theajg Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 jeg føler ikke at det var så veldig mye saklig jeg kom med over, så jeg gjentar - har noen noe å slenge på, så gjør gjerne det Lenke til kommentar
solhaug933 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Denne kan kanskje være til nytte http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10053839 Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hva tenker dere om sosial læringsteori: barn gjennkjenner adferd når de ser den. De gjentar adferden osv. i forhold til at voksne (deres sterkeste normsendere) ikke klarer å leve uten iphone, ipad osv, dette kan jo dras i sammenheng med at barn blir oppslukt av slike duppeditter? Lenke til kommentar
mata12 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Noen som har noen kilder til vedlegget vi fikk i forberedelsesdelen? for og mot-argumenter til at småbarn bruker ipad? eller positive/negative virkninger. Har ihvertfall ikke peiling på de negative virkningene. hadde vært fint hvis noen hadde noen tips eller linker:) er ikke så mye man finner på nettet om nettopp dette, siden det er gjort lite forskning på området. er det samme som går igjen på alle nettsidene slik jeg opplever det. har funnet noen positive og negative sider ved bruken av ipad, pc, ds osv. folk kan gjerne komme med mer positivt: - barna utvikler digital kompetanse i tidlig alder, noe de vil få bruk for siden - en morsom og motiverende måte å lære på - behersker engelsk språk bedre - forbereder konsentrasjonen og man lærer seg å mestre og løse ulike typer oppgaver - kan virke positiv på språklæringen negativt: - barn er i større grad innesluttet enn tidligere, noe som fører til overvekt - barn er ukritiske til internett - foreldre kan bruke teknologiske duppeditter som barnevakt i stedet for selv å bruke tid på barna ellers har jeg mye om medienes påvirkning på barn Her synes jeg det var veldig mye bra! Jeg tenker også litt på dette med at forholdet foreldre-barn kan endre seg litt med tiden hvis vi tar i bruk disse digitale hjelpemidlene i lek. Når det gjelder fysisk lek, så er det ofte foreldrene leker sammen med barna, feks gjennom rollelek. Når dette blir erstattet med Ipaden tror jeg at foreldre kommer til å få mye mindre påvirkning på akkurat denne arenaen, det tror jeg kan ha uheldige konsekvenser både for barna og for foreldrene på den måten at de får "bestemme" eller kanskje heller påvirke mindre. En annen ting som kan være et motargument er dette med motorikk. Med digitale hjelpemidler vil finmotorikken utvikles, men det er grovmotorikken som ikke blir så godt utviklet. Den utvikles ofte gjennom slike fysiske aktiviter som vi gjorde før vi fikk Ipad, altså gå ut og slå hjul, sparke ball, hoppe paradis etc. Lenke til kommentar
theajg Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hva tenker dere om sosial læringsteori: barn gjennkjenner adferd når de ser den. De gjentar adferden osv. i forhold til at voksne (deres sterkeste normsendere) ikke klarer å leve uten iphone, ipad osv, dette kan jo dras i sammenheng med at barn blir oppslukt av slike duppeditter? vet jeg leste en eller annen plass på nettet at barn blir påvirket av at foreldrene til stadighet bruker telefonene sine. foreldrene er jo rollemodeller, og barn imiterer og ønsker å gjøre slik som foreldrene. siden mobilbruk er så viktig for foreldrene, ønsker barna også å bruke dem. så det ligger absolutt noe i det du sier Lenke til kommentar
mata12 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hva tenker dere om sosial læringsteori: barn gjennkjenner adferd når de ser den. De gjentar adferden osv. i forhold til at voksne (deres sterkeste normsendere) ikke klarer å leve uten iphone, ipad osv, dette kan jo dras i sammenheng med at barn blir oppslukt av slike duppeditter? Jeg tror det du sier der også er lurt å ta med. Klart at barna blir nysgjerrige når de ser foreldrene hele tiden sitter og trykke på den samme tingen. De er jo i utforskningsfasen. Jeg tror det kan være relevant. Lenke til kommentar
Natalie_ Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 slenger på noen notater jeg og, er ikke mye men hvordan ulike former for lek kan påvirke barns utvikling -et viktig innslag i barns liv -gir barna mulighet til å utforske verden. -språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Språklig- barnet kommuniserer med sine lekekamerater og lærer nye ord Sosial-det å leke i samvær med andre styrker barnets sosiale kompetanse, og barn med godt utviklet sosialkompetanse skifter atferd fra en situasjon til en annen -barna lærer hvordan ulike mennesker reagerer på ulike ting som skjer i leken. For eksempel hvis barnet mister noe i bakken. -leken er med på å utvikle kreativitet, problemløsningsevne og å lære barnet noe om hvordan verden fungerer både sosialt og fysisk. -lærer barna samarbeid Viktige leker å nevne (fra boken) - Konstruksjonslek, (for eks. lego) leken er med på å utvikle praktiske ferdigheter for framtiden. - Regellek-(for eks. kaosslossing) utvikler ferdigheter som nonverbial kommunikasjon. - Fysisk lek- for eks klatring og løping, utvikler motoriske evner -boken Fokus, sosialkunnskap http://ndla.no/nb/node/73916 Lenke til kommentar
lisa92 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 SÅ BRA! Ønsker alle sammen lykke til i morgen! takk for gode tips og råd Lenke til kommentar
kidoll Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Wow,endelig kan jeg skrive noe her jeg og. Har strevet med å registrere meg her i hele dag. Det er sagt mye bra her fra før av, men kan aldri tilføye for mye. Uansett, om dere bruker notatene mine eller ikke vil jeg ønske alle lykke til i morgen! Dette går nok veldig bra Er vi et produkt av samfunnet eller er samfunnet et produkt av oss? For hundre år siden var barnehagen "det andre hjem", i dag er det en del av kunnskapsdepartementet. Det er allerede i bhg at læringsprosessen begynner. media er et element i nasjonal kulturpolitikk Nettbrett/Pc/Smarttelefon som verktøy i det å lære. Fordeler / ulemper. -Passivisering - fedme (?) Reduksjonshypotesen = fjernsynet ødelegger barns og unges konsentrasjonsevne med sine raskt skiftende bilder og flimrende innhold. kontra stimuleringshypotesen = leseferdigheter ( tven har tekst, barnet lærer å lese) -mer obs på personvern. positivt: -danner egne kulturer innenfor nettsosialisering (subkulturer,kanskje ikke fullt så positivt??) -mestringsfølelse -stimulering av hjernen på en annerledes måte enn friluftsaktiviteter -god håndtering av nettplattformer gjør barn kritiske til nettet/fremmede mennesker? -utvikler språk,kreativitet...blabla alt dette er sagt tidligere.. -Massemedier er et ledd i moderniseringen av samfunnet. -Drøft kjønnsroller innenfor bruken av medier, også etniske bakgrunner. (Barn med strenge foreldre oppholder seg kanskje mer foran PC grunnet innetid, og blir kanskje derfor bedre i å håndtere medier enn andre? ) Det er foreldre som må sette en agenda, gi barna grenser i hvor mye tid på nett/TV/spillkonsoler som gjelder. Foreldrene har altså ansvar i utfallet av hvordan barnets sosiale liv skal bli. Ps: Husk å vise til kilder, og referer til sosiologer,det skader aldri! Husk tittel, intro,hoveddel, konklusjon/avslutning - og avsnittl! Kilder til det jeg har skrevet her er fra artikler dere har lagt ut på denne tråden, og jeg har også pratet med mennesker jeg kjenner som jobber i barnehage, og som har barn selv. Spennede tema!! Good luck,Chuck. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er selv ikke så veldig flinkt til å anvende faktakunnskaper og bruke kilder til å forbedre oppgaven. Det som har dratt meg opp gjennom årene på VGS er vel refleksjonsevne og drøfting. Hvis du står stille så tenk litt på det. Tenk hele tiden negative/positive sider, hvorfor/hvordan/hva, årsak/virkning osv. Selv har jeg funnet dette som en enorm hjelp når jeg har stått fast. Lenke til kommentar
halro Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det kanskje også viktig å trekke inn og tenke på disse spørsmålene: Ønsker barna å se bildene av seg selv på Internett om 10 år? Ønsker barna at bildene skal være søkbare på Internett når de blir voksne? Ville vi lagt ut bilder av voksne i de samme situasjonene, som de vi ønsker å legge ut av barn? Med andre ord; Barn har også personlig integritet som skal tas hensyn til. enig! og nå har jeg ikke lest side 6og7 enda her inne på forumet, men hva med økonomi? De fleste norske hjem er utstyrt med en form for PC, men ikke alle har internett. Det er veldig få som kjøper en ipod til 4000kr til 2åringen sin, og heller ikke en iphone til 5-6åringen sin. dette er en matrialistisk utvikling som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg er for at barn skal lære seg digitale verktøy, og respektere hva det, tenke over konsekvensert, men det skaper også et tydelig skille mellom de som får og de som ikke får. OG ET VIKTIG SPRØSMÅL - skriver dere denne siden som kilde? jeg har brukt duskusjon.no til flere av mine eksamner, men har ikke skrevet selve debattforummet som en kilde. er det noe jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
MissKG Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Vil bare si LYKKE TIL, til alle som skal ha eksamen i morgen! Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det kanskje også viktig å trekke inn og tenke på disse spørsmålene: Ønsker barna å se bildene av seg selv på Internett om 10 år? Ønsker barna at bildene skal være søkbare på Internett når de blir voksne? Ville vi lagt ut bilder av voksne i de samme situasjonene, som de vi ønsker å legge ut av barn? Med andre ord; Barn har også personlig integritet som skal tas hensyn til. enig! og nå har jeg ikke lest side 6og7 enda her inne på forumet, men hva med økonomi? De fleste norske hjem er utstyrt med en form for PC, men ikke alle har internett. Det er veldig få som kjøper en ipod til 4000kr til 2åringen sin, og heller ikke en iphone til 5-6åringen sin. dette er en matrialistisk utvikling som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg er for at barn skal lære seg digitale verktøy, og respektere hva det, tenke over konsekvensert, men det skaper også et tydelig skille mellom de som får og de som ikke får. OG ET VIKTIG SPRØSMÅL - skriver dere denne siden som kilde? jeg har brukt duskusjon.no til flere av mine eksamner, men har ikke skrevet selve debattforummet som en kilde. er det noe jeg bør gjøre? nei det trenger du ikke gjøre, så lenge du skriver med egne ord hva som står her man skal jo helst bruke litt mer seriøse kilder enn et diskusjonsforum:) lykke til alle sammen! takk for gode tips og lenker:) Lenke til kommentar
Natalie_ Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det kanskje også viktig å trekke inn og tenke på disse spørsmålene: Ønsker barna å se bildene av seg selv på Internett om 10 år? Ønsker barna at bildene skal være søkbare på Internett når de blir voksne? Ville vi lagt ut bilder av voksne i de samme situasjonene, som de vi ønsker å legge ut av barn? Med andre ord; Barn har også personlig integritet som skal tas hensyn til. enig! og nå har jeg ikke lest side 6og7 enda her inne på forumet, men hva med økonomi? De fleste norske hjem er utstyrt med en form for PC, men ikke alle har internett. Det er veldig få som kjøper en ipod til 4000kr til 2åringen sin, og heller ikke en iphone til 5-6åringen sin. dette er en matrialistisk utvikling som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg er for at barn skal lære seg digitale verktøy, og respektere hva det, tenke over konsekvensert, men det skaper også et tydelig skille mellom de som får og de som ikke får. OG ET VIKTIG SPRØSMÅL - skriver dere denne siden som kilde? jeg har brukt duskusjon.no til flere av mine eksamner, men har ikke skrevet selve debattforummet som en kilde. er det noe jeg bør gjøre? er ikke helt sikker, men tror ikke du trenger det Lenke til kommentar
Nattor Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 OG ET VIKTIG SPRØSMÅL - skriver dere denne siden som kilde? Okei, foralldel, IKKE skriv denne siden som en kilde, akkurat det samme som at vi frarådes å bruke wikipedia som en kilde, så går denne under samme kategorien; lite troverdig kilde, som kan trekke ned din egen tekst imorgen ;o Lenke til kommentar
ronaldo_7 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvordan gikk med alle idag? Lenke til kommentar
kråka93 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvordan gikk med alle idag? Rett vest :/ Enn der? Synes første delen var litt utfordrende. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg er litt skuffet over hvor lite forberedelsesleden var relevant i forhold til oppgavene. Selvsagt så var det relevant men graden av relevans var liten. Det virker som om de forsøker å gjøre det så vanskelig som mulig ved å ta i bruk de minste kapitlene som de fleste mest sannsynlig ikke har lest mye om tidligere. Jeg hørte noen som også gråt under eksamen og andre som snakket om å gi opp.. Det er ganske ille. Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 noen som vet om man kan bestå hvis man bare gjorde en av oppgavene? gjorde bare dn siste oppgaven, for dn første oppgaven forsto jg ikke i det hele tatt :s så gikk ikke så bra med andre ord! enn med dere andre? Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 noen som vet om man kan bestå hvis man bare gjorde en av oppgavene? gjorde bare dn siste oppgaven, for dn første oppgaven forsto jg ikke i det hele tatt :s så gikk ikke så bra med andre ord! enn med dere andre? Det stod alt om hvordan man skal gjennomføre en slik oppgave i de siste kapitlene i boken. Om du består eller ikke bestemmer sensor. Jeg tror nok at den første oppgaven teller mye mindre enn den andre men dersom du ikke har skrevet noe i det hele tatt så vil det nok trekke mye ned da du viser absolutt ingen kompetanse om de kapitlene. Du burde ha forsøkt å skrive noe... Bare prøvd.. Jeg vil ikke skremme deg eller virke uhøflig men du burde forberede deg på å kanskje få stryk.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå