seiran Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hei, Skal kjøpe meg sykkel nå så jeg kan begynne å sykle til jobben, kun asfalt til og fra. Blir nok mest asfalt. Skal også brukes litt i lett terreng/turstier. Prisklassen må ligge på mellom 6-10k, gjerne brukt om den er i feilfri stand. Forrige gang jeg kjøpte så konsentrerte jeg meg om gir/bremsesystem og dempegaffel, den sykkelen rullet meget dårlig (XC White fra XXL til 7k) Jeg vil ha en sykkel som ruller bra og holder seg bra, vil gjerne ha justerbar dempegaffel. Har dere noen tips her på sykler i denne prisklassen? Gjerne med Link og pris. Håper på bra svar Mvh Thomas Pedersen Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Hei, Skal kjøpe meg sykkel nå så jeg kan begynne å sykle til jobben, kun asfalt til og fra. Blir nok mest asfalt. Skal også brukes litt i lett terreng/turstier. Prisklassen må ligge på mellom 6-10k, gjerne brukt om den er i feilfri stand. Forrige gang jeg kjøpte så konsentrerte jeg meg om gir/bremsesystem og dempegaffel, den sykkelen rullet meget dårlig (XC White fra XXL til 7k) Jeg vil ha en sykkel som ruller bra og holder seg bra, vil gjerne ha justerbar dempegaffel. Har dere noen tips her på sykler i denne prisklassen? Gjerne med Link og pris. Håper på bra svar Mvh Thomas Pedersen Hvor godt sykkelen ruller er i hovedsak avhengig av dekkene du har på. Hvor lett sykkelen er å komme seg frem med er i tilegg avhengig av vekt, luftmotstand, sittestilling og tråkkeffektivitet. En mer foroverlent posisjon gir mindre motstand og bedre tråkk, men kan oppleves som mindre behagelig. Tråkkeffektivitet er noe som kommer inn med dempere. Har du de går noe av tråkket bort i demperen. For asfaltbruk pleier jeg å anbefale at man dropper dempere, om du skal gjøre det er avhengig av hva slags terreng du skal kjøre, for det er bare der demperen har noe for seg. Gode dempere kommer bare på terrengsykler. Mange såkalte hybrider har også dempere, men de er generellt bare skrot. Hvis du insisterer på å ha demper bør du kikke etter en 29er terrengsykkel og sette på noen lettrullende terrengdekk som f.eks racing ralph eller furious fred. Hvis du heller prioriterer asfalten ville jeg ha kikket etter en 'sportshybrid' eller cx sykkel (Stort sett samme sykkel men cx har bukkestyre. Begge har 700c hjul, stiv gaffel og plass til ca 35mm dekk, som er ok for grusveier, men blir krevende å sykle i grovere terreng som røtter og steiner) Endret 5. juni 2012 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå