Gå til innhold

Reklamasjons tiden over? (PC)

Anbefalte innlegg

Min bærbare PC ble kjøpt hos Elkjøp i januar 2007. I april 2010 ble vifta byttet ut da den sluttet å virke. Dette måtte selvfølgelig Elkjøp selv dekke (reklamasjon). I mai 2012 sluttet vifta å fungere, igjen. Det er opplagt at det er over 5 år siden jeg kjøpte PC'en, men det er kun i overkant av 2 år siden vifta ble byttet. "Service"-medarbeideren på Elkjøp mente at det var meg som måtte dekke en ny vifte denne gangen. Dette er noe jeg selvfølgelig er uenig i, på bakgrunn av at vifta kun er litt over 2 år. Den er ment å vare lengre enn 2 - ergo 5 år.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifter går ofte i stykker, og ettersom en PC som helhet er ment å vare lenger enn to år, så går viftene på reklamasjon innenfor de fem årene ettersom de er nødvendige for at PC'en skal fungere tilfredsstillende.

Men om viftene i seg selv er ment å vare lenger enn to år, er jeg ikke sikker på. Så om PC'en er over fem år, og viften er mer enn to år, så ville jeg ikke sagt for sikkert at det skal gå på reklamasjon. For meg regnes vifter omtrent som forbruksvare da de ofte koster under hundrelappen.

Lenke til kommentar

Vifter går ofte i stykker, og ettersom en PC som helhet er ment å vare lenger enn to år, så går viftene på reklamasjon innenfor de fem årene ettersom de er nødvendige for at PC'en skal fungere tilfredsstillende.

Men om viftene i seg selv er ment å vare lenger enn to år, er jeg ikke sikker på. Så om PC'en er over fem år, og viften er mer enn to år, så ville jeg ikke sagt for sikkert at det skal gå på reklamasjon. For meg regnes vifter omtrent som forbruksvare da de ofte koster under hundrelappen.

Jeg har sjekket litt rundt og funnet ut at det ikke blir betegnet som en forbruksvare. Kontaktet Forbrukerrådet i samme slengen og fikk støtte av de så jeg tror ting ordner seg!

Lenke til kommentar

hvilken lov blir benyttet her? eneste jeg finner er håndtverkertjenesteloven paragraf 22, som omhandler utført arbeid\del

Forbrukerkjøpsloven.

MEN vifter blir som oftes ødelagt pga støv. Støv er en ytre påvirkning, og det skal mye til for å få dekket det på garanti eller reklamasjon.

Som krikkert påpekte i tråden du linket til: Hvis ødelagt vifte var en mangel i 2010, hvorfor skal det ikke være det i år?

Lenke til kommentar

Selv om det som oftes er støv som ødelegger vifter, så betyr ikke det at det alltid er støv som ødelegger de. For å si det på en måte som Mr Brun kanskje kan forstå: Det kan ha vært en rettsmessig mangel etter Forbrukerkjøpsloven som var årsaken til at viften sluttet å fungere i 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...