Surforia Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hei! Jeg er 24 år gammel, har fagbrev og jobber for tiden som elektriker. Et yrke jeg forsåvidt trives godt i og behersker veldig bra. Jobben er imidlertid fysisk krevende og et yrke få blir gamle i. Tatt i betraktning at jeg allerede sliter med ryggen og går til fysioterapeut, og på sikt kunne tenkt meg flere muligheter ville den naturlige veien å gå være fagskolen eller Ingeniør. Problemet er at jeg aldri har fattet interesse for, eller prestert i matematikk samt andre realfag. Jeg innehar meget begrenset kunnskap i disse da jeg dessverre ikke brydde meg gjennom hele skolen. Fikk vel såvidt en ståkarakter. Har alltid vært mye flinkere med praktiske fag, samt skriving og språk. Etter hva jeg har hørt, forutsetter fagskolen at du er meget sterk i matematikk og fysikk? Riktignok er jeg blitt mer bevisst og strukturert med årene, men tviler på dette holder da jeg ikke har den nødvendige forkunnskapen. Ikke er jeg motivert for å sette meg ned med matteboka fra første videregående og drive selvstudium heller. Så strukturert er jeg ikke. Håper noen som kjenner til elektrobransjen kunne belyst dette litt for meg. Er det noe å satse på? Og ikke minst; hvilke andre muligheter vil en elektriker ha som ikke innebærer en haug med vanskelig teori? Vurderer å sette meg på skolebenken igjen for å ta fatt på et helt nytt fag, da jeg føler min begrensede realfagkunnskap hindrer meg i komme meg videre innen denne bransjen. På forhånd takk. Christer Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Kom deg et par ar på båt, så stikker du rigg! )) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei Kort oppsummert: Gikk elektro i 2002/03 Gikk forkurs 2004/2005 Gikk førsteåret på automasjonsingeniør og fikk E i begge matematikkfagene. Begynte på læretid og fortsatte som montør uten å regne på noe annet enn hvor mye penger jeg har igjen på konto. Sist høst startet jeg på elektroingeniør ved HiST, samtidig som jeg jobber som reisende serviceingeniør. Jeg fikk A i begge mattefagene denne gangen, og jeg hadde ca 160 reisedøgn i løpet av semesteret. Poenget er at man vokser til etter noen år i arbeidslivet, og skole virker ikke så kjedelig og fantastisk kjipt som "i gamle dager". Jeg jobbet ikke spesielt hardt med skolen, men gjorde de obligatoriske øvingene og jobbet ekstra hardt med gamle eksamensoppgaver uka før eksamen. Jeg tror ikke du kommer til å få noen problemer med matematikken på fagskolen så lenge du er *litt* motivert. 1 Lenke til kommentar
Surforia Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Hei Kort oppsummert: Gikk elektro i 2002/03 Gikk forkurs 2004/2005 Gikk førsteåret på automasjonsingeniør og fikk E i begge matematikkfagene. Begynte på læretid og fortsatte som montør uten å regne på noe annet enn hvor mye penger jeg har igjen på konto. Sist høst startet jeg på elektroingeniør ved HiST, samtidig som jeg jobber som reisende serviceingeniør. Jeg fikk A i begge mattefagene denne gangen, og jeg hadde ca 160 reisedøgn i løpet av semesteret. Poenget er at man vokser til etter noen år i arbeidslivet, og skole virker ikke så kjedelig og fantastisk kjipt som "i gamle dager". Jeg jobbet ikke spesielt hardt med skolen, men gjorde de obligatoriske øvingene og jobbet ekstra hardt med gamle eksamensoppgaver uka før eksamen. Jeg tror ikke du kommer til å få noen problemer med matematikken på fagskolen så lenge du er *litt* motivert. Hei og takk for svar! skjønte ikke helt sammenhengen i utdanningen din men Fra elektro vk1/vk2 til forkurs , så 1 år på automasjonsingeniør og SÅ ut i lære? Uansett tror jeg det stemmer at man modnes etter noen år i arbeidslivet. På videregående forstod jeg ikke vitsen med matematikk. Det blir kanskje mer interessant når man kan koble det direkte opp mot noe man jobber med. Jeg får tenke litt over det og finne ut hva jeg vil gjøre Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Riktig. Gikk ikke ut i lære før jeg quitta ingeniørhøgskolen i 2006. Lenke til kommentar
Surforia Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Aha Men hvordan fikk du jobb som reisende serviceingeniør? Var det før eller etter du startet på elektroingeniørlinjen? Ganske imponerende å gå fra E til A karakter må jeg si Hvordan klarte du det? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Jeg begynte altså som lærling i et elektrikerfirma som en slags nødplan for å iallefall fullføre en slags utdannelse etter fiaskoen ved første forsøk på høgskolen. Etterhvert ble det ganske interessant, og firmaet jeg var ansatt i drev mye med automasjon og industriinstallasjon mot store automatiserte prosessanlegg. Vi bygget også noen mindre tavler og styreskap etc. Når jeg flyttet til en ny by så spurte de om jeg ville leies ut til et elektrikerfirma som hovedsaklig bistod andre store ingeniørfirma med elektrikerassistanse på store prosjekter rundt om i verden. Det var der det startet, og jeg syntes dette var det beste i verden, så med en stor dose motivasjon og interesse så ble jeg lagt merke til og fikk etter noen måneder tilbud om jobb som serviceingeniør. Da skal det sies at interessen var så stor at jeg brukte store deler av fritiden på å lage egne håndbøker på hvordan systemene virket og skulle testes og liknende. Hovedsaklig for å klare å systematisere den enorme mengden informasjon jeg fikk i løpet av de første månedene. Ettersom interessen for faget var så stort (jeg driver hovedsaklig med kraftverk på skip, altså kraftstyringssystemer, generatorer og hovedtavler etc med all automasjon som innebærer i dette), så bestemte jeg meg for å begynne på elektroingeniørstudiet i den nye byen jeg flyttet til. Dette ville jeg gjøre på fritiden for å ikke få forventningspress fra jobben (jeg visste jo hvordan det gikk sist jeg prøvde). Det store målet var å bestå, men det virket som at noen år i arbeidslivet og noen ekstra år på å modnes gjorde store underverker for skoledisiplinen. At jeg var (er) totalt elektrofrelst skadet jo heller ikke, samt at foreleserene er langt mer dyktig her enn i ålesund. Dessuten har jeg en vennegjeng i klassen her som jeg jobber mye med. Vi oppfyller hverandre veldig godt i de forskjellige fagene. I ålesund gikk jeg hovedsaklig alene og sullet, dessuten var det ingen obligatoriske øvinger etc underveis i semesteret så når eksamen kom så hadde jeg ikke gjort en dritt fra før. Da måtte det gå som det gikk. Dette ble et langt innlegg, men nå har du iallefall storyen Edit: Btw kan jeg jo bare nevne at jeg akkurat nå sitter på et hotell i Kina på jobb. Vi har et prosjekt på verdens største drillship som er under bygging her. Kraftproduksjonen består av intet mindre enn 8 stk 7.2 MW generatorer på 11kV. Firmaet mitt har levert hele pakken med tavler og frekvensomformere (8x 5.5MW), elektromotorer til thrustere, thruster og så videre Endret 11. juni 2012 av Twinflower 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå