Gå til innhold

Debatt i heimen... Hvilken aldersgrense har Skyrim?

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen si hvilken aldersgrense skyrim har i Norge. Er det 18 eller 16?

På coveret står det en ting og på noen disker noe annet?

En diskusjon med en 12 åring i huset som påstår at aldersgrensen er satt ned.

Det skal også sies han mener de som setter aldersgrensene på spill har valgt jobben for å plage barn. :green:

Endret av boleoleole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du si Gunfreak, men folk blir hugget hodet av og du kan slå ihjel stort sett alle du møter.

Jeg mener også innholdet teller mer enn ett tall på coveret, men saken er at vi hadde en diskusjon der han påstår aldersgrensen er satt ned, noe jeg tror er en "urband legend" i skolegården.

Lenke til kommentar

I Norge har Skyrim 18års aldersgrense. I England er den 15.

Grunnen til at det står noe på coveret og noe annet på disken er at coveret gjerne er spesiallaget for Norge, mens disken er den samme over flere regioner/land.

Når det gjelder aldersgrenser på spill syntes jeg ikke de må overholdes bokstavelig. Men en 12- åring har, generelt sett, ikke noe å gjøre med/i et 18års- spill.

Det må jo utvises skjønn alt etter hvor utviklet ("voksent") barnet er, men det er mange som glemmer at det er mer enn bare blod, sex, vold og banning som er avgjørende. Enkelte spill har en mer voksen setting enn andre, selv om det kan inneholde lite av de foregående nevnte tema. Det er ikke alle som oppfatter og skjønner mere voksne settinger på riktig måte, og de kan da misforstå og danne seg ugunstige forståelser og bilder.

Som en generell regel ville _jeg_ sagt at mine unger måtte vært 16 for å spille spill merket 18, 14 for spille spill merket 16, 6/8/10 for å spille spill merket 12.

Skjønn og et edruelig syn på barnets stadie i utviklingen er det viktigste i en sånn diskusjon/avgjørelse.

PS:

Ikke hør på "men kompisen min får lov". kompisen får kanskje lov, men da er det veldig ofte fordi han også har dradd en "men kompisen min får lov" til sine foreldre.

Ofte kan det være lettere med kontante/tydelige Nei (heller diskutere med samboer/partner uten barnet til stede) enn å dra på det / diskutere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pegi (det felles europeiske rating-boardet) satte 18+ på Skyrim, men 16+ på Oblivion og Morrowind (dei to førre spela i same serie). Kanskje det førte med seg litt forvirring? BBFC (UK) har ein høgare terskel for å dele ut 18-stempelet, fordi det tradisjonelt har vore sett i samband med "video nasties" og heile den moralske panikk-pakka. Det same gjeld ESRB (USA), der M/17+ er høgste merking ein kan selje som vanleg i butikk.

Grunnlaget for aukinga er at valden er meir grafisk enn før. Du kan nok skru av både killcams og blod, men om poden er teknisk kompetent nok til å spele, så kan han nok skru det på igjen utan større problem.

Så får det heller vere opp til deg korleis du vil handheve aldersgrensane. :)

Lenke til kommentar

Spill litt av spillet, eller se noen videoer av spillet på youtube, og vurder selv om du synes ungen din tåler det.

Personlig mener jeg at en 14-15 åring lett kan være i stand til å takle det Skyrim byr på.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...