Chirpy Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hei. Jeg har en Sigma 18-50 mm 1:2.8 som jeg har fått problemer med. Jeg vet det er objektivet det er feil med, for andre objektiver funker helt normalt på kameraet (EOS 400D). Som regel greier ikke kameraet å fokusere ved hjelp av autofokus når objektivet er på. Desom jeg kobler fra objektivet og setter det på igjen kan jeg noen ganger ta noen bilder før det igjen ikke greier å fokusere igjen. Dersom objektivet greier å fokusere blir bildene kraftig overeksponert (på grensen til hvite) dersom jeg tar bilder hvor objektivet ikke står på mininum zoom (18mm) eller maksimum zoom (50). Jeg har ikke lagt merke til at objektivet har blitt påført noen skader før dette begynte å skje. Er det noen som har peiling på hva som kan være feil med objektivet? Eventuelt kan anslå om det lønner seg å forsøke å få det reparert eller bare kjøpe nytt? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 I utgangspunktet gir kjøpsloven fem års reklamasjonrett på produkter som skal vare en stund, slik som objektiver. Men noen butikker prøver å vri seg unna så du må passe på rettighetene dine selv. I tillegg kan du ikke regne med at det er en reklamasjonssak hvis det skulle vise seg at det er en skade på objektivet som du har skyld i, så det spørs litt hvor sikker du er i din sak. Er det reklamasjonssak vil det jo alltid lønne seg å få det reparert. Er det ikke så blir det jo en avveining på hvor mye det kostet, hvor gammelt det er, hvor fornøyd du er, om du like godt kunne tenke deg noe annet i steden og selvsagt hvor mye du må betale for reperasjon. Første skritt er å kontakte butikken hvor du kjøpte det og høre hva de sier, men du kan jo alltids gnikke litt på kontaktene for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Som det skrives over, kan du tørke over kontaktene med en klut fuktet med kontaktspray. Når både fokus og blender er påvirket samtidig, kan problemet ligger der. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Har objektivet fungert på samme kamerahus tidligere? Når ble objektivet kjøpt? Kan du få testet objektivet på et annet kamerahus? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå