IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Denne her kan være til hjelp. Er hentet fra nettstedet til senter for IKT i utdanningen, samme sted som hun som uttaler seg i vedlegget uttaler seg for. http://iktsenteret.n...igitale-hverdag Linken funker ikke for meg : / Antar det er http://iktsenteret.no/ + ressurser/smabarns-digitale-hverdag hm. kan skrive det inn for hånd:-) http://iktsenteret.n...igitale-hverdag nå da? :-) Endret 5. juni 2012 av IdaElg1 Lenke til kommentar
Isaklol Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) vel funker nå. Aner ikke hva som var galt jeg Fant den "manuelt" anyway. Ty Endret 5. juni 2012 av Isaklol Lenke til kommentar
molteduden Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Her er det mange gode stikkord og statistikker som handler om barn og digital utvikling. Lenke til kommentar
PI Asthma Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Her er to veldig aktuelle linker: http://www.regjering....html?id=117603 http://www.ssb.no/sa...4/01/index.html Særlig "Fra Hardyguttene til Nintendo og PlayStation", ca midt i dokumentet. Inkluderer statistikk for mediebruk (bøker, TV og PC), men dessverre kun fra begynnelsen av 90-tallet. Noen andre som har funnet en mer omfattende statistikk? http://www.medietils...e_rapporten.pdf rapport om mediebruken hos barn. Undersøkelser opp til 2010. Fant frem til den, jeg også, men skulle gjerne hatt litt statistikk fra før 1990, for dét har jeg ikke funnet noe særlig om. Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 men nå har det vært veldig mye fokus på barn og digitaleverktøy. Noen som har noe på sosialiseringen i de forskjellige tidsperiodene? Synes det var vanskelig å finne noe særlig på ssb. Lenke til kommentar
Xeon91 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Her er to veldig aktuelle linker: http://www.regjering....html?id=117603 http://www.ssb.no/sa...4/01/index.html Særlig "Fra Hardyguttene til Nintendo og PlayStation", ca midt i dokumentet. Inkluderer statistikk for mediebruk (bøker, TV og PC), men dessverre kun fra begynnelsen av 90-tallet. Noen andre som har funnet en mer omfattende statistikk? http://www.medietils...e_rapporten.pdf rapport om mediebruken hos barn. Undersøkelser opp til 2010. Fant frem til den, jeg også, men skulle gjerne hatt litt statistikk fra før 1990, for dét har jeg ikke funnet noe særlig om. før den tiden er det vel ikke særlig aktuelt med statistikker på mediebruk da den ikke var særlig utbredt. Har dog denne jeg fant frem til: http://ndla.no/nb/print/1552 om den er aktuell. Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Fant statestikk på antall barn i barnehager, antall barnehager osv fra 1963-2011 http://www.ssb.no/emner/00/01/10/valgaktuelt/2001/tab-2001-09-03-01.html Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Vi fikk også beskjed om at temaet kunne knyttes opp til psykisk krise, og at barn kan prøve seg på ting de har sett på tv(både positivt og negativt) Nå husker jeg ikke hva fagtermene var, men tvtitting og databruk kan påvirke barn til å imitere "dårlig oppførsel", g også være med må å påvirke hvilke rederansegrupper barn velger å sammenligne seg med. Lenke til kommentar
PI Asthma Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Vi må også huske på at ordet "barn" ikke bare refererer til barnehage- og barneskolealder, men også resten av de som ennå ikke har nådd myndighetsalderen. Lenke til kommentar
privatistmannen Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Takker for mange relevante og gode kilder. Sosialkunnskap er nytt fag for min del. Noen som kan fortelle meg hovedforskjellene på hvordan en samfunnsfaglig artikkel og en norskartikkel skal bygges opp ? Da jeg hadde sosiologi - og sosialantropologi i fjor, fikk jeg inntrykk av at det var et par forskjeller. Lenke til kommentar
pilogbue1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hei jeg har også eksamen som privatist i sosialkunnskap i morgen jeg er så forvirra angående kilder. Skal dere fruke fotnoter eller hvordan skal dere sitere? Lenke til kommentar
IdaElg1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hei jeg har også eksamen som privatist i sosialkunnskap i morgen jeg er så forvirra angående kilder. Skal dere fruke fotnoter eller hvordan skal dere sitere? læreren min sa idag at bruken av fotnoter faktisk kan vippe deg opp, pga at det ser mer "proft ut". Ganske utrolig, men det er jo ganske lett å bruke så er jo like greit å gjøre det:) Lenke til kommentar
tobo222 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Vi må også huske på at ordet "barn" ikke bare refererer til barnehage- og barneskolealder, men også resten av de som ennå ikke har nådd myndighetsalderen. Det kan være mulig, ja. Men jeg er litt uenig. Tror det er mest relevant å konsentrere seg om tidlig barndom - for det er her mesteparten av sosialiseringen skjer - det legger grunnlaget for videre personlighetsutvikling osv. Så jeg tenker i hvert fall fra 1/2-årsalderen og fram til ungdomsskole. Til pilogbue1: Jeg pleier å bruke fotnoter ved direkte sitat, ellers samler jeg alle kilder i en kildeliste i slutten av dokumentet. Det føler jeg er mest oversiktlig, men gjør det du foretrekker. Endret 5. juni 2012 av tobo222 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Sett litt i en psykologibok og vurderer om Piagets kognitive utviklingsteori kan brukes. Lite på den norske wikipediaen om dere er interesserte, men finner mer på den engelske. "Teorien omfatter også utvikling og anskaffelse av skjemata — opplegg for hvordan en oppfatter verden — i "utviklingsstadier"; perioder der barn oppnår nye måter de mentalt kan representere informasjon på." - http://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_utviklingsteori Tenker spesielt på den siste biten i forhold til lek på en feks en iPad i forhold til virkeligheten. Sikkert litt pluss og nevne noen psykologer som ikke står i boken også. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 83 bruker(e) leser dette emnet 10 medlemmer, 73 gjester, 0 skjulte brukere Moro. Håper så mange som mulig kan bidra og dele kilder og tanker. Er ikke vanskelig å registrere seg her heller. Norges beste forum etter min mening. Lenke til kommentar
pilogbue1 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Tusentakk for gode svar men viss jeg skal skrive noe fra en nettside, kan jeg bare skrive "meg ferdig" å deretter bare skrive inn nettsida i parantes etter avsnittet å deretter referere i litteraturlista til slutt også ? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Mye nyttig ved å google noe så banalt som "barn utvikling lek" Lenke til kommentar
ronaldo_7 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det noen som har funnet noen kilder som viser hvor mye omsorg, og sånt, barn får nå i vår tid enn for en del år tilbake? Takk for hjelpen på forhånd Lenke til kommentar
privatistmannen Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Prøver meg igjen på å forhøre meg om noen har en slags mal på hvordan man bygger opp en samfunnsafaglig artikkel ? Er det for eksempel lov med egne meninger? Skal man konkludere? 1 Lenke til kommentar
lisa92 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 hei! her er det viktig å forstå at dette er et synse-fag.. "jeg syns" Har bommet på dette tidligere selv. I dette faget kan du komme med dine egne meninger å konkludere. Blir kunn pluss i boka for din del. men har noen kommet frem til noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå