Gå til innhold

Bakkenett/Rikstv - pixelering selv med max signalstyrke ?

Anbefalte innlegg

Hei :) Driver og tester ut hva slags tv-kort og antenner jeg skal anskaffe meg. I den forbindelse lurer jeg på følgende :

Dere som har store uteantenner med max signalstyrke (100% over lang tid og uavhengig av vær og vind) opplever selv dere tidvis pixelering i bildet ? Er dette et vanlig problem med bakkesendt tv ? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar Hårek.

Utgangspunktet mitt er kun bakkenett (feks RiksTV) Bare så det er klart. Tror aldri jeg har opplevet pixelering i i feks GET's kabelnett.

Trodde kvaliteten var max uansett jeg med digitale signaler. Ikke som gamle analoge signaler som ble mere "nedsnødd" jo dårligere signalet var.

Men med digitale signaler tror jeg man vil oppleve et krystallklart bilde, MEN periodevis pixelering, hvis signalet er svakt/sterkt. Det vil jeg gjerne få bekreftet før jeg tar et valg.

For å si det på en annen måte : Vil selv brukere som bor 10m fra sendemaster oppleve periodevis pixelering ? Hvis ikke, hva er anbefalt signalstyrke for å unngå periodevis pixelering ? Eller er dette en "svakhet" med bakkenett teknologien som man bare må godta. Jeg bare lurer...:)

Lenke til kommentar

I et kabelnett er signalet godt kontrollert. Men i et bakkenett er forholdene svært uforutsigbare.

Med analoge signaler på antenne kan man også få et forferdelig dårlig bilde selv om signalet har god styrke. Dette skyldes i hovedsak reflekser.

Antennen kan plukke opp flere signaler samtidig, direkte fra senderen og som reflekser fra fjell, bygninger, etc. På analog var dette lett å se som skygger i bildet ved svake reflekser, og helt forvrengt bilde ved sterke reflekser.

Ved for svake signaler fikk man bare 'snø' i bildet.

Digitale signaler er mer tolerante for svake reflekser, men kan nok fremdeles få problemer med sterke forstyrrelser.

Antennen må velges etter forholdene. Det finnes 'åpne' antenner, som tar inn signaler fra alle kanter, og 'smale' antenner som demper signal fra sidene. En 'åpen' antenne med signalforsterker kan gi dårlig resultat hvis området har mye reflekser.

Som jeg sa, signalstyrken har liten/ingen betydning for pixelering. Du må se på kvalitetsindikatoren.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, signalstyrken har liten/ingen betydning for pixelering. Du må se på kvalitetsindikatoren

Jada, jeg merket meg det :) Men trodde ikke det fantes noe som het kvalitetsindikator når det gjaldt digitale signaler - som jeg prøvde å si ;)

Men har sett en indikator i DVBviewer, men trodde altså denne het og var signalstyrke...men den kan altså være en KVALITETS-indikator. Denne lå forørig på 90-100 % som gav tidvis korte glimt av pixelering i løpet av opptaket. Dette vil jeg ikke ha.

Skal finne ut hvem som måler hva. Takk :)

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...