Gå til innhold

Spill-server(e) på "eldre" pc?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en litt eldre pc jeg har brukt til gaming lenge, som jeg vil teste å sette opp et par servere på. Tenker å bruke enten Win Server 2008 Std. eller Ubuntu Server. Med tanke på ressurs-bruk og hva som kreves av hardware, hvor mange servere kan jeg kjøre på 1000fps på disse specsa?

HK: Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2

CPU: AMD Phenom 8650 Triple-Core 2,3 GHz 3,5MB Cache

RAM: 6gb non-EEC

HDD: 2x 76gb 10k opm & 2x 36gb 10k opm

Vet at en eller annen Linux-versjon vil lønne seg (noen som har et eller flere forslag til et (gratis) Linux-basert server-os som er relativt lett å konfe), men jeg har lisens til WinSrv 2008, så mulig det blir det.

Spillet det er snakk om er CS 1.6. Det å sette opp selve serveren er 0 problem, men har noen tips når det kommer til konfigurering av serveren så den blir optimal?

En annen sak er jo hvor mange servere man kan kjøre med maks 13 klienter per server uten at det går utover ytelsen på de resterende serverne som kjører.

Forøvrig skal serveren/pcen stå på en 25/25 dedikert fiber-linje med 2-3ms til NIX.

Mulig jeg bare skal sette opp en CSDM-server med maxplayers 24.

Edit:

Hvordan er ytelse vs brukervennlighet når det kommer til UI-bruk i Ubuntu-server?

Tips/råd/tanker? :-P

Takk på forhånd.

Endret av walde01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :-)

Har du/andre noen formening om hvor mange servere som kan kjøres på et sånt oppsett?

Mener jeg så at per dedikert server, burde man ha ca 300mb ram tildelt, CPU er jeg veldig usikker på.

Lenke til kommentar

Resursbruk:

Du må vite at HLDS ikke er multithreadet. Men, OS-et vil automatisk overføre prosessen til en annen kjerne om CPU-kjernen blir fullbokket. Men, CPUen står gjerne i 90% bruk, og kjører 3 hldsprosesser på en kjerne. Trikset er å "force" prosessene på hver sin kjerne (google it, it's simple, så lenge du kjører en vanlig linux-distro)..

Du kan fint klare 4 servere (med 16-24spillere per HLDS) om du er smart å tvinger to hldsprosesser på en kjerne, og setter de to mest populære på hver sin kjerne, av dine tre CPU-kjerner. Ellers vil spillerne oppleve ubehag så fort lastet på en kjerne blir for høyt, om forbruket er i underkant av å måtte overføres til ny kjerne.

Harddiskene dine er på ingen måte en sinke, orker ikke gå nermere inn på det.

Anngående 1000fps:

Da burde OS-et også kunne levere tilsvarende oppdatetinger..:

Windows: Da kan du egentlig bare glemme windows. Som da kjører ca 200tic/HZ (eller noe i den duren) på kernellen, og alt frem til WinXP kjører vel ikke stort mer en 100HZ, - Du kan dog legge in "pingbooster", for å "fake" dette på et eller annet vis, men blir fort unødvendig mer krevende.

Linux: kjører som standard ikke noe mer heller, vel noe mer (kommer ann på distro)... Du kan dog endre dette ved å kompilere selv (guider, og forumtråder om det er fort gjort å finne), CentOS, og andre RedHat-baserte distroer kjører 500HZ orginalt.

Ubuntu Server (64bit) er ikke noe jeg annbefaler, sett at du ikke kompilerer den selv (fort gjort, men noe avansert). Server-versjonen deres kjører orginalt 100Hz på kjernen, og er rimelig dårlig å bruke til HLDS. CentOS er et mye bedre valg om du ikke vil kompilere selv.

Båndbredde:

Regner ut båndbredden ved høy aktivitet, f.eks "deathmatch" - Hvor vi trekker fra at spillerne må laste inn resurser (connecter), og det ikke er masse folk som må laste inn mapsa...:

Pr. Spiller:
25.000bytes = Rate på 25.000
1 (spiller) x 25000 (Bytes) x 8 / 1000 = 200 kbit/s

200kbit*64spillere=13mbit/s oppstrøm.

Nå vil du nok ikke klare å maxe dette, da CS-miljøet er blitt så lite. Selv de største sliter med å fullbokke sine servere, f. eks BrutalCS.nu som en gang i tiden ALTID var fullstappet..

Du burde ha 300-500MB ram tilgjengelig for hver server, men de første spillerne vil ikke øke minnebruket i noen stor grad, sammenlignet med spillerne som kommer etter det. Vidre så skal det sies at du til all tid burde unngå gui-systemer, er ikke like mye gevinst i "Linux vs. Windows" om du skal ha en gui rundt systemet: Gnome, KDE, Unity, xfce, lxde, etc... I såfall bruk en lettvekter, spar på resursene: lxde eller xfce, dog annbefales ikke på en Server.

Skal sies at en GNU/Linux-distro ALTID er gratis, samt åpen kildekode. Men, det eksisterer KANSJE noen versjoner som har innlagt programmer som koster penger, dermed så må du betale for en lisens til programmet. GNU/Linux i seg selv = free.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal sies at en GNU/Linux-distro ALTID er gratis, samt åpen kildekode. Men, det eksisterer KANSJE noen versjoner som har innlagt programmer som koster penger, dermed så må du betale for en lisens til programmet. GNU/Linux i seg selv = free.

Off topic, men dette stemmer ikke :)

GPL programvare kan og blir solgt, som eksempelvis RHEL. GNU/Linux er 'free as in speech' men ikke nødvendigvis 'free as in beer'.

http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off topic, men dette stemmer ikke :)

GPL programvare kan og blir solgt, som eksempelvis RHEL. GNU/Linux er 'free as in speech' men ikke nødvendigvis 'free as in beer'.

http://www.gnu.org/p...hy/selling.html

Kan vel beklage for en alt for sløv, og lite gjennomtekt tekst.

Er klar over at GPL-lisensiert programvare kan selges, men kildekoden er åpen, en har rett til å selge, eller gi vekk programvaren gratis til en hver person, selv om kildekoden står uendret. Jeg synes at det høres ut til å være gratis :-) En får gjerne tak i RHEL gratis, uten at det kan kaldes piratkopiering.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke RHEL lovlig utover en 30-dagers evalueringsperiode, da som på samme måte som annen lisensiert programvare.

RHEL er litt spesielt ettersom de tilgjengeliggjør både den koden de må, men også den de ikke er nødt til, i følge GPL. Det finnes uavhengige builds basert på RHEL sin kode, som de selv offentliggjør, men dette er ikke sertifisert på samme måte som RHEL. Det er deler av RHEL som det er ulovlig å videredistribuere og dermed er det å anse som piratkopiering, selv om dette ikke dreier seg om vesentlige deler av systemet og selv om RH selv distribuerer det.

For mange bruksområder er CentOS et fullverdig alternativ.

Før var det slik at du bare betalte for support fra RH, slik er det ikke lenger. Det er mulig RHEL er et dårlig eksempel, men leste du linken jeg postet så er det ikke slik at GPL programvare nødvendigvis er gratis, de oppfordrer faktisk til å ta betalt.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...