Gå til innhold

I dag formes det norske folks forståelse av onlinespill

Anbefalte innlegg

Med vitneforklaringene i ABB-rettsaken om WoW som hovedgrunnlag.

Følg det live!

Jeg kunne slengt dette i WoW-kategorien, men jeg liker å tro at det handler om litt mer enn bare selve spillet.

For de av oss som kjenner til disse tingene på forhånd, blir både vitneforklaringene, og ikke minst de hjelpeløse spørsmålene fra aktoratet, forsvarere og bistandsadvokater er nærmest ufrivillig komiske midt oppe i det tragiske ("Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen: - Er det vanlig å spille WoW på natta?")

Men likevel. Stay classy.

For de uten kjennskap til dette på forhånd, er dette et kikkhull inn i en skummel, ukjent verden, som Breivik over natten er blitt fremste representant for - til tross for at rabiate massemordere neppe i noen annen sammenheng ville blitt sett på som en representant for hva enn for en hobby de hadde valgt seg. Selv om det i Breiviks tilfelle bare dreier seg om WoW - og litt Age of Conan - blir dette sannsynligvis forståelsesgrunnlaget for alt av abonnementsbaserte nettspill med permanente karakterer og data.

Vi risikerer også at Breivik gjør ubotelig skade på alt som finnes av spillkultur, når han - som nå nettopp - for eksempel uttaler at "Det er noe som heter E-Sport som burde bli en olympisk gren. Det bør sammenliknes med toppidrett, i alle fall med sjakk...."

Det er kanskje ikke et urimelig synspunkt. Når det framholdes av Breivik, skal det likevel veldig lite til før Dagbladet, VG og bekymrede foreldre og besteforeldre over det ganske land erklærer e-sport for å være fienden - jamfør hendelsesforløpet da MW2 og WoW først ble momenter i saken.

Breivik har nettopp ombestemt seg, etter å først ha nektet å svare på spørsmål om WoW fordi "Aktor var ute etter å latterliggjøre ham."

Personlig tror jeg det toget gikk omtrent da han lanserte hele "Kommandør av en hemmelig celle i tempelridderordenen"-forklaringen. Nå vil han imidlertid svare, etter at et politivitne har forklart seg, og de er i ferd med å hente inn enn tidligere guildmate av Breivik.

Jeg har studiepoeng i fryktelig mye rart, men ingenting i juss. Så, kan noen med den relevante utdannelsen forklare meg hvordan en detaljert gjennomgang av blant annets Breiviks guildhopping-praksis (Breivik er en douchebag på internett også - what gave it away!?) egentlig er relevant for saken. Aktor Holden sa nettopp følgende: "Holden: Vi ønsker å ha best mulig kunnskap om din forberedelsesfase, og det er bakgrunnen for at vi stiller disse spørsmålene."

Man skulle kanskje tro at den delen av forberedelsesfasen hvor han kjøpte skytevåpen, meldte seg inn i pistolklubber, laget et fiktivt jordbruksselskap slik at han kunne kjøpe delene til My first ANFO Bomb, From Fisher Price under nesen på "ikke engang stasi"-PST var litt viktigere enn delen hvor han spilte dataspill. Men jeg er jo ikke advokat.

Dette bringer meg forsåvidt til en ganske jordnær teori som ble lansert en gang i August 2011 - Breiviks tidligere insistens på at han brukte WoW og MW2 til å "forberede seg", og som "operasjonstrening" er mest et produkt av stormannsgalskapen og narsissismen hans. Du skjønner, det å flytte hjem til mor og bruke et par år på å spille dataspill er ikke så lett forenlig med å være Kristendommens Sanne Sverd og Kommandør i Tempelridderorden. Da virket det kanskje tilforlatelig å hardnakket hevde at all raidingen og TDM-ene ble gjort for å "forberede" deg på "operasjonen" din - ikke fordi det var moro.

I ettertid viste deg seg jo å være en vanntett plan - jeg kommer ikke på et eneste ikke-spesialist-medie som lot være å sluke agnet hans rått. "Brukte Modern Warfare til å trene!", "Forby spill!"

Egentlig skulle jeg spille Max Payne 3 (operasjonstrening!) i dag, men her sitter jeg i stedet på internett og skriver lange, irriterte innlegg på et forum, mens jeg følger med på tekstfeeden til NRK. mye plager dette meg.

Tillater meg forresten å skrive bokmål i denne tråden. Har tross alt sommerferie.

Endret av Zealuu
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-sport? Tja, tenk litt på dette: En mor og sønnen (ti, tolv åring) var på fotbalkamp og storkoste seg. På toppet av det hele vant laget deres, så begge to var lykkelige da kampen var over. Det varte dessverre ikke lenge. Da de var på vei til bilen etter kampen kom en gjeng folk bort til dem og banket dem opp så grundig at moren havnet på sykehus i flere dager. Grunn? Hun og sønnen hadde på seg skjorter fra det andre laget.

Og hva med han stakkars fyren nede i Brazil, Argentina eller hvor det nå var (husker ikke i farten) som klarte å score selvmål under VM og gjorde at laget tapte, og dermed røk ut? Få dager etter var han drept. Ingen har klart å bevise at det var en sammenheng, men det er jo litt vel tilfeldig...

Dette er bare to eksempler på hvordan enkelte folk oppfører seg når det gjelder vanlig sport som f.eks fotball, og da tar jeg ikke med ting som hooligans og folk som kun drar til kamp for å sloss mot supportere fra det andre laget. (ulikt hooligans driter disse i å gå på kampene, men møtes til avtalt tid andre steder.) Enkelte folk er komplett idiot uansett hva det dreier seg om. E-sport er ikke noe verre enn vanlig sport. Jeg tror ikke vi bør tenke for mye på ABB, men heller låse ham inne på livstid (og da mener jeg til han dør, ikke de usle 21 årene man har i Norge) og glemme fyren. At vi fortsatt diskuterer ham ett helt år senere gir han bare alt for mye oppmerksomhet. På ett vis betyr det at han 'vinner', fordi vi fortsatt diskuterer meningen hans, og det han gjorde fortsatt får konsekvenser på alle mulige områder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Til tross for at du innledningsvis går noe pompøst til verks, berører du viktige problemstillinger. Jeg tror fokuset på spillmediet som har blomstret opp rundt diverse skrekkhistorier (ABB inkludert) kunne blitt brukt på en mye bedre måte av norske spilltenkere. Istedenfor ser vi en stadig mer polariserende linje og liten evne til kommunikasjon, som bare understreker konflikten mellom de "liberale" spillerne og de "konservative" som ikke spiller. Ironisk nok ser situasjonen ganske annerledes ut fra utsiden, hvor spilleren defineres nærmest som en ekstremist, en henfallende og degenerert hedonist med dekadente trekk. Det blir ikke bedre av at mange av de førende spillpersonlighetene her til lands er aggressive ateister, og dermed ikke er villige til å sette seg inn i verdispørsmål på en konstruktiv måte, langt mindre intellektualisere spills moralske verdi. Dermed har spillerne og kanskje spesielt spilljournalistene seg selv å takke for at ABB får lov til å definere store deler av spillkulturen nå, noe vi strengt tatt burde gjort selv for ti år siden.

Jeg har heller ingen studiepoeng i juss, men jeg antar at dette er interessant (i tillegg til teorien du postulerer) fordi Breivik har brukt forferdelig mye tid på spesielt WoW, og det kan sikkert bidra til å kartlegge personligheten hans fra en annen vinkel enn psykiatriens i stor grad mislykkede observasjoner. Det gjør det imidlertid ikke riktig.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir såpass fokus rundt gamingen fordi de vil kartlegge effekten det har hatt på hans endelige handlinger, eller belyse disse fra en annen vinkel. Jeg synes det er legitimt når han tok seg et friår som han hevdet var avsatt utelukkende til spilling. Det er en stor svart flekk som jeg tror retten ønsker å belyse.

Men jeg har heller ingen studiepoeng i juss.

Jeg tror heller ikke folkeopinionen kommer til å bli så forandret av dette som gamere tror. Jeg tror folk flest bryr seg ganske lite. Man skal være bra rar for å tro at en så populær aktivitet som gaming plutselig har dyrket en massemorder på egenhånd.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Man skal være bra rar for å tro at en så populær aktivitet som gaming plutselig har dyrket en massemorder på egenhånd.

Problemet er at en ikke i utgangspunktet trenger å være "rar" for å dra nytte av dette om en har en agenda det passer inn i. Agendadrevne wingnuts er i seg selv bare bakgrunnsstøy mesteparten av tiden, men i sammenhenger som denne har ingen av de store nyhetsmediene i landet holdt seg for gode til å kaste seg på sensasjonsbølgen og dermed validere de "rare" synspunktene.

Lenke til kommentar

Det blir ikke bedre av at mange av de førende spillpersonlighetene her til lands er aggressive ateister, og dermed ikke er villige til å sette seg inn i verdispørsmål på en konstruktiv måte, langt mindre intellektualisere spills moralske verdi.

En ateists verdisystem trenger ikke være særlig annerledes enn ditt eget, bare annerledes begrunnet. Mener du at religiøse er mer moralsk høyverdige fordi de tviholder på idéer og konsepter fra år 0 og forut? Skjønner virkelig ikke hvor du får det fra at ikke-troende bryr seg mindre om verdispørsmål i spill.

Lenke til kommentar

Det største problemet med at ein no fokuserer so mykje på dataspelinga er at dette lager sympati for ABB.

I utgangspunktet så burde alle som har ein interesse for spel og e-sport ta til mottale mot at dataspel kan brukast som forberedelser til terrorhendelser, problemet er berre at dette då blir ein "catch 22" situasjon. På den eine sida så vil det være bra å vise til kor tullete aktorater og dei sakkyndige er når dei meiner at dataspelinga er av intresse for saka, på den andre sida så vil slike motargument være til støtte for ABB noke som heller ikkje heilt bra.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg spesielt dyktig i jus, men fra det jeg forstår har dette ingen relevans for saken. Like lite som aktoratets spørsmål til politiet om hvorfor de var så trege til øya (som ikke har noen relevans i Breiviks straffesak).

Videre fremstår det som dommerne er litt for slepphendt med aktoratet, og er for lite flink til å feie unna irrelevante spørsmål. Jeg mener klart at aktoratets oppførsel har gjennomgående vært å latterliggjøre (eller uskadeliggjøre i form av å peke på mangler som er irrelevante for saken) Breivik. Når de da bruker WoW og AoC som utgangspunkt for dette, vil det nok kunne ha en ganske sterk effekt. Spesielt med den enorme dekningen av saken.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det nettopp er den enorme dekningen av saken som gjør at de tar opp tema som dette. Med så mange som holder et øye med dem kan de ikke risikere at de 'glemmer' å ta opp noe som kan være viktig.

Dette ble poengtert av en eller annen viktigmann på TV for noen uker siden, da bistandsadvokater og pårørende uttrykte skuffelse over at de ikke fikk en play-by-play-forklaring av politifolkene som anholdt Breivik: Dette er en straffesak, ikke en høring. Ting som helt sikkert ville være interessante for mange må - og bør kanskje - vente til et senere tidspunkt med mindre det også er viktig i forhold til tiltalen.

Likevel ser det ut til både dommer og aktorat glemmer dette når det passer dem, som for eksempel i den nærmest parodisk inngående utforskningen av Breiviks online-liv.

Lenke til kommentar

Er helt enig, dette her er helt irrelevant.

Jeg skjønner ikke hvordan ABB kunne ha "trent" seg opp til å drepe mennesker ved å spille WoW.

WoW er ikke et spill der man holder et gevær og skyter mennesker. MW2 kan jeg jo forstå, det fostrer aggressive mennesker til en viss grad, men ikke WoW.

Disse eldre mennesker i media som ikke aner hva de snakker om, skal fordømme det. Helt idiotisk.

Lenke til kommentar

Problemet med Norge i dag! Det tar 1 til 2 dag å dømme breivik. Norge har brukt 33 dager på Breivik rettsaken. Den norske stat har seriøse problemer med rettsystemet i Norge. Video spill gjør deg ikke til en drapsmann.

Breivik hadde en dårlig barndom og han ble ertet av muslimske barn. Han tok hevn på muslimene men fordi det var fellesferie så måtte han ta et annet mål og dette resulterte i at han drepte norske barn på utøya. Mange muslimer har tatt ferie i fellesferien.

Ja E-sport fungerer greit. Jeg har fulgt med E-sport ganske godt og det har ikke resultert i noen dødsfall enda. Jeg har også fulgt godt med fighting game communitiet i Asia og USA. Det har ikke resultert i dødsfall enda. Jeg synes Norge burde støtte E-sports fordi det finnes flere mennesker som spiller videospill enn vanlig sport. Du kan ikke sammenligne spillnerder med holigans for holigans supportere er ikke helt gode i hodet.

Det er jo helt klart at video spill ikke skaper terroristene men det er samfunnet som skaper terroristene. I pakistan har de jo ikke videospill men avlikevel finnes det flere terrorister i pakistan enn i Norge. Norge har 1 terrorist mens pakistan har 1000 terrorister. Pakistanerne spiller ikke engang videospill i pakistan.

Video spillere banker ikke dritten ut av andre videospillere når favorittspilleren deres taper.

http://www.youtube.com/watch?v=ijhUJTZrxLk

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Med vitneforklaringene i ABB-rettsaken om WoW som hovedgrunnlag.

Følg det live!

Jeg kunne slengt dette i WoW-kategorien, men jeg liker å tro at det handler om litt mer enn bare selve spillet.

For de av oss som kjenner til disse tingene på forhånd, blir både vitneforklaringene, og ikke minst de hjelpeløse spørsmålene fra aktoratet, forsvarere og bistandsadvokater er nærmest ufrivillig komiske midt oppe i det tragiske ("Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen: - Er det vanlig å spille WoW på natta?")

Men likevel. Stay classy.

Har ikke lest hele innlegget ditt, men dersom ABB kan gjøre folk mer bevisst på skadevirkninger rundt mediavold er det kjempefint. Det beste hadde vært hvis foreldre overholdt aldersgrenser.

At ABB brukte voldsspill for å forberede seg er ikke så rart. Vet du hva som skiller moderne trente soldater fra "old-school" soldater?

Hvis jeg skifter fokuset litt så kan jeg si at militære instruktører river seg i håret når de ser drapssimulatorer selges over disk - til barn.

Du kunne sagt at de militære instruktørene ikke har peiling på hva de jobber med men soldater med moderne trening har kommet opp mot soldater med gammeldags trening i mange tilfeller. Kunne skrevet veldig mye om dette men den moderne treningen utgjør en enorm forskjell på slagmarken.

Det snakkes om at vårt samfunn er det nye sparta-samfunnet, hvor barn kondisjoneres til vold og dreping fra tidlig alder av. ABB er ikke bare inne på noe han treffer spikeren på hodet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

For å kvalifisere som en simulator, forutsettes det en viss grad av realisme. Det er ikke tilfellet med noen av spillene Breivik brukte for å "forberede seg".

Du må gjerne definere simulator på din egen måte, og du kan godt kalle det for noe annet. Poenget er at militæret bruker det samme for å trene spesialstyrker og snikmordere til å drepe.

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som definerer simulatorbegrepet. I de treningssimulatorene som faktisk brukes av for eksempel det amerikanske forsvaret, må alt fra ballistikk og miljømessige utfordringer til kjøretøyfysikk, ødeleggelse og ikke minst den geografiske og personellmessige skalaen til en reell militær operasjon være realistiske nok til at treningen har noe for seg. Om du noensinne setter deg ned og faktisk spiller Modern Warfare 2, så tror jeg nok at du også vil innse ganske raskt at vi ikke snakker om noen simulator, men en ganske standard arcadeshooter full av militær posturing og et slør av pseudorealisme.

Den eneste kommersielle spillmotoren som også brukes i militær treningsøyemed er forskjellige iterasjoner av Bohemia Interactives Real Virtuality. Produktet er likevel ikke det samme (Virtual Battlespace 1/2 eller DARWARS! for DARPA, Operation Flashpoint og siden Armed Assault 1-3 for sivile kunder).

Spillene Breivik har spilt kvalifiserer verken som simulatorer eller treningsprogrammer. Han ville hatt like mye nytte av å spille Quake.

For øvrig et interessant moment: De færreste militære treningsprogrammer tar form av en FPS. Et av de mest utbredte, Close Combat, gir deg et isometrisk perspektiv hvor fokuset ligger på de taktiske avgjørelsene for skvadronen din.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som definerer simulatorbegrepet. I de treningssimulatorene som faktisk brukes av for eksempel det amerikanske forsvaret, må alt fra ballistikk og miljømessige utfordringer til kjøretøyfysikk, ødeleggelse og ikke minst den geografiske og personellmessige skalaen til en reell militær operasjon være realistiske nok til at treningen har noe for seg. Om du noensinne setter deg ned og faktisk spiller Modern Warfare 2, så tror jeg nok at du også vil innse ganske raskt at vi ikke snakker om noen simulator, men en ganske standard arcadeshooter full av militær posturing og et slør av pseudorealisme.

Den eneste kommersielle spillmotoren som også brukes i militær treningsøyemed er forskjellige iterasjoner av Bohemia Interactives Real Virtuality. Produktet er likevel ikke det samme (Virtual Battlespace 1/2 eller DARWARS! for DARPA, Operation Flashpoint og siden Armed Assault 1-3 for sivile kunder).

Spillene Breivik har spilt kvalifiserer verken som simulatorer eller treningsprogrammer. Han ville hatt like mye nytte av å spille Quake.

Det er flere måter treningen kan være relevant på. For å få inn kondisjonering trengs noe mer realistisk, for eksempel Time Crisis med pistoler. Men voldsspill har fremdeles en desensitiverende effekt som er en viktig komponent i treningen av soldater (drapsmaskiner).

Forskjellen mellom CoD og Quake er omtrent så stor som den kan bli. Det ene er et spill med fokus på realisme mens det andre er et spill fra en fantasi-verden. Gjett hvilket spill som er det realistiske.

Lenke til kommentar

Breivik ble ikke en terrorist av å spille WOW! ABB hadde en dårlig barndom. Han har sett en norsk jente bli gruppevoldtatt av muslimske gutter. Han har blitt mobbet av muslimske barn. ABB fikk juling og bank av samfunnet. Nå tok han bare hevn tilbake på samfunnet.

Samfunnet skaper terroristen og videospill. Breivik hadde en dårlig barndom og ble mobbet av utlendinger med muslimsk bakgrunn. Breivik har blitt mobbet gjennom alle årene på ungdomskolen skrev han i sitt manifest som ble lagt ut da jeg leste det.

http://www.dagbladet.no/2012/06/07/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/breivik/21939164/

Samfunnet skaper et menneske når man er ung. Er samfunnet slem mot et menneske vil det mennesket ta hevn når hun/han vokser opp.

Samfunnet var slem mot breivik da han var ung og han tok hevn på samfunnet.

Lenke til kommentar

Det ene er et spill med fokus på realisme

Du må nesten demonstrere hvordan det har seg. Hvilke elementer av CoD-spillene oppfatter du som realistiske, sett bort i fra selve den litt trøtte near future-settingen (eller andre verdenskrig/vietnamkrigen)? Når du mener at lightgun-spill som Time Crisis er realistiske har jeg en anelse om at din terskel for realisme er relativt lav.

Desensitiveringsspørsmålet er mer relevant i en videre debatt, men har også veldig lite å gjøre med din forståelse av MW2 som en realistisk militærsimulator. Det virker uansett noe søkt å tro at Breivik trengte spill som desensitiverende faktor for å gjennomføre terroraksjonen sin - mesteparten av planleggingen ble tross alt gjort før "martyråret" hans med spilling.

Lenke til kommentar

Det ene er et spill med fokus på realisme

Du må nesten demonstrere hvordan det har seg. Hvilke elementer av CoD-spillene oppfatter du som realistiske, sett bort i fra selve den litt trøtte near future-settingen (eller andre verdenskrig/vietnamkrigen)? Når du mener at lightgun-spill som Time Crisis er realistiske har jeg en anelse om at din terskel for realisme er relativt lav.

Desensitiveringsspørsmålet er mer relevant i en videre debatt, men har også veldig lite å gjøre med din forståelse av MW2 som en realistisk militærsimulator. Det virker uansett noe søkt å tro at Breivik trengte spill som desensitiverende faktor for å gjennomføre terroraksjonen sin - mesteparten av planleggingen ble tross alt gjort før "martyråret" hans med spilling.

CoD er satt i moderne tidsalder med moderne våpen hentet fra virkeligheten hvor man skyter på mennesker.

Men urealistisk tenker man gjerne på fantasy-spill som WoW hvor man benytter seg av sverd eller klubbe og bekjemper orker og troll. At en trollmann skyter ildkuler er ikke særlig realistisk. At du løper rundt og rollespiller en elitesoldat med moderne utrustning og våpen og skyter på mennesker er det.

Time Crisis kan du bruke som skytetrening, det er derfor det er realistisk. Forskjellen mellom politiets skytesimulatorer og Time Crisis er i stor grad at du kan skyte sivile i Time Crisis mens du ikke får lov til det i politiets simulatorer. Men det er kondisjonerende og trener deg faktisk opp i å skyte. Kommer vel neppe overraskende på at noen har tenkt på å undersøke barns skyteferdigheter etter å ha spilt spill som Time Crisis?

eXalpha, Slike massakrer er et helt nytt fenomen. Hvor fikk han ideen fra? Han skal ta hevn fra samfunnet - greit det - men hvorfor en bilbombe? Hvorfor skyte så mange som mulig på en øde øy? Dette er spørsmål som vi langt på vei har svar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...