7CHP Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har en utfordring i Excel, jeg skal lage et regneark hvor flere tipper sine tips for det kommende fotball-EM, og skal få poeng etter hvor bra de tipper. Tippe første og andreplass i hver gruppe, 5 poeng for begge rett, 3 poeng for begge rett men feil vinner, 1 poeng ved 1 riktig, uansett om riktig plassering eller ikke. (+ toppscorer og finale med nesten samme variablene der også, bare enda en...). Til dette trenger jeg en relativt lang Hvis-setning, men jeg får ikke til å legge til så mange variabler eller hva det nå heter. Jeg har et ark der jeg vil ha resultater, både hvem som vinner hver gruppe og resultatene i konkurransen, og jeg vil ha ett ark med hver spillers tips. Denne hvis-funksjonen returnerer korrekt 5 eller 3 poeng, men jeg får ikke bygd den ut videre slik jeg vil... =HVIS((B2=Resultater!B5); HVIS(B3=Resultater!B6; 5; 0); HVIS((B2=Resultater!B6); HVIS(B3=Resultater!B5; 3; 0); 0)) B2 er spillers tips til vinner, Resultater!B5 er faktisk vinner, B3 er spillers tips til andreplass, Resultater!B6 er faktisk andreplass. Jeg trenger altså å bygge ut med en Hvis B2=Resultater!B6 ELLER B3=Resultater!B5 ; 1 ... Lenke til kommentar
7CHP Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg trenger også å gi 1 poeng dersom B2=Resultater!B5 men B3ikke=Resultater!B6 og omvendt... Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 En HVIS() er oppbygd på følgende måte: HVIS(Test;Cellens verdi hvis SANN;Cellens verdi hvis USANN). Du kan ha flere HVIS() inni hverandre, men ikke slik du har lagt opp til i eksemplet. Syntaksen for hvis-setninger inni hverandre er: HVIS(A1=B1;HVIS(C1=D1;"bingo";"synd det");"veldig synd det") Alle HVIS() må ha en test, et resultat hvis SANN, og et resultat hvis USANN mellom parantesene. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Her er en mulighet. =HVIS(OG(B2=B5;B3=B6);5;HVIS(OG(B2=B6;B3=B5);3;HVIS(ELLER(ANTALL.HVIS(B5:B6;B2)>0;ANTALL.HVIS(B5:B6;B3)>0);1;0))) Brutt ned: =HVIS(OG(B2=B5;B3=B6);5 5 poeng dersom både vinner og andreplass er riktig ;HVIS(OG(B2=B6;B3=B5);3 3 poeng dersom begge er riktig, men på feil plass ;HVIS(ELLER(ANTALL.HVIS(B5:B6;B2)>0 Dersom tippet vinner finnes blant faktisk vinner eller andreplass ELLER ;ANTALL.HVIS(B5:B6;B3)>0);1 dersom tippet andreplass finnes blant faktisk vinner eller andreplass, da gir det 1 poeng. ;0))) I andre tilfeller, 0 poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå