ThaJaCkal Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Vil jeg tape noe annet en "bare" 10Gb når jeg setter disse i RAID-0? Vil ytelsen bli noe dårligere? Det er 2 stk DiamondMax 8 maxtor disker. Begge diskene har bare en plate. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Plassmessig taper du ikke mer enn de 10GB'ene. Ytelsemessig er de omentrent like raske og skulle derfor yte greit i AID-0. Men jeg er ikke sikker på det, siden sektor-størrelse osv. kan være noe forskjellig på diskene. Det er egentlig bare å prøve seg frem. Det blir neppe tregere enn 2 ikke-AID-0 disker for å si det sånn. Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Plassmessig taper du ikke mer enn de 10GB'ene. Ytelsemessig er de omentrent like raske og skulle derfor yte greit i AID-0. Men jeg er ikke sikker på det, siden sektor-størrelse osv. kan være noe forskjellig på diskene. Det er egentlig bare å prøve seg frem. Det blir neppe tregere enn 2 ikke-AID-0 disker for å si det sånn. Eneste forskjellen på diskene er dagen de vart produsert og antall Gb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Eneste forskjellen på diskene er dagen de vart produsert og antall Gb Jeg stusset litt på at du sa begge hadde kun en plate. Jeg har sjekket det opp nå og funnet ut at DiamondMax 8-serien har 10,2GB-plater. Dvs. at din 30GB-disk (93073U6) har 3 plater (med til sammen 6 lesehoder) og 40GB-disken (94098U8) har 4 plater (med til sammen 8 lesehoder) Diskene er 5400rpm (kun "plus" versjonene er 7200rpm) Dette vil gjøre at diskene yter litt forskjellig forskjellige plasser på disken og kan føre til "usymetri" som gir litt lavere ytelse i AID-0 enn om begge var like store. Det skal fungere fint, men ytelsemessig er det altså ikke sikkert det er like bra. Sansynligvis vil en moderne 7200rpm disk med 2MB yte omentrent tilsvanende som de to gamle diskene dine i AID-0. Men som sagt: Du må nesten prøve deg frem for å finne ut hvor mye raskere de blir i AID-0 enn uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå