ha psykologhjelp, men i min situasjon så trenger jeg profesjonell hjelp. Har slitt med depresjoner siden en traumatisk opplevelse i fjord sommer relatert med eksen min. Hun er roten til depresjonen, men det er ikke kjærlighets-sorg jeg føler. Så hver gang jeg passerer huset hun bor i, ser bilde av henne, kommer over musikk hun digger eller er på steder jeg husker godt vi var på så får jeg lett tilbakefall. Veldig slitsomt å bli så følelsesladet av slike ting.

Lenke til kommentar

Prøv å unngå SSRI`er (lykkepiller) så godt det lar seg gjøre. Det gjør som regel vondt verre etter en stund. Må du absolutt proppe i deg noe kjemisk vil jeg anbefale 5-HTP som er en naturlig aminosyre og som hjelper til med å bygge opp/vedlikeholde seratonin nivåene. http://en.wikipedia.org/wiki/5_htp

5-htp er pr dags dato klassifisert som et reseptbelagt legemiddel og er "forbudt" i norge, men ikke den grad at det er på narkotikalisten. Men du må regne med et par svinn sendinger hvis du bestiller fra utlandet.

Når alt dette er skrevet vil jeg si det at å innta kjemikalier for å bote på depresjon er å lure seg selv.

Det er noe du må dra frem og fronte mot deg selv. Kjempe i mot det og overvinne. Det tar tid og mye krefter, men jeg kan garantere deg at det er mer effektivt enn alle lykkepiller i hele verden til sammen.

Eventuelt kan du få i deg litt DMT og se hvordan du ser på verden etterpå.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Det er vel nok medisinsnakk nå. :) Fungerer de slik dere beskriver det så er det siste utvei å bruke medisin for å bli bedre. Da får jeg heller takle noen grå-dager til frem til jeg har fått en time å heller bruke andre løsninger som ikke baserer seg på medisin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...