Hanske Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Dette er ifølge Wikipedia de landene i verden som har et føderalt styresett: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Map_of_federal_states.svg Slik jeg har forstått det, går føderalismen slik at landene har en sentral regjering som lager lover for hele landet, mens delstatene, eller prefekturene som de kalles i Japan, kan lage egne lover der de føderale lovene ikke dekker området tilstrekkelig, eller endre lover lokalt. Dette går på seksuell og kriminell lavalder, organisering av skolen og lignende. I Japan har prefekturene egne regjeringer og noe selvstyre, men allikevel er de ikke på dette kartet. Kan noen forklare meg hvorfor? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Tror at du har et valid poeng der. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Japans prefekturer er gitt sin autoritet av de sentrale myndighetene. Og de er ikke økonomisk selvstendige, men er avhengig av statlige overføringer. I en føderasjon er det omvendt: Delstatene er selvstendige, og de sentrale myndighetene er gitt sin myndighet av disse gjennom en grunnlov. Trur eg... Geir Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Det hørtes hvertfall logisk ut. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå