Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Små mengder svart arbeid over tid, utnyttet av arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Hei.

Som dum ungdom fikk jeg svartjobb hos en liten bedrift. Det startet med et lite web-oppdrag, og etterhvert satt jeg med hele ansvaret for daglig drift og vedlikehold av IT-systemene. Dette pågikk over mange år. Det er ikke snakk om enormt til mengde, men kanskje en 10-20 tusen i året. Hadde jeg ikke blitt utnyttet så ville det lett gått under frikortgrensen.

Det begynte når jeg gikk på videregående, og fortsatte i 4-5 år. I Januar sa jeg fra meg ansvaret og prøvde å distansere meg fra bedriften, i og med at jeg har gjennomført vekterkurs og ønsker å komme meg inn i den bransjen.

Nå har jeg tenkt meg mye om, og finner ut at det ikke var så glupt å holde på slik. Jeg skulle gjerne gått tilbake og gjort det på ny, annerledes. At det endte opp som dårlig betalt svartarbeid vil jeg påstå at er et resultat av utnytting av lederen på bedriften. Han var den sterke part som skulle visst bedre når jeg som sjenert ungdom fikk litt småoppdrag i starten.

Hva slags muligheter har jeg for å få tatt et skikkelig oppgjør med denne saken? Bedriften tjente rått på å gjøre det slik, siden jeg gjorde godt arbeid til en brøkdel av det det ville kostet å få det gjort med lovlig innleid arbeidskraft. Jeg sitter igjen med mye udokumenterbar arbeidspraksis og ferdigheter som jeg ikke kan nevne uten å få et forklaringsproblem.

Det hadde vært godt å stått fram som en angrende synder og få satt en strek over dette. Hvor bør jeg starte henn? Hvilke konsekvenser kan det få for meg å få dette fram i lyset? Anonym poster: 66a2a259f3f966f7807095adc029a62a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Svart arbeid er et skatterettslig spørsmål, ikke et arbeidsrettslig spørsmål, og disse har du lov til å skille mellom. Du har krav på full dokumentasjon for alt du har gjort på samme måte som alle andre arbeidstakere. Om bedriften ikke vil vedkjenne seg deg som arbeidstaker, vel, da har du et annet problem...

Dersom du vil "gjøre opp", kontakter du Skatteetaten, og ber om å få endret ligningen din for de aktuelle årene. Du kan risikere tilleggsskatt ("straffeskatt") -- men så lenge det er snakk om at du frivillig retter opplysningene før du risikerer å bli oppdaget er du fritatt for denne risikoen, jfr. ligningsloven § 10-3 annet ledd bokstav c. Det skal også legges vekt på uerfarenhet, jfr. § 10-3 første ledd.

Lenke til kommentar
Om bedriften ikke vil vedkjenne seg deg som arbeidstaker, vel, da har du et annet problem...

Om jeg har dette problemet... hva gjør jeg da?

Arbeidsforholdet kan bevises igjennom utstrakt kontakt imellom meg og arbeidsgiver per telefon + varer som ble en del av betalingen som jeg enda har.

Fins det noen steder der det er mulig å få juridisk hjelp og rådgiving med en slik sak? Anonym poster: 66a2a259f3f966f7807095adc029a62a

Lenke til kommentar

Fagforeninger pleier å gi juridisk assistanse med arbeidsrettslige spørsmål, men de er noe tilbakeholdne med å gi bistand til problemer som oppsto før man meldte seg inn.

Hvis du får problemet at bedriften nekter å vedkjenne seg at du var ansatt, så er det i siste instans å gå til domstolene og kreve fastsettelsesdom for at det forelå et ansettelsesforhold. Dette vil utløse retten til attest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...