ageris Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Oppsett: RAID 5 Intel Rapid Storage Technology (kontroller på hovedkort) Hovedkort (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584455) 850W PSU (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428835) 5x2TB Disker Windows Server 2008 R2 Nesten siden jeg satte det opp har jeg hatt et og annet problem med at en av diskene faller ut av arrayet (disconnected). Det ser ut til at det stort sett skjer på den samme porten hver gang. Jeg har nå byttet disken for tredje gang og problemet har dukket opp igjen, denne gangen verre enn før. Nå faller den ut ukentlig og ofte klarer ikke maskinen å boote opp på en stund etterpå. Til å begynne med hadde jeg 5x WD Green disker, men skjønte raskt at det var dumt. Nå har jeg byttet dem ut med Samsung og Seagate. Noen som har noen tips? Kan det være PSUen som er for liten? Dersom det er mulig vil jeg helst ikke miste det som er på arrayet, men jeg har dobbel backup av alt viktig på eksterne disker så det er ikke krise. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Kan det være en dårlig SATA-kabel tilkoblet den porten? Det kan jo også rett og slett være en dårlig port. Finn ut om det konsekvent er på den ene porten, eller om det kun er en mistanke du har. Lenke til kommentar
ageris Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Kan det være en dårlig SATA-kabel tilkoblet den porten? Det kan jo også rett og slett være en dårlig port. Finn ut om det konsekvent er på den ene porten, eller om det kun er en mistanke du har. Glemte å nevne i stad. Jeg har også byttet om på SATA kablene internt og byttet den på porten med en ny uten hell. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Går ut fra at du har lagt inn siste versjon av BIOS på HK, drivere etc? Se forøvrig min post i denne tråden hvor jeg beskriver hvorfor RAID med standard SATA-disker kan skape problemer likt det du opplever... Lenke til kommentar
ageris Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Går ut fra at du har lagt inn siste versjon av BIOS på HK, drivere etc? Se forøvrig min post i denne tråden hvor jeg beskriver hvorfor RAID med standard SATA-disker kan skape problemer likt det du opplever... Hvis den merkes som "faulty" vil den vel fortsatt være tilstede? Hos meg står det nemlig "disconnected" på disken. Men interessant det med feilhåndtering. Hvordan kan jeg eventuelt verifisere om dette er det faktiske problemet? Vil det alltid skje med disker som ikke er RAID enabled? Kan jeg evt. endre dette ved å feks få tak i en ny firmware for diskene? Edit: Skal ha siste drivere og BIOS (i følge GigaByte websider). Endret 4. juni 2012 av ageris Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vet ikke hva du vil få som melding men godt mulig at den blir stående som disconnected. På tidligere generasjoner disker kunne man ofte manipulere med disken for å få den til å overlate feilretting til diskkontrolleren men nyere disker har ikke den muligheten (gue$$ why..) - Mange tråder rundt på forskjellige fora om det. Lenke til kommentar
ageris Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Hmm... så med mindre jeg er villig til å betale 2000,- per disk er det noe jeg sannsynligvis må leve med? Da dropper jeg heller RAID arrayet. Synd at det skal være så vanskelig for de aller fleste hovedkort har jo støtte for dette. Morsomt at akronymet stod for Redundant Array of Inexpensive Disks en gang i tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå