steinrawr Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hei. Jeg har en 1998mod Audi A4 B5 1.8 bensin. I det siste har ikke bilen gått normalt. Over natten har bilen blitt meget ustabil mtp. gass og turtall. Når jeg gir gass øker turtallet såvidt, men motoren 'hoster' på en måte, og klarer ikke gi særlig effekt på hjulene. Plutselig går det helt greit, og så blir det ille igjen. Det jeg også har lagt til merke, er at midtkonsollen blir meget varm (dette kan dog være fordi jeg må ekstremt mye opp i turtall for å få bilen i fart). I tillegg til dette ryker det også veldig av eksospotten min etter en tur, noe som får meg til å tro at noe kan være galt her. Motoren ble overhalt av et audiverksted for to år siden, og er ikke gått mer enn 16000km siden da. (det samme skjedde også i fjor, men da ga det seg etter noen dager, det er ikke tilfellet nå)... Noen som har tips til hva som kan være galt? Endret 17. juni 2012 av steinrawr Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Defekt/tett katalysator? Har opplevd det tidligere. Kom og gikk, plutselig var det ikke noe drag i motoren, vanskelig å få opp i turtall når bilen var i bevegelse. Sikkert noe helt annet (tett filter av noe slag etc.) men regner med at du har sjekket 'de vanlige' tingene (Filtre, tennplugger, olje (ikke for gammel/farge-konsistens) etc.)? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 tett katalysator tror jeg ikke det er, da det kommer godt med eksos ut i enderøret. Defekt tror jeg heller ikke, da dette ikke ville påvirket bilen slik(?). Tennplugger er det eneste jeg ikke har kontrollert. Har en mistanke om at det kan ha kommet fuktighet eller vann inn i gasspjeldet eller noe slikt. Olje+filter ble skiftet for 2 mnd siden. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Muligens en eller flere defekte coiler. Få lest ut feilkode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Tipper på feil på en sensor. Derom motoren går svært dårlig og blir altfor varm, kan det være at tenningstidspunktet er helt feil. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Dra ut ledningen til luftmassemåleren.. Pleier å være et problem at denne ryker. Dra ut ledningen til luftmassemåleren.. Pleier å være et problem at denne ryker. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Etter en grundig gjennomgang av hele motorrommet hvor alt utenom blokka har blitt demontert, rengjort, tørket og satt tilbake så fungerer bilen som normalt igjen. I samme slengen byttet jeg tennplugger (som var våte), kupéfilter og sprayet alle kontakter med el-spray. Jeg fant mye skit, og oljevann i gasspjeldet(?) og tror dette kan være årsaken til problemene. Mens jeg var i gang, tok jeg en runde med vinyl/plast-shine, som gjorde motorrommet litt ekstra bra å se på. resultat: kupéfilteret så forøvrig ut som det gjør i vedlegget. Det har neppe vært byttet siden bilen var ny i 1998... Lenke til kommentar
Don Erik Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Jeg har hat dette problemet på to av mine biler, å da var det tennpluggene, han hostet fordi han ikke gikk på alle cylindrene. Midtkonsollen ble også varm da Så om bilen noen ganger hoster, bytt tennpluggene først! Endret 17. mars 2014 av Veie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå