Gå til innhold

Elektrokjede vraker Norge

Anbefalte innlegg

For min del har jeg til gode å møte en selger med adekvat peiling på det han/hun skal selge. Og nesten hver gang noe har gått i stykker har jeg vært nødt til å vise til kjøpsloven for å få ting byttet eller reparert, gjerne etter først å ha vært nødt til å forlange å få snakke med "sjefen".

Som konsekvens handler jeg kun på nett, der jeg kun unntaksvis har hatt problemer med retur og reparasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder Komplett hadde de en meget sterk vekst fram til 2008 - men omsetningsfall etterpå.

I 2006-2010

Hjelp skal ha ny gamer-pc til 30K

Hjelp skal ha ny gamer-pc til maks 4k.

Folk betaler 10 ganger mindre for varene nå, en vi gjorde før.

Kunne lett svi av 12000 kr for 2 skjermkort i SLI, nå kjøper jeg 2 hele rigger for den prisen og folder med de.

Det behøver ikke være nedgang i kunder og produkter ol, kun prisen på selve varen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Satt litt på spissen kanskje?

Det at varer koster mindre er ikke ensbetydende med at butikken har mindre avanse. Prisene på datakomponenter har jo stort sett falt jevnt hele tiden, noe som ikke skyldes at butikkene tar seg mindre betalt men at prisene synker fra grossist, som igjen er resultat av at prisene synker fra produsent. Som igjen, naturlig nok, skyldes at ting blir billigere å produsere :)

Dessuten: når prisene synker sitter kundene igjen med mer penger. Penger er kjøpekraft, og kundene har da råd til å kjøpe flere saker. Det var ingen som kjøpte ipad og gikk med androidtelefon i lommen i 2006...

Lenke til kommentar

Når nordmenn handler elektronikk så forventer de at ting skal vare i 5 år eller mer, dette selvom de fleste elektronikk produsentene gir varen 2 eller 3 årsgaranti.

Dette er en av grunnene til at MM ikke satser på Norge. Fordi Norge er ikke med i EU, og har strengere reklamasjonsordninger på forbrukerelekotronikk enn andre EU landene.

Lenke til kommentar

@War:

Påstår heller ikke noe om nedgang i kunder og solgte produkter hos Komplett. Men de har uansett en nedgang i omsetning, og to av "konkurrentene" med fysiske butikker beholder enten omsetningen eller øker betydelig i samme periode. Ellers så tror jeg de som spør om råd om ny PC her her er en liten del av Komplett sin totale omsetning - tviler på om det er mer enn 5 - 10 % (10 % er 380 millioner kr - dvs omtrent det samme som Dustin, Netshop, PS og Multicom omsetter for i løpet av året). Vær klar over at Dustin faktisk ikke hadde mer en 160 mill kroner i omsetning i 2011, Netshop ligger litt under.

Massevarene til Komplett er uten tvil de samme som Elkjøp, Lefdal og Expert - dvs TV, mobil etc. Omsetningen i Norge pr år av salg av mobiltelefoner er nok større enn av PC-er og PC-deler.

Lenke til kommentar

Dere som er så glad i nettbutikker tenk dere litt om.

Noen vare kaster man når de har gått i stykker . disse er greit å handel på nettet .

Andre vil man reklamere på. da er det nærmest et ultimatum at man får vist frem varen og symptomene til et menneske som kan beskrive det på en korrekt måte

Og så er det veldig praktisk å kunne kjøpe et produkt og ha det i handen samme dag.

( å gjøre det fra en nettbutikk er det bare ytterst noen få sør i Norge som kan)

Lenke til kommentar

Dette er ingen motsetning til min spådom. Det er fult mulig å se TVer og høre stereoanlegg lokalt og så kjøpe på nett. Med eller uten betaling til det lokale stedet som viser frem produktet.

Ikke uenig i argumentet, men det var dette prinsippet elprice baserte seg på (som kjent kom butikkene dems som regel i nabogården av elkjøp, expert, lefdahl osv) argumentet til elprice var: "Nei, vi har ikke produktet her, men vil du høre på det så går du til elkjøp og hører på det der og så kommer du hit og kjøper det" og da kunden kommer til den andre butikken for å høre det så spør som regel selger noe rundt anlegget og kunden vil da som regel svare "Nei, jeg skulle høre på det her, men jeg skal kjøpe det (f.eks) på elprice." Like greit å nevne at de fleste butikker matcher pris, også på norske nettbutikker. Dermed har man som regel det salget i boks i den fysiske butikken...

Så, du skal være ganske så naiv bastant på at du SKAL kjøpe produktet over nett og du SKAL vente på posten for å få det, når man som regel da kan få det med en gang... Til samme pris...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Dere som er så glad i nettbutikker tenk dere litt om.

Noen vare kaster man når de har gått i stykker . disse er greit å handel på nettet .

Andre vil man reklamere på. da er det nærmest et ultimatum at man får vist frem varen og symptomene til et menneske som kan beskrive det på en korrekt måte

Og så er det veldig praktisk å kunne kjøpe et produkt og ha det i handen samme dag.

( å gjøre det fra en nettbutikk er det bare ytterst noen få sør i Norge som kan)

Ultimatum betyr ikke det du tror, slå det opp i en ordbok.

Det mennesket du beskriver er ofte ansatt av nettbutikker, nettopp for å gjøre det du beskriver og avgjøre om det er noe poeng i å sende varen videre. Eneste forskjell er at du ikke møter personen ansikt til ansikt og det tar et par dager ekstra, noe som ikke plager meg.

Det er også veldig praktisk å kjøpe fra sin egen sofa. Hver sin smak.

Lenke til kommentar

Ultimatum betyr at man ikke har noe valg .

De som tar i mot reklamasjoner eller varer til reparasjon hos Ellkjøp, Exkspert eller coop er neppe ansat av noen nettbutikk

Dessuten så er det også firmaer som gjør denne jobben

Hvis det er klart at man har en reklamasjonssak så trenger man ikke sende inn varen , vente 2 ,3 uker før svar når man kan få svarer på dagen. praktisk hvis det nye tv man har kjøp har en feil som gjør det ubrukelig.

Da er det jo bare å bytte det og få med seg en nye en med det samme

Sender man det i posten så kan det ta skade og man risikere å bli avvist. fra reklamasjon

Lenke til kommentar

Ultimatum betyr at man ikke har noe valg .

De som tar i mot reklamasjoner eller varer til reparasjon hos Ellkjøp, Exkspert eller coop er neppe ansat av noen nettbutikk

Dessuten så er det også firmaer som gjør denne jobben

Hvis det er klart at man har en reklamasjonssak så trenger man ikke sende inn varen , vente 2 ,3 uker før svar når man kan få svarer på dagen. praktisk hvis det nye tv man har kjøp har en feil som gjør det ubrukelig.

Da er det jo bare å bytte det og få med seg en nye en med det samme

Sender man det i posten så kan det ta skade og man risikere å bli avvist. fra reklamasjon

ultima'tum n2 el. -ta, -taene i fl (mlat, besl med ultimo) (erklæring med) siste krav før kraftigere tiltak settes i verk stille, komme med et u- / landet fikk u-et: øyeblikkelig tilbaketrekning eller krig

Hva i alle dager? Jeg sa aldri at de som tar i mot defekte varer hos Elkjøp jobber for en nettbutikk. Les hva jeg skriver.

Hvis det er klart at man har en reklamasjonssak kan butikken der og da bestemme seg for å garantere for varen, og derav gi kunden ny og "ta opp kampen" med produsent uavhengig av kunde. Ikke alle gjør dette, selv når det åpenbart er en gyldig reklamasjon, men det er så absolutt en mulighet ja. Det samme gjør også nettbutikker, det tar dog som nevnt tidligere noen dager ekstra pga. posten.

Hvis det tar skade i posten er det nesten helt sikkert din egen skyld med for dårlig pakning. Dog med det sagt: Kunne aldri drømt å bruke Posten for å sende noe som koster din førstefødte eller ting som ikke tåler røff behandling. Da går jeg heller til firma som har pakker som sin ekspertise.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Omskrevet:

Nettbutikker har ansatte for å gjøre nøyaktig den samme oppgave som du beskriver. Det er intet behov at du viser frem varen, personen som utfører feilsøket vet bedre enn deg hvordan varen fungerer.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Omskrevet:

Nettbutikker har ansatte for å gjøre nøyaktig den samme oppgave som du beskriver. Det er intet behov at du viser frem varen, personen som utfører feilsøket vet bedre enn deg hvordan varen fungerer.

Vel nå var det ikke det jeg vektla .men ventetiden fra man leverer inn et produkt for vurdering til men eventuelt får et nytt.

Å sende det inn krever først at man har skikkelig emballasje, aller helst den originale ( jeg har hørt at enkelte butikker krever det ) .

Så må man vente til posten har somlet frem varen. det kan ta opptil en uke.

så skal butikken ta vurderingen sin .

Siden det ikke er sikkert at den blir tatt med en gang så kan det ta flere uker

Er man da heldig så får man et nytt produkt tilsendt etter måned.

Dette tar for lang tid når man i stedet foreta denne vurderingen i butikken der kunden møter opp.

Skulle butikken likevel finne på å sende det inn til vurdering så har man ikke tapt noe på det

Siden slike vurderinger ofte blir foretatt av et verksted i nærheten så trenger det ikke å ta lang tid

Enkelte små elektronikke dingser kan ta lengre tid da butikken ofte velger å sende det til andre delen av landet.

Skal noe repareres utenfor garantien så gjør jeg det heller på et lokalt verksted ene å sende det til den butikken der jeg kjøpte det

( hvis jeg ikke gjør det selv da )

Lenke til kommentar

*snip*

Fasierende, prat om Posten så tar vi worst-case, prat om butikken så tar vi best-case. Helt riktig at det i blandt tar en uke i Posten(eller annen leveranse), men snittet ligger nok på 2-3 dager. Er man heldig tar det kun 1 uke fra man sender inn til man mottar erstatning.

Butikker har veldig sjeldent fra min erfaring mulighet til å foreta en vurdering av reklamasjonens gyldighet når kunde kommer i butikk, og må derved sende produktet videre til lisensert verksted(And we are back to square one).

Lenke til kommentar

For min egen del er jeg vant med å alltid sjekke prisene på elektriske varer på internett før kjøp over disk. Denne formen for prissammenligning er nok noe som vil jobbe mot fysiske utsalg over tid, så sant folk blir mer og mer prisbevisste.

Blant annet har jeg mange ganger sett fysiske utsalgsspriser på nært det dobbelte av nettprisen som eksisterer hos elkjøp og lefdal. Dette er noe jeg ikke finner meg i. Enten pruter jeg i butikken eller drar hjem og bestiller på collect@store dersom selgeren krangler.

Spørsmålet på sikt blir om det vil eksistere fysiske utsalg for elektriske varer. Jeg tror nok det kommer til å eksistere videre, men kanskje i form av type ikea- /wallmart - aktige varehus i de største byene med få ansatte. Og jeg tror også at artikkelens nevnte elektrokjede vraket Norge mye grunnet et hardt presset marked hvor det forekommer lite avanse per vare.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

jeg har opplevd samme pris på nettsiden til Elkjøp sin nettbutikk og fysisk butikk.

At andre nettbutikker har lavere/høyere pris er ikke Elkjøp sin feil

Elkjøp har jo den fordelen at man kan bestille varen på nettet og hente den ut hvilket som helst varehus (forutsett at de har den der )

Lenke til kommentar

Av egen selgererfaring i elektrobutikk, kan jeg si at jeg tror de fysiske butikkene kommer til å vare i maaange år fremover med mindre det blir laget et revolusjonerende nettsystem, både innenfor reklamasjon, frakt, se den faktiske varen, service og hjelp til å finne rett produkt.

Mange folk ER faktisk veldig bevisst på prisene på nett, men de aller fleste gidder ikke å bestille derifra hvis det er billigere av mange ulike grunner, med mindre prisforskjellen er veldig stor.

Det er dessuten mange ulemper med å drive nettbutikker, kundene er mindre lojale og velger ofte det som er billigst på prisjakt, kundene kjøper det de skal ha og ikke noe annet. Og uten å si for mye, kan jeg si at de som selger varer billigst i dag har et helvete for å overleve, for mange av de produktene de selger kan de umulig tjene mye penger på, om de så tjener penger i det hele tatt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...