robwoo Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hei. Jeg har nå kjøpt webhotell med domene og har veldig lyst til å lære meg å programmere. Så aller først har jeg bestemt meg for å lære meg webside først. Først HTML og CSS, så php og javascript. Etter det vil jeg gjerne lære meg annen programmering. Derfor har jeg opprettet en Wordpress blogg i første omgang så vil jeg etterhvert med mine kunnskaper lage egne nettsider jeg legger opp på webhotellet og linker til fra bloggen. Besøk gjerne bloggen og les, kommenter og gi meg tips til hvordan du selv har lært. Edit: Bloggen er engelsk btw blog.RobWoo.com Endret 4. juni 2012 av robwoo Lenke til kommentar
Anonymous2083 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 hadde antakelig vært en ide å lære seg html og css før du i det hele tatt kjøpte domenet, men det er bare min mening. Både html og CSS koding er egentlig ganske lett å lære seg. titt litt på youtube, og sjekk ut http://www.w3schools.com/ der du også kan søke fram eventuelle funksjoner senere hvis du glemmer ting. Tok meg omtrent 6-8 timer å lære meg omtrent alt det er å kunne om html/css. og det har aldri vært noe problem å huske kodingen og feilsøke koder etc.. vil også nevne at jeg var omtrent 14-15 år når jeg lærte meg dette, så det kan nok gå mye fortere hvis du har god konsentrasjon. med html/css alene er det ikke noe problem å lage en nettside, uten noe annen kunnskap om koding. For eksempel en blogg er bygget opp kun ved disse enkle kodene. når du skal lage et webhotel derrimot, eller et såkalt "nettsamfun" må du mer over på php, som samtidig er mye vanskeligere å lære, og det er mange som gir seg når de kommer til den delen. ( meg blandt annet xD) Jeg vil ANNBEFALE w3schools sine nettsider, uansett hva slags koding du skal lære deg. Lenke til kommentar
agm Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 @robwoo: Ta ett steg av gangen. HTML og CSS er en god start. La deg inspirere av nettsider du liker, se på kildekoden og prøv å gjenskape selv (ikke bare kopier blindt). Les på nettsider som Tuts+, .net Magazine, Smashing Magazine og HTML5 Doctor. Og tross mye kritikk synes jeg også at W3Schools fungerer ganske greit som oppslagsverk. Lykke til Tok meg omtrent 6-8 timer å lære meg omtrent alt det er å kunne om html/css Nå er vel du en guds gave til menneskeheten. Vi vanlig dødelige kan godt gange opp den tiden med et sted mellom 10 og 100 ganger for å nærme oss et middelmådig nybegynnernivå. Selv etter over 10 år med front-end utvikling lærer jeg nye ting og tang hver uke og hver dag. Ellers er jeg enig med det meste du skriver. Lenke til kommentar
Anonymous2083 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Nå er vel du en guds gave til menneskeheten. Vi vanlig dødelige kan godt gange opp den tiden med et sted mellom 10 og 100 ganger for å nærme oss et middelmådig nybegynnernivå. Selv etter over 10 år med front-end utvikling lærer jeg nye ting og tang hver uke og hver dag. Nå mente jeg selvfølgelig bare den delen av html og CSS programering som fungerer uavhengig av noen som helst annen type for koding, så det er ganske basic. Formulerte meg kansje litt rart også, så det kan ha blitt missforstått. Jeg siktet til den "opplæringen" som du finner på w3schools, og ikke bokstavelig talt ALT. utover dette kan jeg omtrent ingenting. Lenke til kommentar
robwoo Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Tusen takk for mange bra svar. jeg har hittil bare hørt om w3schools. Men jeg fant www.codecademy.com Likte denne siden veldig godt. Noen som har erfaringer herfra? Planene mine so far er at jeg holder på med html og css nå utenom jobb. Fra og med 6 august har jeg pappaperm fra jobben i 12 uker. Noe som gjør at jeg har bedre tid til å sette meg inn i de større og vanskeligere, f.eks php. Som sagt har jeg begynt med Codecademy, og ikke enda prøvd w3schools. Noen som har erfaringer fra begge og si hvem som anbefales sterkest? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå