Juventino10 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hei, Lurer på en ting.. Når man f.eks kjører i 70 km i timen og nærmer seg en rundkjøring, bør man da gire fra 5 til 3 gir så eventuelt andre, eller burde man først gire ned til fjerde for å senke farten ved hjelp av motoren og så gire til tredje (eventuelt andre. Spiller dette noen rolle på oppkjøring ? Er vel mest økonomisk å gire opp ned fra f,eks tredje til femte en å skifte mellom alle gira ? Setter pris på svar Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Det kommer vell veldig an på bilen tror jeg, men jeg pleier ihvertfall å gjøre følgende: Clutche, så gire ned til tredje, bremse til jeg ligger litt over passe fart for å kjøre i rundtkjøringa, så slipper jeg clutchen og lar bilen bremse litt på giret. Altså alt dette før jeg er framme ved rundkjøringa. Edit: Skal legge til at det ikke er noen fasit på hvordan det bør gjøres, bare at jeg føler det er komfortabelt å gjøre det på den måten Endret 4. juni 2012 av World Of Warcraft Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Ble lært å bremse, etterhvert clutche og så gire ned til andre. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Det er kanskje det sikreste når du øvelseskjører og er ganske så fersk. Kanksje for å motvirke fartsblindhet, at det er litt 'lettere' å ha en fast regel på det, og eventuelt at du er nå enda tydeligere, samt at ferske sjåfører ikke er like rutinerte så kan dette være greit. Når du blir mer sikker i trafikken, så er det mer økonomisk å bremse med motoren, og gir ofte også ganske god glid. Selv gjør jeg omtrendt som World Of Warcraft, clutche for så å bruke motorbremsen og justerer farten på denne måten. Om jeg hopper over gir kommer ann på bilen og farten inn. Det gir ofte mer kapasitet til å vurdere trafikken synes jeg. Men trenger altså litt erfaring for å time riktig. Edit: Sikkert også at en del kjørelærere synes man kommer for raskt inn i rundtkjøringer, og da gjerne nybegynnere. Inkludert meg i min ymse start. Endret 5. juni 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Juventino10 Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Greit å vite hva folk gjør:) Spurte kjørelærer i dag, han mente at bremsen er bedre , altså bremse ned til ønsket fart og deretter gire til det giret som passer best. Dette varierer som dere sa i ulike situasjoner og med ulike biler, men føler selv at det er mer komfortabelt å senke farten ved hjelp av motoren før jeg girer videre nedover.. Må vel følge instruksene til kjørelærer frem til oppkjøringen, etter at jeg blir litt mer erfaren kan jeg vurdere å bruke motoren oftere hvis det passer best. Takk for gode innspill ! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det viktigste etter min mening er i hvert fall at man har fått kommet ned i riktig fart, og at man har fått skiftet gir før man går inn i rundkjøringen. Blir veldig klønete om du må både gire og bremse midt i rundkjøringen. Bremse til passe fart - gire - inn i rundkjøringen - gli fint igjennom. Går da ofte fra for eksempel 4 til 2. gir om rundkjøringen er litt vanskelig. Ikke noe problem å hoppe over et gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå