Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Dyrke marijuana til eget bruk

PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skillet mellom rusmiddler for eige bruk og rusmiddler meint for vidaresalg blir vanligivs avgjort basert på mengden rusmiddler.

Så dersom du skal dyrke til eige bruk utan å risikere ekstra streng straff så må du holde kvantumet nede slik at det er lite rom for tvil om dette var meint for salg eller eige bruk.

§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.

Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf.

Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff.

Overtredelsens karakter vil i dette tilfellet være spørsmålet om dette var for eige bruk eller om dette var meint å generere inntekter for vedkommande.

Som du ser så går strafferamma kraftig opp proposjonalt med kvantumet du produserer/oppbevarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for opplysende svar.

Slik jeg ser det, er det er forskjellige politiske meninger om dette,

om marihuana/pot er ett narkotisk stoff, og om narkotikapolitikken er bra nok mht. av/kriminalisering.

Men forskere er helt klare innen temaet, marihuana burde ikke gå under kategorien "narkotika".

Jeg går ut ifra at dem fleste vet hva marihuana faktisk er, og hva du kan oppnå med det.

La oss si at "siri sliter med MS, hun har ikke arbeidsmulighet, samt har mulighet gjennom leger til å få anskaffet stoffer/piller fra apoteket, men leger fraråder å la henne bruke på dagligbasis".

marihuana kan jo hjelpe til slike tilfeller, men går du til en "dealer" har du ingen garanti hva du får.

Nå er ikke jeg for full legalisering, men om du tenker på det, er det liten sannsynlighet for at alkohol ville blitt lovlig i våres samfunn, om det hadde vært i samme situasjon som marihuana er idag.

Men det er jo komisk at alkohol er dokumentert gang å gang å være mer skadelig enn marihuana, mht. ingen har noen gang tatt skade av å bruke marihuana. Men jeg er for avkriminalisering, det er jeg.

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg har aldri prøvd marihuana, men er veldig interessert i lovene normene rundt temaet.

Men som "The Avatar" skriver, så har det mye med hvor mye du oppbevarer. Igjen takk for svar!

Jeg har jo sett flere i avisene som har hatt 50+ planter, men sier det er til eget forbruk, det er jo litt på kanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...