*Petter* Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hei, vil bare lufte en lite tanke. Jeg har noen gamle defekte PSU'er liggende, noen er byttet fra egne pc'er, andre fra venner. Disse skulle nå kastes, men først ville jeg ta en lite titt på innmaten. 3 stk ble åpnet, og på samtlige var det flere kondensatorer som var defekte. (Ikke vanskelig å se når bunnen buler opp, og guffe tyter ut. Kommer dette utelukkende fra at leverandørene benytter dårlig/billige deler? (eller er det "vanlig" at kondisene gir seg først) Hva er "normal" levetid for ett PSU? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Begge deler er vanlig (de bruker dårlige komponenter og kondensatorer har typisk kortere levetid enn andre elektroniske komponenter). Mange produsenter brukte (det er blitt bedre i nyere tid) kondensatorer som ikke hadde lengre spesifisert levetid enn 2000 timer ved en temperatur på 105 grader . Og de belastet kondensatoren mer eller mindre maksimalt både med strøm og spenning. Levetiden dobles gjerne for hver 10 grader lavere temperatur. I tillegg så øker også levetiden om en bruker kondensatorer som er spesifisert for høyere spenning og strøm enn hva de blir utsatt for. En arbeidstemperatur på 65 grader internt inne i kondensatorene er ikke unaturlig i en PSU. Dette gir da en levetid på ca. 32000 timer, eller tilsvarende ca. 3,6 år med kontinuerlig drift. Er arbeidstemperaturen 75 grader (produsenten sparer på kjøleløsningen) halveres levetiden. Mange strømforsyninger ble altså ikke designet for å vare mer enn en 4 til 5 år. Det finnes kvalitetskondensatorer som gjerne har en spesifisert levetid på en 8000 til 10000 timer (ved 105 grader), det sier seg selv at med god kjøling og litt overdimensjonering av både strøm og spenning så kan levetiden til en PSU økes betraktelig. Men produsentene er/var "lite" interessert i dette. Når det er nevnt, hvis du vet hva du gjør går det fint an å bytte kondensatorer på en PSU (fremgangsmåte er akkurat den samme som i guiden jeg har skrevet for hovedkort, se elektronikk delen av dette forumet), men med mindre du vet hva du holder på med anbefaler jeg det ikke, da du fort kan gjøre mye mer skade om du kobler feil på de spenninger som finnes i en PSU kontra de lave spenningene som er på et hovedkort. Endret 6. juni 2012 av Thorsen Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Mange takk for utfyllende svar. Her var det en god del jeg ikke viste. (spes. hvordan temperaturen påvirker levetiden) Ja det var dette jeg tenkte på, leverandørene sparer noen øre, i noe tilfeller noen få kroner på å velge billige komponenter som opererer nesten i sin øvre max grense. Og når komponentene settes under slikt press, ryker de mye raskere enn om det var lagt inn litt gode marginer. (Både på temp. og volt) Har byttet endel kondensatorer, og som regel kjøper jeg da de som er oppgitt til 6-10000 timer, ved 105 grader, samt at jeg ser litt på plaseringen av selve kondisen. På det siste poweret hadde produsenten klint en kodis helt inntil en regulator som var montert på en kjøleribbe, her blir det varm, og kondisen hadde takket for seg. Igjen, takker for svar. Er nok flere som lærer noe når de leser dette. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Når man er inne på dette er det vel på sin plass å nevne at det var et særegent problem med kondensatorer for noen år siden. En interessant historie om industrispionasje etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå