predan Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hei. Reiser til USA til høsten, skal bo og studere i California i ett år. Skolestart er i 19. september. Så derfor tenkte jeg å fly over til New York i slutten av august, eller starten av september. Altså har jeg ca 3 ukers ferie som jeg kan disponere fritt. Så til spørsmålene (tenk også at budsjettet til en student er relativt stramt, selv om jeg har spart opp litt penger): 1: Flybilletter: jeg har søkt litt rundt omkring for å finne billige billetter Oslo - New York. Prøvde da med datoene 29. august, med hjemreise en gang i desember (tenker å dra hjem til jul). Datoene er fleksible. På momondo.no fikk jeg først opp priser til rundt 3500 kroner, og var jo fornøyd med det. Men med en gang jeg kom inn på sidene for bestilling (klm, air france), ble prisen skrudd opp til 5500. Skjønte fint lite. Robertaas, du har jo mildt sagt god peiling: hvor finner du alle de gode tilbudene? Vet at mye kommer på tilbudsmail osv, men ser ut til at du evner å finne gode priser uansett. Og hva er egentlig en grei pris å forvente på en slik tur? Selv hadde jeg vært fornøyd med litt over 4000, men det ser vanskelig ut nå. Tar i mot tips her, også alternative ruter. 2: Når jeg er kommet meg til NY, har jeg som sagt rundt 3 uker før jeg må være i California til skolestart. Noen som har noen tips om hva jeg kan finne på da? - Først og fremst tror jeg at det blir noen dager i NY uansett. Men har vært der før, og trenger sånn sett ingen tips. - Jeg har fryktelig lyst å reise til Cuba, men har ingen å reise med, og kan heller ikke spansk. Dessuten må jeg vel innom Canada eller Mexico for å kunne dra til Cuba? - I forhold til Cuba tenkte jeg også litt på Miami. Og da eventuelt noen dager på andre øyer i gulfen? - Route 66 med leiebil? - Andre tips? 3: Hvordan er det med innenlandsfly i USA? Jeg må uansett komme meg fra NY (eller annen destinasjon) til California, så hvilke selskap er billige? Alle tips/erfaringer/innspill mottaes med stor takknemlighet! Lenke til kommentar
foorex Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Du sier at budsjettet ditt er relativt stramt. Men samtidig vil du dra på en 3 ukers ferie rundt om USA før studiestart. Vell, jeg har ingen rett til å dømme deg. Og du får lov å gjøre hva du vil. Men 3 uker ferie i usa høres litt for lenge og ikke minst dyrt, når du skal tilbringe et helt studieår der. Du kan også tenke på Thanksgiving uka som en fin mulighet til å gjøre det. Da stenger skolen og folk drar hjem. Du kan også gjøre det i spring break, men da tror jeg du har andre planer Mitt råd er å vente litt på ferien. Få orden på det økonomiske først. Det kommer ofte uventede utgifter med det første. Også bestiller du en tur med dine nye kamerater til Thanksgiving. Et faktisk tips jeg kan komme med. Siden du bor i California. Du kan kjøre CA1 fra LA til SF. Denne har jeg selv kjørt, og kan anbefales. Fortell oss hvor i California du skal studere. Endret 20. juli 2012 av matshg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Ang 2: Jeg ville vurdert en road trip fra NY til LA, forutsatt at du har lappen og kan leie, ev. kjøpe, bil. Bensin, overnattinger og mat koster mye mindre i USA enn her, så det behøver ikke å koste all verden, og du får sett mange deler av USA som du sikkert aldri får tid til å besøke. Det er ca 5000 km, så 3 uker holder i massevis. Jeg har kjørt deler av Route 66, den går som kjent fra Chicago til LA (Santa Monica Pier), men det er bedre å finne steder på veien å besøke enn å søke opp Route 66. Sikkert mange som har gode ruteforslag for en slik tur, har kjørt der noen ganger selv. Lenke til kommentar
predan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Takk for svarene. Til mats: ja, budsjettet er stramt, men det vil ikke si at jeg ikke har penger Jeg vll bare begrense utgifter, og spør derfor etter en tur som ikke koster skjorta. Pengene skal rekke også til bl.a Mexico i april når det er Spring Break.. Opplevelser trenger ikke koste så forferdelig mye, det som koster penger er hovedsaklig mat og tak over hodet (og selvsagt å komme meg dit jeg vil ha ferie). Vil bare riste meg litt løs før jeg slår meg ned i San Diego, når jeg først har muligheten. Har ingen annen sommerferie, den består av jobbing og skole nemlig! Tipset om ruta fra LA til SF har jeg hørt om, ja! Den tenker jeg kanskje blir en realitet med noen av mine nye studiekompiser. zanta: har tenkt over muligheten med å kjøpe bil, har hørt det er kjekt å ha. Og det frister veldig med en liten road trip. Helt fra NY til LA tror jeg blir langt.. men skal vurdere en kortere rute. Bare se litt hvordan det er litt i de mindre amerikanske byene også. Du sier du har kjørt litt av Route 66, men du anbefaler heller å følge en annen rute "off the beaten track"? Men hva med dette med billetter? Mulig jeg har lite peiling, men trodde det skulle være mulig å få billetter til litt over 4000 Oslo - NYC, utenfor fellesferien. Men sliter med dette. Kan det kanskje være smart å vente litt med bestilling? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Når jeg har kjørt der, har jeg valgt ut byer og steder/severdigheter jeg vil besøke, og velger veier som passer mellom de aktuellle stedene. 5000 km er ikke sååå langt, selv om du må regne med noen lange transportetapper gjennom de områdene som er uinteressante for deg. Fartsgrensen på Hwys er stor sett 65-75 mph (104-120 km/t), noen steder (i bl.a. Texas) opp til 85 mph (138 km/t), og med en radar- og laservarsler kan du ligger på ca 15 mph (25 km/t) over, så du kjører uten problemer 600-800 miles (1000-1300) km på en dag. Billetter t/r NYC burde kunne finnes for under 4000 utenfor høysesong.Jeg betalte 2300 t/r sist jeg var i NY, 3700 t/r sist jeg var Miami, og 5300 t/r sist jeg var i LA, alle turer utenom høysesong. Lenke til kommentar
predan Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Okei! Som sagt, skal vurdere det nøye med road trip! Er noe jeg har veldig lyst til Med de fartsgrensene greier man jo å spise noen kilometer på en dag ja! 2300? wow! Det er billig det! Hvor fikk du tak i det? Er vel kanskje ikke så fryktelig off season i starten av september, men jeg syntes bare det var merkelig at alt lå godt over 5000 kroner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå