Snowleopard Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg krevde tilsvarende data fra Telenor, da jeg hadde ISDN, og delte leilighet med en annen. Vi hadde i utgangspunktet to telefoner som gikk mot hvert sitt nummer, og hadde også bestilt spesifisert regning. Visse samtaler ble ikke spesifisert, men automatisk lagt til hovednummeret. Dette ville jeg ikke akseptere (hvorfor skulle vi ha 2 nummer og spesifisert regning, om ikke nettopp for å sikre retferdig deling av tellerskritt), da min "sambo" ringte endel utland, og tellerskritt da var dyrere enn å ringe mobil. Selvsagt serverte Telenor meg samme svar, men da min bror jobber/jobbet for Telenor, men en annen avdeling, kunne jeg fortelle dem at jeg visste at det hun sa var helt feil. Fikk ut listen til slutt... Lenke til kommentar
braatheen Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Interessant tema, bra at ikke kjæresten din har tilgang! :-D 1 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 – Operatøren kan ikke kreve vederlag for denne tjenesten. Dette sier loven klart og tydelig, sier Årnes i Datatilsynet. Ville blitt litt av et styr hvis alle hadde bestemt seg for å få tilsendt alle data. Lurer på hva resultatet hadde blitt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Sjefene i Telenor tjener veldig mye penger, noe vel Telenor generelt også gjør. Man kan jo prøve å se hva som skjer med overskuddet og bonusene dems hvis ALLE krever å få disse opplysningene utlevert? Man får vel kanskje i gang papirbedriftene her hjemme også? Problemet blir vel at de velger å beholde overskuddet og bonusene ved å sette opp prisene hvor de kan. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Sjefene i Telenor tjener veldig mye penger, noe vel Telenor generelt også gjør.Man kan jo prøve å se hva som skjer med overskuddet og bonusene dems hvis ALLE krever å få disse opplysningene utlevert?Man får vel kanskje i gang papirbedriftene her hjemme også?Problemet blir vel at de velger å beholde overskuddet og bonusene ved å sette opp prisene hvor de kan. Synes også det er utrolig tåpelig at bedrifter i Norge ikke driver veldedighet. Dette er den største minusen med Norge i mine øyne. 1 Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Så dette vil ikke koste meg 1kr å be om disse dataene ? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Så dette vil ikke koste meg 1kr å be om disse dataene ? "? Operatøren kan ikke kreve vederlag for denne tjenesten. Dette sier loven klart og tydelig, sier Årnes i Datatilsynet." Vederlag = økonomi/penger/ta seg betalt. Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Så dette vil ikke koste meg 1kr å be om disse dataene ? Det stemmer. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 En ting som nok kan være greit å tenke på at om din mobil står på kona di, foreldrene dine eller liknende kan nok dem skaffe seg all informasjonen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Var det mulig å få dataene i digital dataform? Med det mener jeg et data-orientert format og ikke et presentasjonsorientert. 150 sider er bare søppel, men en CSV på et par megabyte er kjempeflott. 1 Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Var det mulig å få dataene i digital dataform? Datatilsynet sier at operatørene kan sende deg en CD, DVD eller en minnepinne. Men epost er nok ikke akseptert, da det ikke anses som sikkert nok når det gjelder håndtering av denne typen opplysninger Men at selskapene KAN gjøre dette, betyr ikke at de VIL gjøre det. Kanskje er det enklest for dem å sende deg alt på papir. Jeg anbefaler deg å ringe mobilselskapet ditt og høre hva de sier. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Datatilsynet sier at operatørene kan sende deg en CD, DVD eller en minnepinne. Men epost er nok ikke akseptert, da det ikke anses som sikkert nok når det gjelder håndtering av denne typen opplysninger Ok, takk for svar. (Min PGP-nøkkel ligger i MIT's database, så sikker epost er ikke et problem fra min side, men tviler på at de som behandler forespørsler som dette vet hvordan det brukes for sikker kommunikasjon) 1 Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Er ikke dette data som Telenor er pålagt å lagre? Edit: I Ekomloven §2.8, så står det: Tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett som anvendes til offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste og tilbyder av slik tjeneste skal tilrettelegge nett og tjeneste slik at lovbestemt tilgang til informasjon om sluttbruker og elektronisk kommunikasjon sikres. Tilbyders driftskostnader knyttet til oppfyllelse av tilretteleggingsplikten dekkes av staten for de merkostnader som følger av disse tjenestene. Myndigheten kan gi forskrifter om tilretteleggingsplikten etter første ledd, herunder om plikt til å lagre trafikkdata i en bestemt periode. Hva betyr dette, egentlig? Er det p.d.d. operatørene selv som bestemmer mengden data og lagringstid eller kan det være et pålegg fra Myndigheten som angir dette? Endret 5. juni 2012 av LarsM Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Av sikkerhetsmessige grunner må du sende inn en skriftlig henvendelse med signatur til NetCom med en redegjørelse for hva du ønsker utlevert av opplysninger. Må man i slike tilfeller skrive ut tekstklatten, og skrive navnet sitt på arket, så scanne og maile? Egentlig jævla nærvøs for hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Egentlig jævla nærvøs for hva jeg finner ut. Siden du er Telefonsvarer kan det nok bli ille, ja... Lenke til kommentar
Varog Kervarec Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Må man i slike tilfeller skrive ut tekstklatten, og skrive navnet sitt på arket, så scanne og maile? Det er hva de ber deg om å gjøre, ja. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Fikk en fin mail fra Chess idag. Hei, Takk for henvendelsen din vedrørende innsyn i personopplysninger. Vi ser at din henvendelse er automatisk generert fra en artikkel på mobilen.no. Vi ønsker først og fremst å informere om at vi gjerne kan sende denne informasjonen til deg. Normalt sett mottar vi en slik henvendelse omkring èn gang i halvåret. Vi bruker dessverre veldig lang tid på behandlingen av en slik sak, ca 2-3 timer, og hver sak genererer omkring 300 A4 sider som må skrives ut og sendes per post. Som et resultat av artikkelen på mobilen.no har vi nå mottatt ekstremt mange slike henvendelser i løpet av veldig kort tid, og hvis alle disse skal besvares innen fristen på 30 dager vil dette dessverre gå ut over de andre kundetjenestene vi tilbyr. Vi ber derfor om at du, ved å svare på denne eposten, bekrefter at du har behov for eller ønsker å få tilsendt denne informasjonen. Med vennlig hilsen Martin Chess Kundeservice Lenke til kommentar
fredhalv Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Fikk mail fra Chess også, og siden de sendte så fin mail vil jeg ikke lage unødvendig stress for dem, men sendte de derimot denne mailen: Jeg har lite interesse av disse opplysningene, men med tanke på artikkelen som ble skrevet og DLD trenger teleselskapene bedre metoder, enklere og mer organiserte måter å få dette til på så er jeg fristet til å si at jeg ønsker det allikevel. Jeg ville derimot ikke hatt 300 A4 sider som skal skrives ut og bli sendt på post. Dette er sløsing og dere kan se på dette som en klage angående dårlige miljøetikk på arbeidsplassen deres. Jeg har forstått det slik at CD/DVD er også mulig. Dette er mye billigere og miljøvennlig. Tar dere denne klagen i betraktning og forsikrer meg om at det er lagret ingenting annet enn personopplysninger, produkthistorikk, posisjoneringsdata og samtale-, MMS-, SMS- og datatrafikkdata kan dere se bort ifra mitt ønske om innsyn. Mvh ... Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Syntes NESTEN litt synd på dem som får alt dette arbeidet uforberedt..men glad for at løgnene fra telenors kundeservice ble avslørt, det er det ingen unnskyldning for. Men rett er rett, så de burde da få seg noen orgentlige rutiner til og håndtere slikt nå da. Og ikke lyve til kundene sine, og nekte dem deres rett, og i tillegg begå lovbrudd i samme slengen. Aller helst, og best om de bare kunne la være og lagre data og heller verne om folks privatliv...men det er vel ikke operatørenes valg dette da som jeg har forstått :\ Endret 8. juni 2012 av FullSpectrum Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Å sitte på en slik kundesupport er ganske mye mer omfattende en det folk generelt tror. Og har mangjerne mange hundre mail hver dag man skal besvare kan man ikke sitte å bruke flere timer på å finne ut av noe. Er man usikker på om man kan utlevere informasjonen eller usikker på om man snakker med en identitetstyv er det bedre å utlevere for lite en for mye personlig informasjon. "Hei Per, ja du vil ha passordet til E-post kontoen din, det er Paf4d53". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg