helbra Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Har lenge hatt et snodig problem. Jeg mister stadig kontakt med internett, selv om signalstyrken på trådløst nett er perfekt. Dette heller ikke av det trådløse nettet. Hver gang jeg får en dropout, må jeg logge av og på trådløst nett. Da får jeg igjen kontakt med internett. Det rare er at dette skjer med alle enheter. Har testet 4 laptoper, Ipad, Ipod og mobiltelefoner. Alle får dropouts, selv om de har kontakt med trådløst nett. Enda rarere er det at to enheter ikke mister kontakt med internett samtidig. Satt med to laptoper ved siden av hverandre i dag, og den ene mistet internett mens den andre var i orden. Har et zyxel p2602 multimodem. Forslag til problemløsning? Endret 4. juni 2012 av helbra Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Ikke godt å si. Ustabil router kanskje, prøvd en reset? Lenke til kommentar
helbra Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Resetter stadig. Synes ikke det hjelper stort. Får forøvrig disse dropoutsene mange ganger daglig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg antar at dette er en boks du har fått av en ISP. Hva med å be om en ny som fungerer? Lenke til kommentar
helbra Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Ja, kanskje det. Jeg har telenor nå, men har tidligere hatt andre ISPer og andre modem. Samme problem alltid... Kan støy fra andre trådløse enheter som trådløs fasttelefon gi denne typen problemer? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Yup, alle trådløse sendere kan forstyrre og er ofte årsak til ustabile nett. Den største synderen er at mange ikke tenker over eller ikke veit at et trådløst nett sender på fastsatte kanaler. Hvis det er f.eks 20 trådløse nett som sender på f.eks kanal 6 så er det duket for seriøse ustabilitetsproblemer. Du kan bruke f.eks inSSIDer for å finne den kanalen med minst trafikk eller færrest nettverk om du vil og sette routeren til å bruke denne kanalen fast. Men det kan også skyldes ustabil firmware på router, store metallflater mellom sender og mottakerenhet, tykke vegger, signalet treffer vegger i for skrå vinkel, osv osv. Det som muligens kan løse problemet ditt er å teste en maskin med kabel rett i modemet og se om det resulterer i en stabil forbindelse. I så tilfelle så kan du disable det trådløse nettverket på Zyxelen og sette opp en router bak som tar seg av wifi. Routerfunksjonalitet må også disables på den ene boksen da 2 bokser med routerfunksjonalitet etter hverandre vil føre til ustabilitet. Toppmodellene til Linksys, Asus og Netgear er gode valg. Av de rimeligere modellene fra disse så har jeg kun erfaring med Linksys modeller som også har vist seg særdeles stabile. Lenke til kommentar
helbra Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Ok. Nå er jeg riktignok ikke hjemme, men jeg lastet ned inSSIDer. Skjønte ikke bæret av alle grafene som kom opp. Hvilke slutninger skal jeg kunne trekke av disse grafene? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 I nederste seksjon så har du 2 tabber, den ene heter 2.4Ghz Channels og den andre 5Ghz Channels. I bildet under tabben for 2,4Ghz Channels så listes det kanaler nummerert fra 1 til 14. Over disse tallene så svever det noen firkantaktige figurer som representerer de trådløse nettverkene som sender på den kanalen som er mitt i figuren. Hvis det er mange slike navngitte figurer på f.eks kanal 1 så betyr det at mange brukere sender sine trådløse nettverk på samme kanal og dermed vil kunne oppleve ustabilitet pga dette. Sett nettverket ditt til å sende på den kanalen med færrest nettverk, helst en som er helt ledig selv om det er tilnærmet umulig i tettbegygde strøk, spesielt i 2,4Ghz båndet. En annen ting er også at du må sette ett unikt navn(SSID) på nettverket ditt. Og siden inSSIDer lister navnene på nettverkene rundt deg så bør det være enkelt å lage noe unikt som ikke krasjer med et eksisterende nettverksnavn. Hvis det finnes flere nettverk som heter det samme på samme frekvensbånd så risikerer man at man kobler seg til feil nettverk og at man kan bli switchet mellom de forskjellige som har samme navn. Lenke til kommentar
helbra Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Ok. Mange takk for god hjelp, jeg får sjekke dette i kveld. SSIDen er unik, i hvert fall. Bruker default navn fra telenor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå