Gå til innhold

Objektiver fra 400d til 60d?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått sjekket ut 650d, ser jo innmari fristende ut. Ser og at 60d ble satt ned i pris da 650 ble lagt ut.

Nå ble jeg igrunn veldig i tvil om hva jeg skulle velge igjen. Dere som kan det ordentlig det her, hva ville dere ha gjort? Syns det er så utrolig mye å skjønne i spesifikkasjonene. Mitt største "problem" er som sagt kveldsfoto og innendørsfoto. Hvilket av kameraene hjelper meg mest der?

Lenke til kommentar

Mitt største "problem" er som sagt kveldsfoto og innendørsfoto.

Canons 18MP sensorer gir i utgangspunktet samme bildekvalitet uansett om du velger 550D, 600D, 60D eller 7D. 650D har fått en oppgradert sensor, men om den er oppgradert på noen annen måte enn for å få bedre autofokus under filming får du ikke svar på før det kommer tester.

Personlig synes jeg 650D er så nærme 60D at Canon skal slite med å selge det til noe særlig høyere pris. Du får nok litt bedre ergonomi og litt flere knapper, men på veldig mange andre områder er 650D like bra eller bedre.

Gitt at testene ikke finner noe spesielt galt med 650D ville jeg valgt det over 60D for å få de nyeste finessene. Men det vil ta litt tid før det kommer tester og ikke minst før kameraet er i butikken så når du må kjøpe har også litt å si.

At det skulle være bedre enn 60D på i dårlig lys er sannsynlig hvis du bruker JPG, men forskjellen i RAW-format er det umulig å si noe om uten at noen tester sensoren først.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk Se# :)

Trondster: De har ikke 60d her i byen. Syns 600d kjentes veldig likt ut som 400d. 650d vet jeg jo ikke hvordan det er enda. Og etter hva jeg ser når jeg googler vet vi vel ikke riktig når vi får se det heller?

Lenke til kommentar

600D (og 650D) er veldig lik 400D i størrelse. Grept ert bedre, eller dårligere, avhengig av personlige preferanser.

60D er en del større, For meg et av de beste husene til Canon, rent størrelsesmessig. Gankse likt Nikon D90 og Pentax K10/K20 hvis du har vært borte i de ...

Lenke til kommentar

Jeg synes 600D har litt bedre grep/ergonomi enn 400D, men det er klart at 400D og 600D er i samme serie og det er ikke revolusjonerende forskjeller. 60D er et hakk opp i størrelse. 650D og 600D er svært like (i følge forhåndsomtalene, jeg har ikke sett 650D selv).

Det du må spørre deg selv om er hvor viktig ergonomi er i forhold til andre egenskaper og pris. Litt synd hvis du ikke kan få sammenlignet selv, men kjenner du noen som har 50D, 40D eller til og med 30D så får du litt inntrykk av hvordan 60D er også, men 60D er litt redesignet i forhold til tidligere modeller.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ei som har 60d og likte det godt. Prisene er jo nesten lik på disse kameraene så det har ikke noe å si. Ergonomien vender jeg med til stort sett uansett. Så egenskapene er de viktigste for meg...

Det jeg leser ut fra dette er at 400-600 serien er "under" 60d uansett og at 60 er bedre i kvalitet/egenskaper?

Lenke til kommentar

Det jeg leser ut fra dette er at 400-600 serien er "under" 60d uansett og at 60 er bedre i kvalitet/egenskaper?

Til dels korrekt. Gitt at det er samme "årsmodell" vil xxD være bedre på nesten alt i forhold til xxxD (bortsett fra hvis du faktisk er på jakt etter et lite og lett hus).

Men 650D er helt nytt mens 60D er nesten to år gammelt. Det gjør at 650D på en del områder er like bra eller bedre enn 60D selv om det i utgangspunktet er et nivå under. Ergonomien er fortsatt bedre på 60D, søkeren (sannsynligvis også), mens all elektronikken er er en generasjon nyere på 650D og det er først og fremst elektronikken som betyr noe for bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...