Gå til innhold

Har vi blitt lykkeligere av vår høye levestandard?

Anbefalte innlegg

Har vi blitt lykkeligere av vår høye levestandard?

Svarene på dette er litt tvetydige. Den vanligste konklusjonen til samfunnsforskningen er at nordmenn har blitt lykkeligere av økningen i levestandard etter 2. verdenskrig, men at siden 70-tallet har lykkenivået synket til tross for økningen i levestandard og forbruk. Dette er også ofte tilfellet i andre vestlige land. Mao virker det naturlig å anta andre faktorer er mye viktigere enn levestandard. Det er veldig vanskelig å påvise statisk signifikante korrelasjoner mellom lykke og andre faktorer, men sosiale faktorer ser alltid ut til å ha betydning.

Angående tanken om lykkelige negerbarn i Afrika synes jeg den er veldig farlig, selv om jeg forstår at de fleste presenterer den som et eksempel på at materielle goder ikke skaper lykke. Den er farlig fordi den undergraver og forminsker de problemene som faktisk eksisterer i Afrika. Hvis de er lykkelige uten penger og vi er ulykkeige med, hvorfor skal vi hjelpe de ut av fattigdommen? Denne oppfatningen om at økonomi ikke har noe å si for lykke er også feil. All forskning på lykke viser at økonomi har mye å si for lykken opp til et visst nivå. Jamfør Maslows behovspyramide virker det naturlig å anta at en ihvertfall må ha en økonomi som dekker basalbehovene før materielle goder slutter å ha en effekt på lykkefølelsen.

Ut ifra Maslows behovspyramide har jeg tenkt at vi i dagens individualistiske samfunn fokuserer for mye på selvrealiseringen på toppen og for lite på behovene lenger ned. Et eksempel er behovet for tilhørighet. Et kjennetegn på individualistiske samfunn er økningen av anomi, dvs en dyptgående følelse av meningsløshet som følger av mangel på gruppetilhørighet og resulterer i økt selvmordsrate. Jeg tenker det ville vært bedre om vi fokuserte mer på det som påviselig skaper lykke. I stedet for selvrealisering gjennom fet bil, jobb og merkeklær som ifølge forskningnen ikke skaper lykke, burde vi kanskje heller bruke mer energi på å være med venner og familie i stedet for å konkurrere med de.

Evolusjonspsykologer har forresten laget en ny pyramide ala Maslow, hvis noen er interessert. Egentlig synes jeg ikke den ser veldig mye bedre ut, men den har allikevel noen interessante aspekter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Maslows behovspyramide er feilaktig, ettersom historien har vist at utallige mennesker er villige til å dø for frihet. Altså er frihetsbehovet, som Maslow ikke engang nevner, mer fundamentalt enn alle de andre behovene blant mange mennesker.

Endret av AimToMisbehave
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skulle likt å spørre alle soldater under kadaverdisiplin, stående rett før fløyta går og ferden opp stigen og over skyttergravskanten går - hvor det som kommer etter kanten, er den sikre død, hva de ville valgt ...

Det er en god del som har gått den veien under tvang, og så har vi de som har gjort opprør mot tvangen - og alt starter vel med tvang og eskalerende tvang.

Alle tåler nok en god del innskrenkede friheter, særlig hvis man samtidig trigger frykten i folk - USA fikk det til i en fart, og ingen protestrop ble tatt på særlig alvor. Det stod om nasjonal sikkerhet, og den verdien er veldig sterk i deres kultur.

:)

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å spørre alle soldater under kadaverdisiplin, stående rett før fløyta går og ferden opp stigen og over skyttergravskanten går - hvor det som kommer etter kanten, er den sikre død, hva de ville valgt.

Du tenkte øyeblikkelig på

, du. Innrøm det! :wee: Endret av AimToMisbehave
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

This is a crisis. A large crisis. In fact, if you've got a moment,

it's a twelve-storey crisis with a magnificent entrance hall,

carpetting throughout, 24-hour portrage, and an enormous sign on

the roof, saying `This Is a Large Crisis'. A large crisis requires

a large plan. Get me two pencils and a pair of underpants.

:closedeyes:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva som kunne gjort meg mer lykkelig?

En mer variert hverdag

Å gjøre noe som gir mening og som jeg liker

Omringet av flere folk som elsker meg

Ingen økonomiske (eller andre) bekymringer

Evnen til å gjøre også andre mer lykkelig.

Alt dette er subjektivt og derfor er reell lykke like virkelig som opplevd lykke.

Problemet er at hele samfunnet vårt er giret opp mot at vi ikke er lykkelige nok og da er det vanskelig å fokusere på det som gjør oss lykkeligere og å oppnå tilfredshet i livet. Og vi blir konstant påminnet om hvor mye mer lykkeligere vi burde være.

For eksempel kjøp chess kontant så kjøper du en drøm om en stor lykkelig familie eller en stor fest sammen med mange kule venner.

For det har du jo ikke når du sitter i stuen etter arbeid og ser på tv. Da innser du at livet kunne vært så mye bedre og at akkurat nå er det folk der ute som har det gøy og lever livet, mens du sitter her uten chess kontant, bmw sport edition eller du kjøpte ikke grillmaten din hos NorgesGruppen kiwi.

I tillegg har vi en kultur som rett og slett gjør oss mindre lykkelig. Det er mindre sosialt akseptert å dukke opp hos en venn og spise middag sammen. Eller å gå ut og spise tapas og øl med venner.

Vi er invidualistiske og foretrekker grandiosa og bmw for å gjøre andre sjalu, fremfor tapas og utepils med venner. I tillegg til et drittvær og mørketid.

Vi lever i et konformitetens tyranni som passifiserer oss og mekaniserer våre handlingsmønstre. Vi mangler ikke bare meningen med livet, men også forståelsen av hva som gjør oss lykkelig.

Kanskje meningen med livet er reproduksjon og lykkesøking er en genetisk defekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Jeg vil bli lykkelig" = kutt ut jeg og vil, og du står igjen med lykkelig

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Jeg vil bli lykkelig" = kutt ut jeg og vil, og du står igjen med lykkelig

Da står du igjen med "bli lykkelig".

mitt ubetydelige sandkorn er truffet av solen

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...