thelomen Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hei! Jeg bygde et par stativ-høytalere fra Eltek i 1995 tror jeg det var. Kjøpte kit og bygde kabinett + loddet delefilter selv. Hovedhøytaleren hadde en 6.5'' mellomtone fra SEAS pluss en diskant, også fra SEAS tror jeg, kanskje fra ScanSpeak. Ytterveggen av kabinettet var skråstillt. Bassrefleksport på baksiden. Mellomtonen kunne man modifisere / få ferdig modifisert for å øke slaglengden litt. I tillegg kunne man kjøpe stereo-basskasser, altså en til hver høytaler, som var ment å passe til hovedhøytalerne. Disse var høye og hadde et 8'' element. Det følgte med noen kondensatorer som man kunne lodde på ledningen bak 6,5''-elementet i hovedhøytaleren for å filtrere bort lave frekvenser (husker ikke 80 eller 120 Hz kanskje) slik at den skulle slippe å jobbe med det når basskassen likevel ville gjøre en bedre jobb. Til sammen så det ca. slik ut: http://langhelg.net/...r-web-large.jpg Eller kanskje var de bare skrå på ene siden, som dette: http://folk.uio.no/r...music/front.jpg Nå søker jeg etter navnet på denne modellen, og evt. tegninger. Dette var før Dynabel Exact, Euphoria osv, før AV-bass, og før alt av Sx.x høytalere. Jeg har hatt en telefon til Eltek uten hell, men det burde jo være noen der som husker denne. Husker du? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Jeg jobbet på Eltek i 1995. Mener de het Avant eller Avanti. Snakk med Øivind hos Eltek. Han husker de kanskje. De var hvite da de stod på demorommet. Endret 15. juni 2012 av Trainman Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Veldig sikker på at de het Avanti. Var vel en konstruksjon fra danske Hifi & Musik, i likhet med CC-Sub? Mener å huske at det var disse man skulle modifisere spideren på, ved å kutte ut relativt store biter som medførte at spolen etterhvert gnisset i magnetgapet. Ut med elementet, snu 180 grader og inn igjen en gang eller to årlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå