Gå til innhold

Innkalt til førstegangstjeneste ved Madla 25 juli 2012 - Ønsker ikke å dra

Tsss

Anbefalte innlegg

Som oversikten påpeker, så har jeg blitt innkalt til førstegangstjeneste ved Madla 25 juli 2012. Det har seg sånn, at jeg faktisk ikke har sett brevet vernepliktverket sendte før idag, og dermed har det blitt purret både en og to ganger fra forsvarets side, for å få en bekreftelse fra meg.

Jeg ønsker ikke å dra i førstegangstjenesten - da jeg vil bruke hele neste år på å lese meg opp til 10 privatisteksamener.

Hva kan jeg gjøre for å slippe dette? Ønsker veldig raskt svar. Noen som vet om jeg rett og slett er for sent ute med å kunne klage nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, takk for raskt svar. Skikkelig nervøs nå. Fulgte lenken, men lenken til skjemaet ser ut til å være borte. Kan du hjelpe meg litt her? Hvordan ser du på sjansene mine for å kunne utsette dette her? Evt ikke avholde førsteganstjeneste i det hele tatt? Har så mange privatistfag jeg må ta opp, at jeg ikke har tid til dette.

Lenke til kommentar

Heisann, takk for raskt svar. Skikkelig nervøs nå. Fulgte lenken, men lenken til skjemaet ser ut til å være borte. Kan du hjelpe meg litt her? Hvordan ser du på sjansene mine for å kunne utsette dette her? Evt ikke avholde førsteganstjeneste i det hele tatt? Har så mange privatistfag jeg må ta opp, at jeg ikke har tid til dette.

Lenken er nå fikset!

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg og ta kontakt med forsvaret, forklare grunnen til dem. Om du skal ta opp 10 privateksamener, hele 10 STYKKER, hvorfor ikke ta sisteåret på VGS på nytt? Da har du en GOD grunn til å slippe såfall. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det holder å bare si at du skal være privatist...

Jeg måtte ihvertfall skaffe attest på at jeg fortsatt gikk videregående skole, før jeg fikk utsettelse.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Så har du noen tips Droidy? Holder det å kun ha en samtale med vernepliktverket? Si at dette krasjer med studieplaner, og at jeg derfor ønsker utsettelse? Var det ikke en ny regel fra og med 1. 1 .12 at man ikke trengte å gå tjeneste vis man ikke ønsket?

Lenke til kommentar

*snip*

Det er tydeligvis ingen vits å skrive noe i denne tråden, når du ikke leser innleggene..

Se mitt første og tredje innlegg, for svar. I tredje innlegget nevner jeg at jeg måtte ha attest.., altså dokumentasjon.

Kanskje det kan gå, om du sender med noe dokumentasjon ("kvittering"/bekreftelse) på at du er meldt opp som privatist, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Men det jeg sliter med å forstå med dette skjemaet er følgende - overbevisningsgrunner. Har jeg noen overbevisningsgrunn til å ikke gå i tjeneste? Når bakgrunnen er at jeg ikke vil bruke opp et år ekstra - i og med at jeg har brukt 4 år på vgs - til å gjøre noe jeg ikke ønsker å satse på, når året er planlagt til å ta opp som sagt 10 fag, og jobb er sikret?

Lenke til kommentar

Men det jeg sliter med å forstå med dette skjemaet er følgende - overbevisningsgrunner. Har jeg noen overbevisningsgrunn til å ikke gå i tjeneste? Når bakgrunnen er at jeg ikke vil bruke opp et år ekstra - i og med at jeg har brukt 4 år på vgs - til å gjøre noe jeg ikke ønsker å satse på, når året er planlagt til å ta opp som sagt 10 fag, og jobb er sikret?

Du trenger ikke-, og skal ikke forsvare ditt livssyn, dette var noe som var vanlig før i tiden det.

Skjemaet er etter alt å dømme bare gammelt. Det ble brukt for å søke seg over til tjeneste i Sivilforsvaret, uansett hva man måtte tro, og uansett hvilken agenda man hadde.

For å kun få utsettelse trenger du en god grunn.., ihvertfall var det slik før, og da måtte man sende inn dokumentasjon. Du kan jo alltids ringe til dem, og bare be om å få utsettelse...

Hvis ikke, har du ihvertfall noe å falle tilbake på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...