Gå til innhold

Hvordan regne ut hvor mange kalorier akkurat du forbrenner i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Fant en link her om dagen (http://stinemys.blogg.no/1329655866_hvordan_regne_ut_hvor.html) å ifølge den formelen som blir gitt der så skal jeg ha rundt 2600 kcal når jeg har en vekt på 64kg, 188cm høy og er 18 år. Trener også styrke 3 ganger i uken med høy intensitet og 2 intervall økter (4*4) med høy intensitet.

Dermed lurer jeg på om denne formelen kan være riktig å stole på? Har lav fettprosent å vill gå opp i vekt, prøver å legge på meg 15-20kg med muskler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på veldig mange ting, som b.a. maks puls og hvile puls.

Du kan jo godt begynne med 2600 og følge progresjon og vekt.

Legge på 20kg tar nokk 2-3 år. Så du har goood tid å tilpasse dietten din;)

Lenke til kommentar

Det kommer ann på veldig mange ting, som b.a. maks puls og hvile puls.

Du kan jo godt begynne med 2600 og følge progresjon og vekt.

Legge på 20kg tar nokk 2-3 år. Så du har goood tid å tilpasse dietten din;)

Selv føler jeg 2600 kcal hørres altfor mye ut, er ikke vant med å spise så mye, de siste 2 årene har jeg gått ned 25 kilo og har dermed spist ganske så lite for å få fortere fremgang. Nå når jeg skal plutselig få i meg 2600kcal så får jeg en dårlig følelse fordi jeg spiser for mye føler jeg og er redd for å bli slik jeg var før :-O håper du skjønner noe av det jeg prøver å fortelle ;-)

Lenke til kommentar

Yupp:) Så lenge du trener og ikkje overspiser, så skal det gå greit. Berre følg med på kroppen (visuelt/bilder) og på vekta, så er du sikker.

Om du ser du begynner å legge på deg alt for mye vekt, alt for fort - spis litt mindre.

Lenke til kommentar

Tror nok den formelen der har mange mangler.

Står jeg må spise 2,6 - 3k kcal dagen for å vedlikeholde vekt. Men jeg løper en del og trener styrke 5-6 ganer i uka, og jeg har ikke gått ned noe, selv om jeg spiser litt over 2000 kalorier om dagen.

Spørs jo veldig mye på muskelmasse og hvor mye musklene forbrenner også.

Lenke til kommentar

Yupp:) Så lenge du trener og ikkje overspiser, så skal det gå greit. Berre følg med på kroppen (visuelt/bilder) og på vekta, så er du sikker.

Om du ser du begynner å legge på deg alt for mye vekt, alt for fort - spis litt mindre.

Flott! :-) skal begynne å ta bilder for hver uke, men har gått opp 0,5kg på 2,5 uker nå, er d for fort eller? :-O

Tror nok den formelen der har mange mangler.

Står jeg må spise 2,6 - 3k kcal dagen for å vedlikeholde vekt. Men jeg løper en del og trener styrke 5-6 ganer i uka, og jeg har ikke gått ned noe, selv om jeg spiser litt over 2000 kalorier om dagen.

Spørs jo veldig mye på muskelmasse og hvor mye musklene forbrenner også.

Det var nesten det jeg tenkte, virket litt rart med å spise så mye :-O har bare hørt tidligere at de anbefaler meg å spise 500kcal ekstra hver dag når eg trener slik je gjør, vet ikke om det stemmer men :-S

Lenke til kommentar

Du skal spise 500meir enn du forbrenner.

Om du spiste 1500 når du gjekk ned i vekt, så må du spise 2000 for å ha same vekt. Eller 2500 for å gå opp i vekt. Det er litt random tall da og det varierer mye.

Sjekk vekta heller kvar månad, det blir meir nøyaktig.

Også prøv å vere i same "tilstand" når du veier deg. Altså no tenker eg på same ukedag, morgen/kveld, frokost (før eller etter), dobesøk osv.

Det er veldig fort gjort at du ligger 1kg for mye eller for lite kun pga sånne ting.

Sikt på 10-15kg i året sånn ca, det skal vere veldig ok estimate.

Lenke til kommentar

Hvis du vil legge på deg muskler, så kan du ikke være redd for å spise et overskudd av mat. Det skal vanskelig gjøres å bli feit av å spise sunn mat. Dessuten går det ikke fortere enn at det synes på baderomsvekta i god tid før speilet. Hvis du blir 1-2 kg tyngre enn du ønsker, så klarer du nok like lett å gå ned i vekt igjen.

Lenke til kommentar

Du skal spise 500meir enn du forbrenner.

Om du spiste 1500 når du gjekk ned i vekt, så må du spise 2000 for å ha same vekt. Eller 2500 for å gå opp i vekt. Det er litt random tall da og det varierer mye.

Sjekk vekta heller kvar månad, det blir meir nøyaktig.

Også prøv å vere i same "tilstand" når du veier deg. Altså no tenker eg på same ukedag, morgen/kveld, frokost (før eller etter), dobesøk osv.

Det er veldig fort gjort at du ligger 1kg for mye eller for lite kun pga sånne ting.

Sikt på 10-15kg i året sånn ca, det skal vere veldig ok estimate.

Hmm... vurderer å gå på det treningsstudioet jeg trener normalt på å spør de som jobber der om jeg kan prøve en ''maskin'' som sier hvor mye fettprosenten min er, hvordan forbrenningen min er osv.

Det tusen takk for gode tips! ;) Prøver å få i meg rundt 2400kcal på en dag nå å får se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil legge på deg muskler, så kan du ikke være redd for å spise et overskudd av mat. Det skal vanskelig gjøres å bli feit av å spise sunn mat. Dessuten går det ikke fortere enn at det synes på baderomsvekta i god tid før speilet. Hvis du blir 1-2 kg tyngre enn du ønsker, så klarer du nok like lett å gå ned i vekt igjen.

Problemet er at jeg har blitt på en måte skremt av det å spise mye mat siden jeg var overvektig før. Går jeg en dag uten å trene så tenker jeg at jeg ikke kan spise for mye mat for da legger jeg på meg fett og ikke muskler. Rare greier, men det er slik jeg tenker :/ Er på en måte redd for å legge på meg samtidig som det er det som er målet (få mer muskler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...