Gå til innhold

Forslag til festmiddag på bål

Anbefalte innlegg

Da er det på tide med den årlige gutteturen og det er min tur til å stå for matlagingen og med det så trenger jeg litt tips til hva man kan lage ( er middels+ god på kjøkkenet og får til det meste) på bål (ikke noe jukseprimus ;-)).

Trenger tips på hva man kan lage, som skal være ett FINT måltid, vin og gjerne en dessert som ikke trenger kjøing. det skal være mat til 3 ungdom (21år) som er sultne etter en lang dag med fisking og gåing. skulle gjerne garantert at vi fikk ørret og lagd noe deilig med det, men det tørr jeg ikke.

jeg vet at biff er en slager (men på bål?), bacon skal jeg uansett ha i retten på ett eller annet vis.

Uansett, alle tips blir motatt med glede!

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baconsurret indrefilet av svin/storfe er alltids en slager. Det funker fint å lage på bål (både med stekepanne og rett mot flammen). Hvis du legger kjøttbitene på et stykke treverk etter det er ferdig stekt(mens det hviler og ettersteker), så får du det restaurantene kaller "plankebiff".

Bakt potet er som skapt for bål. Pakk inn i aluminiumsfolie og legg de i glørne. Et tips er å gi hver person to små poteter i stedet for én stor. Da blir potetene mye fortere stekt.

Har du et kokekar, så får du fint laget saus. Evt. kan du lage fra pose før dere drar eller kjøpe ferdigsaus.

Hvis du tar med en liten salat, et par bokser mais og litt salt og pepper, så har du en storslagen middag.

Til dessert kan dere f.eks ha gratinert banan med sjokolade. Det ser ikke spesielt vakkert ut, men smaker himmelsk :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Hadde en liten tanke om baconsurret indrefileet, men planken gjør det lille ekstra føler jeg.

Turen ble utsatt en uke i håp om bedre vær da, dess lengre tid til å tenke ut den beste komboen av mat og drikke :-) Dere har vel ikke et par tips til en god vin som passer bra til indrefilet?

Lenke til kommentar

hva med lammelår i bålgrop? varm steiner på bålet, grav en grop vedsiden av bålet, legg i lammelår(pakket inn i mange lag alu folie), ha over et lag med jord/sand, varme steiner over det, og jord/sand på toppen. tar vel 1-2 timer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...