Alv79 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Selv tror jeg det er en forskjell på den gammeltestamentelige/jødiske tradisjonen og kristendom i seg selv, så kommer ikke på noe i NT som fordømmer meg, eller parfyme og sminke-samlingen min. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det spørs vel hvordan du tolker bibelen. Jesus er jo kjent for å både si at man skal elske og tolerer alle, på lik linje med å fordømme alle som ikke lever opp til kjønns-idealet eller som ikke har riktig seksualitet. Jeg synes du heller bør føle selv hva som er riktig istedet for å lete svar i en gammel bok. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Selv tror jeg det er en forskjell på den gammeltestamentelige/jødiske tradisjonen og kristendom i seg selv, så kommer ikke på noe i NT som fordømmer meg, eller parfyme og sminke-samlingen min. Hvorfor tro på noe som man mistenker for å fordømme en? Hvorfor kan du ikke bare leve som den du faktisk er og forbli et helt menneske isteden for å gå rundt og skjule den virkelige du mens du tror på skriblerier fra jernalder menn som ikke hadde peiling og som ofte snakket ut av ignoranse og ikke forståelse og som ofte dømmer på grunn av naivitet og ikke over dyp innsikt? Så vidt jeg vet så står det ikke en dritt om transseksualitet i bibelen, kun om homofili, så det er først hvis du er bi fil eller homofil OG lever det ut at bibelen har noe å si om den saken. Men du er ikke sikker for det, for er det NOE du kan være helt sikekr på så er det at en eller annen finner noe som kan tolkes den veien at menn skal være menn og kvinner skal være kvinner og på den måten fordømme deg... Så det lureste for deg ville faktiask vært å droppet ut av din tro og levd som et fritt, helt menneske. slapp av, så fort du har kommet deg litt ut av tankefengslet som omgir deg i dag vil tanker som guds straff, fordømmesle og urettferdige hevngjerrighet slippe taket for godt og du også vil oppleve hva ekte frihet er. Frihet til å være deg selv UTEN denne tåpelige skyldfølelsen du åpenbart sliter med fordi enkelte mennesker ikke evner å se mennesket bak div legninger og som på grunnlag av gamle utdaterte tekster tror det er mer enn riktig å fordømme ting som ikke følger deres tro på gamle jernalder myter. Bli fri fra dette og lev livet er mitt råd! Du har bare dette ene livet å gjøre det på og i så måte er det faktisk bedre å gjøre ting du anger på enn å angre på ting du aldri turte å gjøre, opp til en viss grense (grensen går ved andres frihet og valg...). Den skyldfølelsen du føler pga dette i dag vil være helt fjern for deg om et års tid nemlig... For så lenge det ikke går ut over andre så er det faktisk helt greit hva enn du gjør og det burde faktisk telle mer enn hva forvaklede tolkninger av en eldgamle myter har å si! 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Selv tror jeg det er en forskjell på den gammeltestamentelige/jødiske tradisjonen og kristendom i seg selv, så kommer ikke på noe i NT som fordømmer meg, eller parfyme og sminke-samlingen min. Hvem er det du spør - er det hvermansen, eller er det kristne, eller ...? Svaret mitt (uavhengig av svaret på første spørsmål) er: Hva føler du selv er riktig? Lenke til kommentar
Alv79 Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Selv tror jeg det er en forskjell på den gammeltestamentelige/jødiske tradisjonen og kristendom i seg selv, så kommer ikke på noe i NT som fordømmer meg, eller parfyme og sminke-samlingen min. Hvem er det du spør - er det hvermansen, eller er det kristne, eller ...? Svaret mitt (uavhengig av svaret på første spørsmål) er: Hva føler du selv er riktig? Spør liksom sånn for å debattere og også personlig, og hvermansen og kristne begge deler. Jeg føler at det er riktig å være den jeg er og kjempe hardt for å ikke ha andre som prøver å si at det har jeg ikke lov til. Takk for de to andre svarene, men har ikke tenkt å dumpe troen min. Det går jo ikke ann å ikke tro på noe man tror på. Lenke til kommentar
blutut Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hold på din tro siden den er viktig for deg At det skulle være et tankefengsel stemmer ikke med den fravær av fordømmelse du selv nevner i forhold til NT. Skyldfølelse er en menneskelig egenskap som gjelder alle uavhengig av om en har en gudstro eller ikke, dessverre slår denne feil ut av og til og rettes mot oss selv og hva vi er eller hvordan vi opplever oss selv som menneske. Slik kan den redusere livet og ta fra oss frihet og trygghet til å være oss selv. Lev livet slik som det er riktig for deg Endret 6. juni 2012 av blutut Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Takk for de to andre svarene, men har ikke tenkt å dumpe troen min. Det går jo ikke ann å ikke tro på noe man tror på. Suit yourself Og joda, men litt viten på toppen er det helt utrolig hva man kan slutte å tro på bare man er ærlig skjønner du... Uten at jeg skal gå inn på det her. Lykke til videre til deg. Håper du finner ut av det Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Vel, det heter vel at man ikke skal tukle med skaperverket. Og om man opererer seg til et annet kjønn er det vel så mye tukling med skaperverket man kommer. Dermet om man bare sminker seg er det vel per defenisjon ikke noe galt i det, dog om du i samme slengen er tiltrukket av samme kjønn som ditt "orginale" kjønn vil nok dette være en synd. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Er hva du tror, avhengig av konsekvensene av det du tror? Det er et helt åpent spillebrett. Lag dine egne regler. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Rart at det settes likhetstegn mellom det å bruke sminke og parfyme, og det å leve som en kristen kvinne. En kristen kvinne skal helst ikke stæsje seg opp for mye, og ikke bruke prangende smykker. En god del kvinner bruker ikke sminke i det hele tatt, enten de er kristne eller ikke. Hvis man tenker på all den tida en "transe" bruker på utseendet sitt, er ikke det noen gunstig tidsbruk. En som bruker så mye tid på utseendet sitt som de "transene" man ser på TV, kan jo ikke få stort med tid til å tenke på annet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Rart at det settes likhetstegn mellom det å bruke sminke og parfyme, og det å leve som en kristen kvinne. En kristen kvinne skal helst ikke stæsje seg opp for mye, og ikke bruke prangende smykker. Er det derfor en del kristne kvinner har et digert tortur instrument i et kjede rundt halsen? Det er liksom ikke pragende? Og hvor står det at kvinner ikke skal tenke på utseende? Greit nok at noen, smiths venner, luterianere etc, ser ut som uttørkede fugle skremsler i sine stakker og skjørt, men dette er vel mer hva mennene deres liker og deres tolkning av bibelen enn bibelen selv... Rart at det er så mange kristne som ikke ser forskjell på en pent sminket kvinne og et ludder... En god del kvinner bruker ikke sminke i det hele tatt, enten de er kristne eller ikke. Hvis man tenker på all den tida en "transe" bruker på utseendet sitt, er ikke det noen gunstig tidsbruk. En som bruker så mye tid på utseendet sitt som de "transene" man ser på TV, kan jo ikke få stort med tid til å tenke på annet. Kona bruker ikke sminke i det hele tatt og hun er langt fra kristen... Personlig syntes jeg de aller fleste kvinner er pene selv uten sminke jeg, men det var etter at jeg la fra meg det høyst markeds styrte mote synet på saken.... Og hvorfor påstår du at transer bruker lang tid på å sminke seg? De kan for alt du vet være langt flinkere enn de fleste til å sminke seg... I dag er det helt godtatt at kvinner går i tradisjonelle gutteklær, så hvorfor skulle det ikke være OK for menn å gå i tradisjonelle jente klær? Personlig ser jeg ikke noe galt i det jeg... Folk kan gå i hva pokker de vil for min del så lenge de ikke skader andre. For det var faktisk med like stor skepsis at folk så på kvinner i gutte klær for hundre år siden (?) som enkelte i dag ser på menn i kvinneklær, så en dag i fremtiden vil nok dette flate ut også... Stort sett fordommer som er ute å går her.. Og en god del religiøs overtro om at moralen miAKULØST blir borte om vi tillater ditt eller datt... Noe som beviselig har vært feil i omtrent samtelige saker... Kan ihvertfall ikke kommer på noen... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jo mer jeg leser av beskrivelsene om hvordan ting kan foregå i den "norske kirken" - jo sikrere blir jeg værende i min buddhistiske menighet. Makan til krav å forlange av "vanlige" folk ... Gjør døren høy - gjør porten vid .... det ser ikke sånn ut for meg, nei Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Fant tilfeldigvis en blogg nå: http://betraktning.blogspot.no/2012/01/kan-kvinner-pynte-seg-i-fine-klr-og-bre.html En kvinnes pryd skal være en "mild og stille ånd". I dokumentarprogrammer jeg har sett om transer, har de hatt et stort rom fullt av klær, parykker, sko og sminke. Verdig en filmstjerne.... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Fant tilfeldigvis en blogg nå: http://betraktning.b...klr-og-bre.html En kvinnes pryd skal være en "mild og stille ånd". I dokumentarprogrammer jeg har sett om transer, har de hatt et stort rom fullt av klær, parykker, sko og sminke. Verdig en filmstjerne.... Hvordan er du til hjelp for trådstarter? Ikke at ts ber om spesiell hjelp, men jeg spør fordi jeg tror at du som er såpass bevandret i kristendommen, også har som formål å være en støtte for alle medmennesker, eller roter jeg nå? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Trådstarter spør vel indirekte om det finnes ord i Nye Testamentet om sminke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Trådstarter spør vel indirekte om det finnes ord i Nye Testamentet om sminke. Ja, og mens du veileder om slik konkrete ting, passer du på å få med at ts egentlig ikke egner seg som riktig troende. Ta så med at dette er min oppfattelse og tolkning av det du skriver. eg føler at det er riktig å være den jeg er og kjempe hardt for å ikke ha andre som prøver å si at det har jeg ikke lov til. Dette får meg til å forstå at ts har en spesiell situasjon, som handler om mer enn bare hår og sminke. Derfor føler jeg at det er best å ikke legge sten til byrden, før jeg kjenner mer til hvordan ts egentlig har det. Endret 4. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Er det galt av meg, som en kristen, å leve som en kvinne selv om jeg er født XY? Nei. Så lenge ingen lider reell skade av dine handlinger, så er det ikke noe galt i hva du gjør. Selv tror jeg det er en forskjell på den gammeltestamentelige/jødiske tradisjonen og kristendom i seg selv, så kommer ikke på noe i NT som fordømmer meg, eller parfyme og sminke-samlingen min. Det finnes ingen kristne som følger Bibelen fullt ut. Ingen utenom i fengselssystemene eller tilsvarende. Det er også vanskelig å finne noe som virkelig er felles innen Kristendom, det finnes titusener av ulike offisielle retninger. Om du absolutt må bevare troen, og du møter på trosmessige problemer, så kan du konstruere en ny retning selv. Uansett så er det irrelevant hva som står i Bibelen. Om det som står i Bibelen ikke passer inn med virkeligheten, ikke er god moral, osv., så er ikke det noe å rette seg etter. Endret 4. juli 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Derfor føler jeg at det er best å ikke legge sten til byrden, før jeg kjenner mer til hvordan ts egentlig har det. Hadde ikke sett ts sitt innlegg nr 2 i tråden, det kan virke som han ombestemte seg noe i forhold til innlegg nr 1, der han ønsket innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå