s12345 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 hei! her er det viktig å forstå at dette er et synse-fag.. "jeg syns" Har bommet på dette tidligere selv. I dette faget kan du komme med dine egne meninger å konkludere. Blir kunn pluss i boka for din del. men har noen kommet frem til noe? Ja, det lurer jeg på og. Lenke til kommentar
ronaldo_7 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Lurer på det samme - noen som har noe svar? Lenke til kommentar
Isaklol Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Om folk har laget noen notater eller satt opp noen stikkord, hadde det vært fantastisk om de kunne delt dem med oss andre. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 hei! her er det viktig å forstå at dette er et synse-fag.. "jeg syns" Har bommet på dette tidligere selv. I dette faget kan du komme med dine egne meninger å konkludere. Blir kunn pluss i boka for din del. men har noen kommet frem til noe? Min erfaringer tilsier det motsatte. ALT du skriver og ymter frem om av meninger skal være grundig dokumentert. Helst skal du ikke mene noe som helst, kun referere til andre viktige personer som mener noe. Man kan eventuelt våge seg på ha en mening eller to i konklusjonen, så lenge disse meningene er grundig fundamentert i fagmateriale fra resten av teksten. Å komme med egne meninger og synseri, spesielt før en konklusjon, kvalifiserer, etter mine erfaringer, til en dårlig karakter og nakkeskudd. Drøfting og vurderinger er helt greit, men da skal ting søren meg kunne bæckes opp av statistikk og god kildebruk. Det er ihvertfall min erfaring 1 Lenke til kommentar
marenh Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 hei! her er det viktig å forstå at dette er et synse-fag.. "jeg syns" Har bommet på dette tidligere selv. I dette faget kan du komme med dine egne meninger å konkludere. Blir kunn pluss i boka for din del. men har noen kommet frem til noe? Min erfaringer tilsier det motsatte. ALT du skriver og ymter frem om av meninger skal være grundig dokumentert. Helst skal du ikke mene noe som helst, kun referere til andre viktige personer som mener noe. Man kan eventuelt våge seg på ha en mening eller to i konklusjonen, så lenge disse meningene er grundig fundamentert i fagmateriale fra resten av teksten. Å komme med egne meninger og synseri, spesielt før en konklusjon, kvalifiserer, etter mine erfaringer, til en dårlig karakter og nakkeskudd. Drøfting og vurderinger er helt greit, men da skal ting søren meg kunne bæckes opp av statistikk og god kildebruk. Det er ihvertfall min erfaring Det er min erfaring også. Objektivitet som gjelder! Blir det skrevet "jeg", "vi", "man", "oss" osv er det minus og trekk med en gang. Om å gjøre å kunne forstå kilder og fagtekster, og kunne bruke disse aktivt i teksten. Altså ikke egne meninger, det er strengt forbudt Etter forberedelsesdelen å dømme trodde læreren min at oppgaven ville bli todelt. Hun sa det var sannsynlig at vi kunne få en kortsvarsoppgave hvor vi skal gjøre rede for sosialiseringen i ulike tidsperioder i Norge, og at barn, utvikling og medier i barnehager ble selve drøftingsoppgaven. Har fått tak i en bok om pedagogisk psykologi som inneholder en del pedagogiske teorier jeg tror kan være nyttig Lenke til kommentar
dageide Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hadde satt stor pris på om vi kunne prøvd å samle litt notater inn i et dokument? Greit å få inn litt av alle, kan ikke ha for lite når man kan ha med seg pc! Lenke til kommentar
Isaklol Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 http://www.pedagogiskpraksis.no/ikt-i-barnehagen/ http://myrertoppenbarnehage.blogspot.no/ Kan være greie linker Lenke til kommentar
pilogbue1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Har egentlig bare skrevet ut MASSE ark med diverse artikler..men hva tror dere om dette med makronivå og mikronivå? er det viktig å få med ? Lenke til kommentar
Natalie_ Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 men nå har det vært veldig mye fokus på barn og digitaleverktøy. Noen som har noe på sosialiseringen i de forskjellige tidsperiodene? Synes det var vanskelig å finne noe særlig på ssb. jeg fant en om begreper knyttet til sosialisering http://individogfellesskap.cappelen.no/c196523/artikkel/vis.html?tid=205917 og en om sosialiseringen i familien http://www.daria.no/skole/?tekst=7687 1 Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Tusentakk for gode svar men viss jeg skal skrive noe fra en nettside, kan jeg bare skrive "meg ferdig" å deretter bare skrive inn nettsida i parantes etter avsnittet å deretter referere i litteraturlista til slutt også ? Skrive deg ferdig, sette en fotnote. Helt i slutten av besvarelsen skal alle fotnotene også skrives opp i kildelista, om du forstår:) Har egentlig bare skrevet ut MASSE ark med diverse artikler..men hva tror dere om dette med makronivå og mikronivå? er det viktig å få med ? Læreren sa idag at det var fint å få med. Men alle de meso greiene og sånt var bare overflødig tull. De skal ha det kort og konkret. Lenke til kommentar
joakim11 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hva gjelder teoretikere og utviklingsteori så har jeg nå lest meg litt opp på og skaffet meg litt notater på Bandura, Maslow, Piaget, Freud, Mead, Bronfenbrenner og spesielt Erikson. Er det noen andre som burde være med syntes dere ? Har også en god del med Thomas Ziehe som det virker som at kan bli veldig viktig for akuratt denne eksamen spesielt mtp sekundærsosialisering og kulturell frisetting. Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) hei! her er det viktig å forstå at dette er et synse-fag.. "jeg syns" Har bommet på dette tidligere selv. I dette faget kan du komme med dine egne meninger å konkludere. Blir kunn pluss i boka for din del. men har noen kommet frem til noe? Min erfaringer tilsier det motsatte. ALT du skriver og ymter frem om av meninger skal være grundig dokumentert. Helst skal du ikke mene noe som helst, kun referere til andre viktige personer som mener noe. Man kan eventuelt våge seg på ha en mening eller to i konklusjonen, så lenge disse meningene er grundig fundamentert i fagmateriale fra resten av teksten. Å komme med egne meninger og synseri, spesielt før en konklusjon, kvalifiserer, etter mine erfaringer, til en dårlig karakter og nakkeskudd. Drøfting og vurderinger er helt greit, men da skal ting søren meg kunne bæckes opp av statistikk og god kildebruk. Det er ihvertfall min erfaring Det er min erfaring også. Objektivitet som gjelder! Blir det skrevet "jeg", "vi", "man", "oss" osv er det minus og trekk med en gang. Om å gjøre å kunne forstå kilder og fagtekster, og kunne bruke disse aktivt i teksten. Altså ikke egne meninger, det er strengt forbudt Etter forberedelsesdelen å dømme trodde læreren min at oppgaven ville bli todelt. Hun sa det var sannsynlig at vi kunne få en kortsvarsoppgave hvor vi skal gjøre rede for sosialiseringen i ulike tidsperioder i Norge, og at barn, utvikling og medier i barnehager ble selve drøftingsoppgaven. Har fått tak i en bok om pedagogisk psykologi som inneholder en del pedagogiske teorier jeg tror kan være nyttig Helt enig med dere, jeg har også hørt at man ikke skal mene noe som helst. Man kan det, men da må det være ganske nøytralt slik som: utifra statistikkene vil jeg si at det er naturlig... det kan jo tenkes at.. osv. Du kan jo godt mene noe, men det må ikke komme frem på noen annen måte enn igjennom bruk av teorier. (du kan jo selv velge hvilke teorier du velger å vektlegge mest, så da kan du vektlegge den som stemmer mest med ditt syn evt.) Og læreren min sa idag, at om det blir flere oppgaver, og de har noen sammenheng, skal først hver oppgave besvares også skal det være en samlet konklusjon for alle oppgavene på slutten. Endret 5. juni 2012 av IdaElg1 1 Lenke til kommentar
Emiliee92 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det kan jo også bli en normkollisjon mellom foreldre og barnehagen hvis foreldre hjemme har innført PC-frie soner og begrenser bruken for at barna ikke skal bli for fysisk passive. Da går jo barnehagen motsatt vei av det foreldrene gjør hjemme. Og også at ikke alle kommuner i dette landet har råd til IKT i barnehagen, blir det da urettferdig for de barna som ikke får tilbudet? Blir det slik at de barna som ikke er i barnehagen og er hjemme ikke er kommet like langt i utviklingen når de starter på barneskolen? Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 bare jeg som er dum kanskje, men hvordan laster man opp et dokument her? har en wordark på 10 sider med kun begreper. Riktig nok fra sosiologi, men det er jo mye det samme. Lenke til kommentar
joakim11 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det kan jo også bli en normkollisjon mellom foreldre og barnehagen hvis foreldre hjemme har innført PC-frie soner og begrenser bruken for at barna ikke skal bli for fysisk passive. Da går jo barnehagen motsatt vei av det foreldrene gjør hjemme. Og også at ikke alle kommuner i dette landet har råd til IKT i barnehagen, blir det da urettferdig for de barna som ikke får tilbudet? Blir det slik at de barna som ikke er i barnehagen og er hjemme ikke er kommet like langt i utviklingen når de starter på barneskolen? Et av Regjeringens punkter for å innføre IKT i barnehave er nettopp for at barn som ikke har tilgang på data i hjemmet ikke skal falle etter de andre før de kommer i skole-alder. Det siste du skriver der er interessant, jeg tenkte på og drøfte dette i forhold til kontantstøtten dersom det er relevant. At kontantstøtten kan føre til tregere sosialisering for noen barn og spinne litt videre på det. Lenke til kommentar
Tamingo Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Dette er helt herlig! Tusen takk for alle kildene. Men jeg lurte på noe, de stastikene, det er for tidsperioder i Norge ikke sant? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det som ihvertfall er sikkert er at jeg skal fylle opp minnepinnen min med alt for mange nettsider lagret i HTML. Heck, jeg skal til og med ta med meg alle sidene fra denne tråden Lenke til kommentar
Emiliee92 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det er jo også noe med mosjon og gjøre. Hvordan har norske barn utviklet seg gjennom tidene i henhold til overvekt. I flere artikler jeg har lest i dag har det stått at forskere advarer mot USA - tilstander. Det er ikke mye statistikk om akkurat dette, men jeg fant en side som kanskje kan være relevant. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4586:1:0:0:::0:0 Lenke til kommentar
Natalie_ Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 bare jeg som er dum kanskje, men hvordan laster man opp et dokument her? har en wordark på 10 sider med kun begreper. Riktig nok fra sosiologi, men det er jo mye det samme. hvis du trykker på bruk full editor, så kan du legge ved filer. Lenke til kommentar
joakim11 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Digital lek er i motsettning til "gammeldags" lek mye mindre fritt ettersom den baserer seg på mønstre som allerede er fastsatt av de som produserte "spillet" eller læringsverktøyet om du vil. feks så er det alltid ett bestemt mål ved dataspill og lignende. Dette kommer i kontrast til fullstendig fri lek hvor det er mye større muligheter for å ta initiativ, oppmuntrer til kreativitet. Dersom digital lek med fastsatte rammer tar helt over så kan kanskje det føre til usikkerhet og mindre sosialt kompetente barn. Bare en tanke jeg har, men tror dere jeg er inne på noe der ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå