Delvis Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Ok takk for påminnelsene. Har ikke så mye viktig å lagre, men det som er viktig har jeg flere steder. Når det gjelder windows 7 var det mye forskjellig der. Er det dette Eller dette jeg skal ha? Eller er det dette ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Norsk 64-bit OEM: http://prisguide.har...orsk-oem-113886 Altså første linken. Fullversjon om du kommer til å oppgradere hovedkortet en eller annen gang. (gjelder vel mest entusiastene som oppgarderer PCen sin før neste OS kommer) Oppgradering kan ifølge kanskje funke, men krever egentlig at du har Windows XP eller Vista installert fra før av, så anbefaler linken øverst. Edit: Eller så laster man ned prøveversjonen av Windows 8, og deretter kjøper det når operativsystemet lanseres. Endret 4. juni 2012 av Andrull Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Ser ut som upgrade vil virke på fresh install, og den er billigst. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Norsk 64-bit OEM: http://prisguide.har...orsk-oem-113886 Altså første linken. Fullversjon om du kommer til å oppgradere hovedkortet en eller annen gang. (gjelder vel mest entusiastene som oppgarderer PCen sin før neste OS kommer) Oppgradering kan ifølge kanskje funke, men krever egentlig at du har Windows XP eller Vista installert fra før av, så anbefaler linken øverst. Edit: Eller så laster man ned prøveversjonen av Windows 8, og deretter kjøper det når operativsystemet lanseres. Ok takk ( litt grunnen til at jeg stusset, at det var bare 3 butikker som hadde det ) Har lest litt i blader om erfaringer de har gjort etter å prøvd Win 8 en stund, og at mange vil fortsette bruke Win 7 til det kommer andre maskiner. Sånn har jeg tenkt også eller så hadde jeg sikkert ventet med hele greia. Så derfor vil jeg ha ny stasjonær pc nå med win 7 (forskjellig programmer og dingser også) og så kanskje win 8 på neste bærbare, for de mener det vil komme nye bærbare etterhvert som blir mer tilpasset win 8, og først da kan det bli knall mente de. Men kanskje jeg tester win 8 på den gamle stasjonære, når jeg har fått alt ferdig på den nye. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 ? Hvor har du lest dette? Jeg kan ikke se for meg at det kommer noen ny teknologi som Windows 8 egner seg bedre på. Det er jo egentlig eldre maskiner som drar mest nytte av det, nettopp fordi det er så lettdrevet og mer optimalisert enn Win7. Jeg har full forståelse for Win 7 valget, men nå vet jeg ikke hva du har lest, men noe mer optimalisert maskin tror jeg nok ikke du får se. Grunnen til at mange velger seg tilbake til Win 7 er nok fordi forskjellen ikke er særlig stor for oss eiere av stasjonære maskiner til at man ønsker å bruke 800kr på å kjøpe noe nytt. Men når man ikke har Win 7 å gå tilbake på, og må kjøpe nytt uansett, ja så ville jeg nok vurdert å hele kjøre Win 8. Den største forskjellen er vel egentlig metro-menyen og mangelen på start-knapp, eller mer snakk om en omorganisert Start-knapp. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vel, det er da det mest vanlige. XBMC fungerer utmerket, og operativsystemet fungerer med alle programmer brukeren trenger, og de fleste kan også bruke operativsystemet. Linux er og blir for spesielt intresserte. Man kan si så meget mot det, men hva folk er vant med teller altså såklart tungt. Spesielt når Linux ikke akkurat er kjent for å være av de mest brukervennlige. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Nå valgte jeg jo vanlig og ikke HTPC ( se tidlig post) ? Hvor har du lest dette? Jeg kan ikke se for meg at det kommer noen ny teknologi som Windows 8 egner seg bedre på. Det er jo egentlig eldre maskiner som drar mest nytte av det, nettopp fordi det er så lettdrevet og mer optimalisert enn Win7. Jeg har full forståelse for Win 7 valget, men nå vet jeg ikke hva du har lest, men noe mer optimalisert maskin tror jeg nok ikke du får se. Grunnen til at mange velger seg tilbake til Win 7 er nok fordi forskjellen ikke er særlig stor for oss eiere av stasjonære maskiner til at man ønsker å bruke 800kr på å kjøpe noe nytt. Men når man ikke har Win 7 å gå tilbake på, og må kjøpe nytt uansett, ja så ville jeg nok vurdert å hele kjøre Win 8. Den største forskjellen er vel egentlig metro-menyen og mangelen på start-knapp, eller mer snakk om en omorganisert Start-knapp. Har lest de par siste nr av "Hjemme pc" , siden de har gående noen art. om pc bygging Og også om Win 8 Men det var vel spesielt dette jeg la merke til: Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Ja, akkurat det med Touchscreen kan jo forstås, da Windows 8 er delvis laget med touchskjerm i tanke. Dog så ser jeg ikke for meg at man ønsker å bruke dette på en stasjonær PC. I hvertfall ikke til generel OS-behandling. (visse applikasjoner kan jo dra nytte av det, men det er jo en helt annen diskusjon) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Ser ut som upgrade vil virke på fresh install, og den er billigst. http://www.youtube.com/watch?v=YbVu_w9xsxk Ok, men vi fikk jo ikke se og høre hvordan det gikk..? Tror nesten jeg må være enda mer sikker om jeg skal velge den Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 PCen er en HTPC om du skal bruke den som en HTPC, ikke utifra kabinettet. HTPC står for Home Theater Personal Computer, altså at du primært skal bruke den til å se å film, og som stue-browser. Tenkte ikke spesifikt på Linux, men heller på ulempene med Windows. At Windows versjonen av XBMC har kommet seg har jeg hørt fra fler, så det får vel være sant. Men med Windows vil filsystemet gjøre ting mye mindre smooth en det kunne vært. Windows vil heller ikke skaffe codecer for deg, så om du laster ned en video fil så får du også gå og finne riktig codec, for så å installere denne manuelt. Software oppdateres ikke av seg selv, og selv om det noen ganger kommer irriterende applikasjon spesifikke popuper som ber deg manuelt oppgradere så vil ikke alle bibliotekene dine alltid være up-to-date. At man skjenner til Windows hjelper, men når man bare skal forholde seg til GUIet i videospilleren sin så spiller det vel ikke så stor rolle? Det tar så utrolig lang tid å sette opp og vedlike holde, samtidig som man får en mye dårligere opplevelse. Det er mye som jeg tror ville gitt en bedre opplevelse enn Windows når det kommer til bruk som HTPC. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 XBMC ? Det har jeg aldri vært borti. Når jeg sjekket, ser det litt ut som det der "media center" jeg har på denne pc'en. Er det noe sånt? Det der har jeg aldri brukt. Bruker Vlc player til omtrent alt film og sånt. Er sikkert ganske på jordet nå, men.. Men ellers er det jo vanlig pc det skal være også dette da, til nesten alt mulig regner jeg med (unntatt spill da som jeg ikke bryr meg om) Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Stemmer det. Og isåfall så misforstå jeg vist bruken. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Du nevner mye av ulempene (ikke alt som er helt korrekt), men jeg har fortsatt til gode å sett noe som er bedre. Det er vel et par år siden jeg trengte noe særlig av codecs. VLC holder til så å si alt som finnes, og trenger man noe mer så gjør XBMC resten. XBMC er ikke perfekt på noen måte, men har kommet seg en del ja. Trenger muligens et codec til XBMC, men det står på nettsiden deres. Uansett, hvem har ikke sett filmer på Windows, så dette trinnet burde vel være greit å komme seg over. Alle operativsystemer har sine nedsider, og alle kan det skje problemer. Og det er her det hjelper å kunne OSet. Jeg har hatt irriterende problemer med Ubuntu, jeg har fått 'Blåskjerm' på iMacs og opplevd mye dritt der også. Men det er bare Windows jeg har mest erfaring med, og dermed minst problemer. Uansett, det blir vel kanskje litt off topic i bunn og grunn kanskje? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 XBMC ? Det har jeg aldri vært borti. Når jeg sjekket, ser det litt ut som det der "media center" jeg har på denne pc'en. Er det noe sånt? Det der har jeg aldri brukt. Bruker Vlc player til omtrent alt film og sånt. Er sikkert ganske på jordet nå, men.. Men ellers er det jo vanlig pc det skal være også dette da, til nesten alt mulig regner jeg med (unntatt spill da som jeg ikke bryr meg om) Det erstatter effektivt media-center ja. Utrolig genialt som viser all mulig informasjon om hver film du har på PCen, samt mulighet til å streame trailere etc. direkte fra youtube, vise poengscore fra IMDB og noen fine posters fra filmen. Ganske praktisk om du skal se film med noen kamerater og dere skal velge film, eller du ikke helt husker hva slags filmer du har på maskinen for eksempel. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Link til XBMC http://xbmc.org/ Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Etter å ha sett litt på forslagene, kommer jeg fram til en litt blanding siden de er ganske like. Det blir da den Intel ssd siden jeg da kan få alt fra samme butikk og fordelen med det. Etter litt vurdering dropper jeg bluray, for det vil garantert bli minimalt brukt nå. Kan heller få det senere. Og så tenkte jeg lanskje litt større strømforsyning, i tilfelle jeg skulle få extra hd eller noe senere, men det er kanskje nok likevel med den på 430w? Så ser dette ok ut da? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) når 600W koster kun 50kr mer kan du jo gå for den. Edit: Du har glemt OS. Endret 5. juni 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Obs. hovedkortet var visst feil, det er vel dette til 699 (heter akkurat samme) Hvilken er det til 50 kr mer? Ja jeg har ikke tatt med os, for jeg er ikke sikker enda om jeg skal velge sånn oppgradering eller for å være sikker den vanlige. Edit: forresten ser det ikke ut som at de har noen av de versjonene på Norsk akkurat nå. Endret 5. juni 2012 av Delvis Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 srry. var visst 100 kr mer, det var 50 kr fra 600 til 700 http://www.dustinhome.no/product/5010462265/ocz-modxstream-pro-600-watt-psu/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå