Gå til innhold

Hvordan kan healing ikke være kristent?

Anbefalte innlegg

Enten man tror på det eller ikke beskrives helbredelse som noe som utføres av Jesus i bibelen.

I dag er det mange som driver med såkalt Healing av forskjellig art. F.eks. vår prinsesse. Et annet eksempel er Snåsamannen.

La oss anta at slike healere faktisk har helbredende evner.

Hvis man legger Bibelen til grunn:

1) Må ikke all helbredende kraft komme fra Jesus og Gud fordi bare Gud har evnen til å gi liv?

2) Hvis all helbredende kraft kommer fra Jesus og Gud, hvorfor sier da enkelte kristne at Healing er okkult eller "ikke anbefalt"?

Jeg har søkt litt på nett men sliter med å finne gode teologiske svar. De er ofte ekstremt konservative som grenser til "ikke se Harry Potter og Buffy". Samtidig er det jo ikke alt i denne verden som er av det gode.

-Andrew

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I bibelen står det noe om at Jesus ser at apostlene jager bort andre som driver ut onde ånder i Hans navn, men sier at de ikke skal forhindre dem i det. Er vel nærmeste eksempel jeg kommer på. Altså er healing noe ok kristent sett, hvis det har en kristen kontekst (?).

Edit: Er ikke teolog.

Lenke til kommentar

Enten man tror på det eller ikke beskrives helbredelse som noe som utføres av Jesus i bibelen.

I dag er det mange som driver med såkalt Healing av forskjellig art. F.eks. vår prinsesse. Et annet eksempel er Snåsamannen.

La oss anta at slike healere faktisk har helbredende evner.

Hvis man legger Bibelen til grunn:

1) Må ikke all helbredende kraft komme fra Jesus og Gud fordi bare Gud har evnen til å gi liv?

2) Hvis all helbredende kraft kommer fra Jesus og Gud, hvorfor sier da enkelte kristne at Healing er okkult eller "ikke anbefalt"?

Jeg har søkt litt på nett men sliter med å finne gode teologiske svar. De er ofte ekstremt konservative som grenser til "ikke se Harry Potter og Buffy". Samtidig er det jo ikke alt i denne verden som er av det gode.

-Andrew

Jesus avviser selv i NT dem som har helbredet i hans navn, men uten at han kjenner dem av den grunn. Det henger sammen med hva de tror på og om de forkynner Jesus som Guds sønn med det de gjør.

Evangeliet om Jesus er evangeliet om Guds frelse fra synd og Jesu død og oppsandelse. Helbredelse og andre undergjerninger kan sammen med dette være tegn på at Guds rike er nær, men er ikke et mål i seg selv, eller løsrevet fra evangeliet.

Lenke til kommentar
Jesus avviser selv i NT dem som har helbredet i hans navn, men uten at han kjenner dem av den grunn. Det henger sammen med hva de tror på og om de forkynner Jesus som Guds sønn med det de gjør.
Hva da med folk som snåsa mannen? Han er jo kristen som noen han uten at han nødvendigvis forkynner om jesus (så vidt jeg vet) mens han holder på?

Evangeliet om Jesus er evangeliet om Guds frelse fra synd og Jesu død og oppsandelse. Helbredelse og andre undergjerninger kan sammen med dette være tegn på at Guds rike er nær, men er ikke et mål i seg selv, eller løsrevet fra evangeliet.

Og dette har kristen trodd, alle som en, i nær to tusen år nå... Paulus, (Fyren som kristendommen EGENTLIG skulle vært oppkalt etter), var jo sikker på at ende tiden kom i hans tid til og med og når det ikke skjedde kom unnskyldningene vi kjenner fra kristne i dag... Men hva disse påstandene har med helbredelse og hvor kristent det er å forlede folk til å tro at placebo er guds verk skjønner jeg ikke... For så langt er heller ikke helbredelse bevist, kun påstått...

Lenke til kommentar

Snakker ikke både snåsamannen og prinsessen med jesus da? Snåsamannen mener jeg å ha lest får sine evner fra jesusbarnet.

Snaåsamannen - eller Joralf Gjerstad - bekjenner seg til en klar kristen tro, ja. Prinsessen gjør ikke det, i hvertfall ikke i offentlighet. Der går det mer på engler på en måte som er løsrevet fra og ikke forenelig med kristen tro.

Lenke til kommentar

Snakker ikke både snåsamannen og prinsessen med jesus da? Snåsamannen mener jeg å ha lest får sine evner fra jesusbarnet.

Snaåsamannen - eller Joralf Gjerstad - bekjenner seg til en klar kristen tro, ja. Prinsessen gjør ikke det, i hvertfall ikke i offentlighet. Der går det mer på engler på en måte som er løsrevet fra og ikke forenelig med kristen tro.

Det er litt av kjernen av deg jeg lurer på. Siden bare Gud kan skape liv, må vel det helbredende komme fra Herren? Hvis man da mener man henvender seg til feks Engler er det vel alikevel Guds helbredende krefter? Kan det finnes andre helbredende "kilder" en Jesus?

-Andrew

Lenke til kommentar

Kan det finnes andre helbredende "kilder" en Jesus?

Hvorfor skulle det ikke være andre enn kristne som påstår at de kan helbrede? Bare av nysgjerrighet, er du kristen? I så fall skjønner jeg den ensidige kommenteren... Du har garantert muslimske helbredere også, som kan helbrede minst like bra som noen kristen, tja, tipper de aller fleste religioner har helbredre jeg som tror de kan helbrede... Så serlig særkristent er det nok ikke...

Lenke til kommentar

Det er litt av kjernen av deg jeg lurer på. Siden bare Gud kan skape liv, må vel det helbredende komme fra Herren? Hvis man da mener man henvender seg til feks Engler er det vel alikevel Guds helbredende krefter? Kan det finnes andre helbredende "kilder" en Jesus?

-Andrew

Det spørs om helbredelse og liv er det samme. Livet kommer bare fra Gud, men vi ser flere steder at andre enn Gud/-s menn helbreder eller gjør under.

Som i 2 Mos. 7 med de 10 landeplagene:

"Da sendte farao bud på vismennene og trollmennene, og så gjorde de egyptiske spåmennene det samme med kunstene sine. (v. 11)"

Paulus skiller mellom Åndens gaver og Åndens frukt (se f.eks. 1. Kor kap 12 (gaver), 13 (frukt) og 14 (gaver)). Gavene gis til alle, gjerne fra første dag, mens frukten vokser frem etterhvert som en følge av omvendelsen.

Gal 5,22: "Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse."

Derfor skal vi heller ikke følge gavene (som helbredelse) som tegn på sann forkynnelse, men fruktene:

Matt 7,15 - 20: "Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.
På fruktene skal dere kjenne dem.
Høster en kanskje druer av tornebusker eller fiken av tistler? Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på fruktene."
Endret av Romeren
Lenke til kommentar

Derfor skal vi heller ikke følge gavene (som helbredelse) som tegn på sann forkynnelse, men fruktene:

Matt 7,15 - 20: "Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver.
På fruktene skal dere kjenne dem.
Høster en kanskje druer av tornebusker eller fiken av tistler? Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på fruktene."

Det er gode poenger. Men f.eks. engleskolen hevder jo at de har behandling som virker i følge mange som har gått der. Er ikke dette da å regnes som "god frukt" hvis det er sant - og burde dermed komme fra Herren. Men engleskolen ser ikke ut til å nevne Jesus, så hvor kan de da få helbredende kraft fra hvis man legger Bibelen til grunn? Svarer Jesus dem uansett om man ber til engler feks?

-Andrew

Lenke til kommentar

Kan det finnes andre helbredende "kilder" en Jesus?

Hvorfor skulle det ikke være andre enn kristne som påstår at de kan helbrede? Bare av nysgjerrighet, er du kristen? I så fall skjønner jeg den ensidige kommenteren... Du har garantert muslimske helbredere også, som kan helbrede minst like bra som noen kristen, tja, tipper de aller fleste religioner har helbredre jeg som tror de kan helbrede... Så serlig særkristent er det nok ikke...

I en bredere sammenheng kan det godt tenkes at flere religioner kan helbrede. Men som jeg skrev i den første posten ønsker jeg å se på det om man legger Bibelens syn på det overnaturlige til grunn :)

-Andrew

Lenke til kommentar

Det er gode poenger. Men f.eks. engleskolen hevder jo at de har behandling som virker i følge mange som har gått der. Er ikke dette da å regnes som "god frukt" hvis det er sant - og burde dermed komme fra Herren. Men engleskolen ser ikke ut til å nevne Jesus, så hvor kan de da få helbredende kraft fra hvis man legger Bibelen til grunn? Svarer Jesus dem uansett om man ber til engler feks?

-Andrew

I bibelsk forståelse er ikke disse tingene frukten - altså de gode resultatene av det nye livet. Det er det frelsen og kjennetegnene kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse som er.

Derfor - frelse og ikke helse.

Men du spør vel egentlig om hvor kraften kommer fra. Ut fra bbibelen ser det ut som at både Guds kraft til helbredelse, men også annen kraft kan brukes til dette. Også av mennesker som ikke følger Jesus.

Djevelen kalles jo og Lusifer, lysets engel. Det som ser god ut blender for det ekte som ikke alltid er like fristende og med umiddelbare resultater.

Tegnene kan etterliknes, men ikke fruktene. De onde kreftene kan helbrede, men ikke frelse. Helbredelsen er kortvarig, frelsen evig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...