Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlege, Cola vs vann, hull.

Anbefalte innlegg

Jeg har kun Cola i ett år nå ca. Kanskje 2 fantaer for variasjon.

Nå har jeg fått vite at jeg har... mange.. hull.

Dette har såklart en del å gjøre med at jeg er lat på tannpuss også.

Skal nå erstatte Cola, med vann. I å for seg hater jeg dette. Jeg liker ikke smaken av vann, om det har noen. Men, det er billig, og det er lettere å få tak i vann, enn Cola flere steder.

Vann

- Gratis/billig

- Mindre hull

- Smaker piss for mange, iallefal i starten.

- Lettere å vaske om søler

Cola

- Faen så godt

- Bruser

- Hullemaskin

Pusser man tennene godt, er det sikkert ikke verdens undergang, men sikkert flere enn meg som gir halv-faen i det. Cola er visstnok 25 sukkerbiter i seg.

Dette skriver jeg så om andre får samme nyhet av tannlegen, googler feks vann vs cola, så kan de se dette.

Antallet vet jeg ikke selv, men er iallefall tosifret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pusser man tennene godt, er det sikkert ikke verdens undergang, men sikkert flere enn meg som gir halv-faen i det.

Dette stemmer ikkje heilt, hovedproblemet med Cola med tanke på tannhelse er syreinnholdet i brusen, ikkje sukkeret i seg sjølv. Dersom du drikker mykje brus/juice og samtidig pusser tennene ofte så vil du fort slite vekk emaljen på tennene fordi emaljen på forhånd er svekka av syra frå drikkevarene.

Sukker er ikkje meir skadelig for tennene enn andre matvarer.

Men det er uansett ein fordel å slutte å drikke Cola og heller drikke vatn.

Lenke til kommentar

Pusser man tennene godt, er det sikkert ikke verdens undergang, men sikkert flere enn meg som gir halv-faen i det.

Dette stemmer ikkje heilt, hovedproblemet med Cola med tanke på tannhelse er syreinnholdet i brusen, ikkje sukkeret i seg sjølv. Dersom du drikker mykje brus/juice og samtidig pusser tennene ofte så vil du fort slite vekk emaljen på tennene fordi emaljen på forhånd er svekka av syra frå drikkevarene.

Sukker er ikkje meir skadelig for tennene enn andre matvarer.

Men det er uansett ein fordel å slutte å drikke Cola og heller drikke vatn.

Tannlegen sa iallefall at Cola var farlig og at det hadde masse sukker i seg. Cola ble nok temaet da jeg var smart nok til å ta med meg ei flaske inn dit.

Lenke til kommentar

Flott at du har kommet til innsikt, trist at det måtte skje gjennom tannlegen, men enda bedre at det ikke skjedde gjennom en fedmeklinikk.

lykke til videre!

Er ikke feit på noen måte, er i iallfall i helgene. Er bare kjeften min som er noe råtten.

Lenke til kommentar

Hva med å gå over til Cola Zero? Den inneholder 0% sukker og 0% karbohydrater. Ja, den inneholder jo søtningsmiddel, og det vet jeg ikke hvordan tærer på tennene.

Cola Zero er bra for dei som vil gå ned i vekt sidan ein då ikkje får i seg sukker (når det er sakt så er det enkelte som meiner at det kunstige søtningsstoffet starter kroppen sin reaksjon på sukker utan at kroppen får enerigien som er forventa noke som igjen gjer at du får lyst på mat).

For tannhelsa så er Zero (og anna lettbrus) like gale for tennene som vanlig brus.

Lenke til kommentar

Aspartane er enda verre svineri enn sukker. Og det er problemet.

Det er per dags dato ikkje lagt fram gode, bekreftande studiar på at aspartam er skadeleg for kroppen. Tvert imot viser forsking at kroppen ikkje tar skade av det. Det er vanskeleg å sei noko sikkert i forhold til langtidseffekten, men foreløpig er det ikkje noko som viser at aspartam er farleg.

Lenke til kommentar

Jeg klarte knapt nok å få i meg et par slurker vann helt til jeg flyttet for meg selv og innså at jeg ville spare nærmere tusen kroner i måneden ved å droppe appelsinjuice og brus. Det var en overgang, men etter noen få uker var det ikke lenger noe jeg tenkte over. I dag drikker jeg rundt to liter vann om dagen, og har en karaffel med vann og lime i kjøleskapet så jeg kan variere smaken en smule (og så er det litt "finere" enn å fylle glasset rett fra springen). Brus drikker jeg nesten aldri, men jeg unner meg av og til litt appelsinjuice - og da tar jeg meg råd til skikkelig juice som ikke kommer fra konsentrat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...