Namli Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hei! Hadde satt stor pris på hjelp på denne oppgaven. Jeg skal sette opp en powerpoint og ha en presentasjon på ca 5 minutter, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Har ikke hatt entreprenørskap på over 1 mnd grunnet streik, lesedager, eksamener og skrivedager. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, hadde satt pris på hjelp! Situasjon Sandra og Lars Solli driver gården Blomvik i en bygd på Østlandet. Sandra har utdannelse innen naturbruk og har nå planer om å starte produksjon av hjemmelaget ost. Hun har mulighet til å satse på økologisk produksjon. Hun har også planer om å ha eget utsalg fra gården. Hun ser på dette som en fin mulighet til å spe på familiens inntekt. Siden det har vært mye fokusert på lokale mattradisjoner i mediene, håper hun å kunne dra nytte av denne trenden. Men hun er usikker på om det finnes marked nok for produktet og hvor mye hun må selge for at dette økonomisk skal lønne seg. Hun trenger også hjelp til hva hun bør gjøre for å skaffe seg kunder. Den ostetypen hun nå har spesialisert seg på vil koste kr 130 per stk fra eget utsalg. Det koster henne kr 50 å lage hver ost. Hun anslår de totale faste kostnadene til å være kr 40 000 per år. Med utgangspunkt i denne situasjonsbeskrivelsen skal du gi en presentasjon der du kommer inn på dette temaet: a) Bruk av konkurransemidler og produktutvikling All hjelp mottas med STOR takk Lenke til kommentar
Protective Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Når det kommer til konkurransemidler så kan du bruke de 5 p'ene Plass - (Altså lokale. Hun tenker jo å selge fra gården. Hvis gården er langt ute på landet, kan det bli vanskelig for kundene å komme frem) Produkt - (Siden hun allerede har lagd osten, må hun få frem evt hvor god kvalitet den har) Personal - (Hun er jo den eneste ansatte, så det kan være vanskelig for henne å få gjort alt selv. Hun må jo lage osten, frakte den rundt, reklamere for den og selge den) Påvirkning - (Hva burde hun gjøre for å få kunden til å først og fremst komme til butikken og se på osten, og så evt kjøpe den? Har hun spesielle ting hun kan trekke frem? Slikt som f.eks. at osten er hjemmelaga, helt naturlig og dermed "sunn." Trekk frem de særpregene du kan tenke på og få med det. Ettersom hun ikke har noe særlig startkapital, så vil jo massereklamering være uaktuelt (slikt som tv-reklame etc.). Hun kan heller belage seg på å få flest kunder fra bygda si, og andre i nærheten. Hun kan da f.eks. lage "plakater" og feste rundt omkring i sentrum. Hun burde også fortelle venner som kan fortelle det videre. Hun kunne sikkert også fått en liten artikkel om butikken sin i lokalavisa.) Pris - (Prisen er allerede satt, så den trenger du ikke tenke noe særlig på) Produktutvikling - Der har jeg egentlig ikke så mye å komme med, faktisk ingenting. Det er vanskelig å si noe om. ::::::::::::::::::::::: Nå må du tenke på at det jeg har skrevet ikke er noen fasit, men du kan jo bruke det som står i parentesene som en liten "mal" eller få noen tips derifra når du skal lage presentasjonen din. Håper det hjalp litt i hvertfall og lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå