Gå til innhold

Excel: avansert Hvis-funksjon til EM-konkurranse

7CHP

Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring i Excel, jeg skal lage et regneark hvor flere tipper sine tips for det kommende fotball-EM, og skal få poeng etter hvor bra de tipper.

Tippe første og andreplass i hver gruppe, 5 poeng for begge rett, 3 poeng for begge rett men feil vinner, 1 poeng ved 1 riktig, uansett om riktig plassering eller ikke. (+ toppscorer og finale med nesten samme variablene der også, bare enda en...).

Til dette trenger jeg en relativt lang Hvis-setning, men jeg får ikke til å legge til så mange variabler eller hva det nå heter.

Jeg har et ark der jeg vil ha resultater, både hvem som vinner hver gruppe og resultatene i konkurransen, og jeg vil ha ett ark med hver spillers tips.

Denne hvis-funksjonen returnerer korrekt 5 eller 3 poeng, men jeg får ikke bygd den ut videre slik jeg vil...

=HVIS((B2=Resultater!B5); HVIS(B3=Resultater!B6; 5; 0); HVIS((B2=Resultater!B6); HVIS(B3=Resultater!B5; 3; 0); 0))

B2 er spillers tips til vinner, Resultater!B5 er faktisk vinner, B3 er spillers tips til andreplass, Resultater!B6 er faktisk andreplass. Jeg trenger altså å bygge ut med en Hvis B2=Resultater!B6 ELLER B3=Resultater!B5 ; 1 ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En HVIS() er oppbygd på følgende måte: HVIS(Test;Cellens verdi hvis SANN;Cellens verdi hvis USANN). Du kan ha flere HVIS() inni hverandre, men ikke slik du har lagt opp til i eksemplet.

Syntaksen for hvis-setninger inni hverandre er: HVIS(A1=B1;HVIS(C1=D1;"bingo";"synd det");"veldig synd det")

Alle HVIS() må ha en test, et resultat hvis SANN, og et resultat hvis USANN mellom parantesene.

Lenke til kommentar

Her er en mulighet.

=HVIS(OG(B2=B5;B3=B6);5;HVIS(OG(B2=B6;B3=B5);3;HVIS(ELLER(ANTALL.HVIS(B5:B6;B2)>0;ANTALL.HVIS(B5:B6;B3)>0);1;0)))

Brutt ned:

=HVIS(OG(B2=B5;B3=B6);5

5 poeng dersom både vinner og andreplass er riktig

;HVIS(OG(B2=B6;B3=B5);3

3 poeng dersom begge er riktig, men på feil plass

;HVIS(ELLER(ANTALL.HVIS(B5:B6;B2)>0

Dersom tippet vinner finnes blant faktisk vinner eller andreplass ELLER

;ANTALL.HVIS(B5:B6;B3)>0);1

dersom tippet andreplass finnes blant faktisk vinner eller andreplass, da gir det 1 poeng.

;0)))

I andre tilfeller, 0 poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...