Gå til innhold

[Løst] Ta av styre på gammel sykkel


KristineS

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjørt meg litt fast i et problem jeg har, og jeg håper noen her kanskje kan hjelpe meg.

 

Jeg har for ei tid sida overtatt en DBS Spesial Damesykkel fra 80-tallet. Denne hadde når jeg fikk den ei lykt montert på, og tilhørende dynamo på bakhjulet. Dynamoen var gåen, og når jeg hadde sykkelen inne på ei overhaling i fjor fikk jeg den tatt av. Lykta glemte jeg, og har egentlig ikke tenkt over før nå.

 

Jeg har nå kjøpt meg kurv til sykkelen, men med lykta på har jeg ikke sjangs til å få festa den, i tillegg er festet til kurva slik at jeg må av med styret. Her kommer problemet inn. Jeg klarer ikke finne ut hvordan jeg tar det av, eller om det i det hele tatt er mulig... Har prøvd å skru på det jeg finner av ting å skru på, men eneste jeg oppnår er å få stilt på selve styret...

 

Etter intens googling har jeg enda ikke funnet noen løsning, og håper noen kloke hoder her kommer lenger enn jeg gjør. Legger ved noen bilder av hvordan styret og der lykta er festa ser ut om det kan være til noen hjelp.

 

post-147155-0-64842500-1338762970_thumb.jpg

 

post-147155-0-13108300-1338762977_thumb.jpg

 

post-147155-0-99400000-1338762985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelpes... Etter litt lesing der så det ut som det slett ikke var barebare dette... Får seg om jeg orker ta til med det selv, eller om jeg tyr til å ta med sykkelen til sykkelverkstedet jeg tidligere har brukt og får dem til å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Var nok dessverre ikke mye hjelp i den der for min del. Så langt kom jeg så jeg selv og, men det jeg trenger er å få plukka av hele greia slik at jeg får plukka av lykta. Den sitter som en ekstra "ring" mellom de to som han skrur på i filmen over...

Lenke til kommentar

Da blir det nok besøk til sykkelforretning for råd.

Har selv droppa innom sykkelbutikker og spurt om veiledning og lån av utstyr, det går som regel bra dersom det er en rask fiks å gjøre det gratis om de er serviceinnstilt.

 

Klarte å knekke av festet til giret en gang, droppa innom sykkelbutikken, fikk veiledning på hva som måtte gjøres og kjøpte en del som måtte byttes og fikk låne verktøy til å fikse det selv på stedet.

 

Betalte kun for dingsebomsen som måtte byttes. :)

(intersport tromsø)

Lenke til kommentar

Har heldigvis ei kjekk sykkelsjappe her i Trondheim som det ikke er no problem å stikke innom =) Veldig hjelpsom gjeng, og ikke så ille dyrt hverken for utstyr eller reparasjon og service.

Har nettopp vært ute og prøvesykla en tur nå etter å ha hatt på nytt sete, og etter alt styret med styret ble det jo til at det ble stramma inn litt slark der og. Plutselig gikk det jo greit å sykle fort(forholdsvis :p) i svingene uten å føle at sykkelen vingla i alle retninger.

Lenke til kommentar

Hvis du kun skal ta av sjølve styret må du løyse bolten på toppen (siste bildet) og lirke til du får det sidesvis. Då kan du tre styret ut til eine sida. Du må ta av ringeklokke og håndtak først. Kanskje også vaieren for håndbremsa.

Lenke til kommentar

Å ta av styret av stemmet er nok ikke nødvendig. Har du prøvd å ta løs stemmet. I.e. skru ut bolten på toppen av stemmet noen runder, gi den et par rapp med en gummihammet for å løsne kilen og så vri og løfte ut stemmet med styret.

 

Du må fortsatt skru opp headset låsebolten for å få av lykta, men dette burde hjelpe deg på vei.

 

P.s. Har du sjekket at det ikke er mulig å skru av selve lykta fra braketten? Det er kanskje enklere enn å fjerne hele festebraktetten. (D.v.s. det er garantert mulig... med vinkelsliper...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Skru løs bolt på toppen av stemmet. Dra ut stem med wedge. Evt gi et kakk med gummihammer som nevnt tidligere

2. Mutterne over lykta er de som holder styrelageret stramt, og gaffelen festet til rammen. Det er to muttere, fordi når disse strammes mot hverandre vil de virke som låsemuttere. Dvs at de ikke kan løsne av seg selv.

3. Ta av lykta, og skru alt sammen igjen :) Pass på at du ikke strammer styrelageret for mye - da går det tregt rundt, eller for lite - da blir det slark. På en slik gammel "maskin" kan det med fordel også gis en dose fett/grease til styrelageret. Regner med at det er vanlige kulelagre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...