Superparanoid Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Min 2-3 år gamle PC har stort sett bare gitt meg hodebry, nå skal den sendes på verksted for 3. gang, og jeg har fått indikasjoner på at PC'n kanskje blir kreditert denne gangen. Da er det mange som mener at jeg bør gå over til Mac (blir i så fall iMac), fordi det er lite trøbbel med de, samtidig som at de er spesielt gode på bilde- og videoredigering som jeg driver mye med. Jeg er allikevel usikker, så jeg vil gjerne ha flere råd. 1) Foruten bilde og videoredigering, blir det vanlig surfing, TV2 Sumo, tekstbehandling, epost, regneark osv. Jeg kommer IKKE til å benytte den til spill. 2) Jeg har i dag (ekte) Adobe Master Collection for PC, og jeg har også Officeprogammer og noe annet beregnet for PC. Men så er det noen som sier at det ikke er noe problem, man kan bare installere Windows på mac'n, så kan man bruke de gamle programmene problemfritt. Stemmer dette? Hva slags konsekvenser snakker vi om? 3) Vil det fungere greit å bruke USB-hub? Ser at iMac "bare" har 4 USB kontakter, mens jeg pr dags dato har 2 stk harddisker koblet til med USB, i tillegg til skriver, mus, tastatur, kamera, mobiltelefon og gps. 4 USB kan dermed bli litt i minste laget... 4) iMac har tydeligvis ikke utgang for HDMI, men det finnes kanskje noen overganger som fikser dette uten redusert bildekvalitet? 5) Har flere epostkontoer som jeg bruker i Microsoft Outlook i dag. Vil jeg fortsatt få støtte for flere epostkontoer med den medfølgende programvaren, eller må installere Windows og Microsoft for å få dette til? 6) Hvis jeg skal gå for iMac, hvilken variant bør jeg gå for? Jeg går nok for 27", men når jeg ikke bruker det til spill trenger jeg kanskje ikke gå for den kraftigste utgaven? Dette er noen spørsmål jeg umiddelbart tenker på. Vil gjerne ha tilbakemelding på disse, og hvis det er andre fordeler og ulemper jeg bør vite om, er jeg takknemlig for å få høre om det også. På forhånd takk. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 2) Windows fungerer utmerket. Jeg mener også du kan kontakte Adobe å få keys for mac for et minimalt mellomlegg om du har pc utgave. Det er ingen konsekvenser med å installere windows, bortsett fra at du må sette av plass til det. Hvis du bruker bootcamp må du omstarte maskinen, dette gir nøyaktig samme ytelse i windows som en tilsvarende windows maskin. Alternativene er virtuelle maskiner, som vil gi noe redusert ytelse. Det er flere alternativer av virituelle maskiner, også gratis alternativer som er bra. http://helpx.adobe.c...guage-swap.html Platform or language swap policiesAll product configurations, except for OEM bundles, are eligible for a platform or language swap. You pay only shipping costs if you already own the current version of the product you want to swap. You can also change your platform or language when you upgrade. Contact Customer Service to find out if you qualify for a platform or language upgrade. You must give up all licensing rights to your current platform or language version. You cannot swap from one platform or language of a previous version to another platform or language on that same previous version. After swapping platforms or languages, you cannot cross back to your original platform or language version. No more than five total (lifetime) cross-platform or cross-language upgrades or swaps are allowed per customer, regardless of the product. Products purchased second-hand or from an auction site such as eBay are not eligible for swaps. 3) Ja funker fint, om du skal koble på harddisker er det anbefalt å bruke en med strømforsyning. 4) Ja, du får dp til hdmi. Disse adapterene er litt dyre, dvs rundt 500 kr eller noe. 5) Ikke noe problem, men MS exchange har noe dårlig støtte. Gmail/hotmail osv har ingen problemer. 6) Du bør ikke kjøpe iMac nå. Oppdaterte iMac er rett rundt hjørnet: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Lurer litt på hva slags merke vi snakker om som du har hatt tidligere? Er det snakk om du har hatt HP/Compaq, Dell, Acer, Esystem og andre elkjøp maskiner er de neppe kjent for å være i god kvalitet. Asus, Fujitsu, samsung, toshiba er nok heller å foretrekke hos meg i så fall. Problemet med USB2 er det er en veldig gammel standard, apple har vist valgt Thundebolt som en ekstra dyrere standard, på en måte er den bedre en USB3 men langt dyrere så for harddisker gjør USB3 helt god nok jobb ennå. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Jeg syntes ikke du burde velge iMac, da Mac generelt er kjent for å over prise ALT! 4GB ekstra RAM koster 1600 (vanlig pris: 200 )! 1TB ekstra harddisk koster 1200(vanlig pris 200)! Ikke spesielt bra grafikk Kilde: http://store.apple.com/no/configure/MC814H/A? Endret 4. juni 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
fenele Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg syntes ikke du burde velge iMac, da Mac generelt er kjent for å over prise ALT! 4GB ekstra RAM koster 1600 (vanlig pris: 200 )! 1TB ekstra harddisk koster 1200(vanlig pris 200)! Ikke spesielt bra grafikk Kilde: http://store.apple.c...igure/MC814H/A? Man kjøper aldri ekstrautstyr direkte fra Apple. Det er mye billigere å kjøpe utstyr fra andre butikker å sette inn selv. Men ja Apple overall er veldig overpriset. Hvis OP har penger sure go ahead. Mac er greit hvis man ikke har peiling på PC men de er ikke feilfrie. Regner med du har hatt en ferdigbygd PC siden den må på reprasjon så ofte og de maskinene har dårlig kvalitet. Hvis man bygger selv eller får bygd en custom PC, f.eks komplett.no sin PC bygger så vil man sjeldent ha problemer, hvertfall hardwaremessig. Det er nok heller bruken som ødelegger den da. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Du er ikke nødt til å kjøpe Mac for å få god kvalitet og holdbarhet. Andre merker lager også kvalitet. Du er heller ikke nødt til å bruke Windows for å installere Office-pakken fra Microsoft. MS Office finnes i Mac-utgave også. http://www.microsoft.com/mac/products Jeg klarer meg utmerket med LibreOffice. Overgang fra Mini DisplayPort til HDMI er ikke dyrt. Komplett.no selger denne for 195,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601822 Endret 4. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Virke Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Jeg syntes ikke du burde velge iMac, da Mac generelt er kjent for å over prise ALT! 4GB ekstra RAM koster 1600 (vanlig pris: 200 )! 1TB ekstra harddisk koster 1200(vanlig pris 200)! Ikke spesielt bra grafikk Kilde: http://store.apple.c...igure/MC814H/A? Vis meg hvor du finner en 1tb hdd til 200 norske kroner. Til trådstarter: iMac ser, for mange, mye bedre ut enn andre stasjonære maskiner, tar mindre plass og er støysvak. En av grunnene til at iMac er dyrere enn andre stasjonære er at den benytter komponenter ment for en bærbar data (derav liten størrelse). Disse delene er dyrere enn de som befinner seg i en vanlig stasjonær. Apple er jo så klart et merkevare også, men de har produkter som fungerer år ut og år inn. Selv kjøper jeg ikke produkter fra Apple, men dette er pga. måten de driver butikk. Det blir en annen historie. Har du lyst, har du lov. Endret 4. juni 2012 av ryc Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vis meg hvor du finner en 1tb hdd til 200 norske kroner. Tror han mente 200kr mer for oppgraderingen fra utgangspunktet. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg syntes ikke du burde velge iMac, da Mac generelt er kjent for å over prise ALT! 4GB ekstra RAM koster 1600 (vanlig pris: 200 )! 1TB ekstra harddisk koster 1200(vanlig pris 200)! Ikke spesielt bra grafikk Kilde: http://store.apple.c...igure/MC814H/A? Vis meg hvor du finner en 1tb hdd til 200 norske kroner. Til trådstarter: iMac ser, for mange, mye bedre ut enn andre stasjonære maskiner, tar mindre plass og er støysvak. En av grunnene til at iMac er dyrere enn andre stasjonære er at den benytter komponenter ment for en bærbar data (derav liten størrelse). Disse delene er dyrere enn de som befinner seg i en vanlig stasjonær. Apple er jo så klart et merkevare også, men de har produkter som fungerer år ut og år inn. Selv kjøper jeg ikke produkter fra Apple, men dette er pga. måten de driver butikk. Det blir en annen historie. Har du lyst, har du lov. Jeg mente forskjellen på 1TB og 2TB https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-1tb-6gbs-157140 (1TB) https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-720014-2tb-153037 (2TB) http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/mac_pro Her har du dyr og utdatert hardware (skjermkort) spesielt i forhold til pris Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg vil ikke påstå at Mac er noe bedre på bildebehandling og videoredigering enn en PC. Den eneste virkelige fordelen er at Mac har et utvalg av noe rimeligere programmer til akkurat dette formålet, som faktisk også fungerer bra. Men iMac er en pen og velfungerende maskin, med deler som fungerer brukbart sammen. Og som gir en akseptabel ytelse. Slik sett er det ikke et dårlig valg. Ved redigering og bildebehandling skal man være klar over at det er relativt mye gjenskinn i skjermen på iMac. Men det er ellers en bra skjerm. Selv om det finnes en god del dårlige Elkjøps-PC-er, er det heller ikke vanskelig å finne gode maskiner om man vil lete. Og så er det alle oss som skrur sammen maskinene selv av gode deler - og faktisk har maskiner som lever i mange år uten problemer. Morro er det, og det blir billigere også. Et poeng med å ikke velge Mac er bedre mulighet for å finne skjermkort som støtter GPU akselerasjon til Premiere. Ja, støtten finnes for Mac også, men den er begrenset og virker bare for OSX. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Se her ja, her var det bra med tilbakemeldinger. Mange takk alle sammen. Fikk litt mer å gruble på nå. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Du kunne også evt. sett på noe sånt: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=245872&model=&salg= Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Alt for dårlig skjerm for en som driver med video og bilderedigering. 27'' Full HD TN panel holder ikke til den bruken. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Kan jo også føye til at en av grunnene til at skjermen til en iMac ser så bra ut er at det er ekte glass foran. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Som noen av dere har nevnt, så ryktes det om at en ny iMac er rett rundt hjørnet og at jeg derfor bør vente med innkjøp av dette. Men er det noen som aner hva som skiller den kommende mot dagens? Apple holder vel kortene tett til brystet kjenner jeg de rett, men det er vel noen som har en viss anelse allikevel? Og vil da de bli mye dyrere? Ser at man kan f.eks. kjøpe denne hos mpx for 13.450,-... Tror ikke jeg har behov for noe kraftigere enn dette så lenge den skal brukes til bilde- og videoredigering - og ikke til spilling. Eller hva mener ekspertene på forumet? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Nyeste iMAC vil vel inneholde Ivy Bridge og nyeste ATI/Geforce skjermkort. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Ryktene sier så. Men det betyr ikke at vi får CUDA. @Superparaniod: Videoredigering - f.eks med Premiere Pro krever mer av CPU enn spilling. Det finnes egne ytelsestester for Premiere Pro, samt at noen av de viktigste videorelaterte forholdene blir testet i alle tester. En i7 CPU yter omtrent 40 - 60 % bedre i mye videorelatert enn en i5 CPU. Så anbefalingene vil ofte være at til spill er det nok med en i5 CPU (4 kjerner ingen HT), da spill bruker relativt få kjerner, men så kraftig som mulig skjermkort. Til videoredigering vil anbefalingen være en i7 CPU (4 - 6 kjerner + HT, noe som gir delvis effekten av 8 - 12 kjerner). Særlig "produksjonen" av videoen i rett format (encoding) utnytter tilstedeværelsen av mange kjerner. Men skjermkort har mindre å bety, med unntaket av muligheten til GPU akselerasjon for enkelte kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå