Mr Serious Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei Jeg har nå komfirmert meg og tenkte jeg skulle kjøpe speilrefleks kamera for noe av pengene. Men jeg vet fint lite om kamera så vill gjerne vite hva dere vil anbefale meg. Bildene jeg tar er helt tilfeldig, alt fra en fotballkamp til portrett bilder.. Jeg liker å handle fra komplett og jeg tenkte å bruke 4-5 k Så håper at noen gidder å hjelpe meg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Alle dagen kameraer yter tilnærmelsesvis likt, har du ingen preferanser så stikk innom en fotobutikk/elkjede-butikk for å sjekke kameraer og bestem deg for det som du synes føler best. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Så lenge man unngår å kjøpe nedstøvede overliggere til gammel pris er det liten sjanse til å kjøpe noe direkte feil. Derfor må man helst kjenne og ta på kameraene for å finne hvilke man liker/ikke liker å bruke. Et par ting kan man riktignok huske på å sjekke: Noen kamera bruker fortsatt CF-minnekort istedenfor SD, og ikke alle speilrefleks kan filme video. Personlig har jeg fått sansen for de nye speilløse systemkameraene. De er mye mindre og gir like bra bilder for daglig bruk. Skal man fotografere fugler eller sport med svindyre objektiver må man holde seg til speilvariantene. Endret 3. juni 2012 av Frobe Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Personlig har jeg fått sansen for de nye speilløse systemkameraene. De er mye mindre og gir like bra bilder for daglig bruk. Skal man fotografere fugler eller sport med svindyre objektiver må man holde seg til speilvariantene. Jeg synes Frobe oppsummerer bra i innlegget sitt. Er sport (og da tenker jeg ikke på golf, men sport med mye raske bevegelser) viktig bør du satse på speilrefleks. Ser du nevner fotball og det er en sport hvor mange speilløse kameraer vil slite, så her gjelder det å tenke seg litt om. Men skal du ta sportsbilder vil du også trenge en linse med mer tele enn den som følger med og til maks 5K er ikke det så lett å finne. Hvis sportsbilder ikke er så viktig er et speilløst kamera et godt alternativ. Du får da et mindre og lettere kamera med omtrent samme bildekalitet samt en videofunksjon som er enklere i bruk. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Halla, Ruuroo! Jeg kjøpte en Canon 550D for ikke altfor lange siden. Har vært kjempe fornøyd, KIT linsen 18-55 funker fortsatt fint, selvom jeg har tenkt til å kjøpe en 50mm 1.8 snart. 550D er et billig-men-bra-kamera. Som folk har sagt over, så er det best å dra på din lokale fotobutikk og spørre om å prøve. Jeg gjorde det, og forelsket meg i 550D. Lykke til, Ruuroo Lenke til kommentar
Mr Serious Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Takker for svar og tips Men problemet blir at jeg bor på landet og er 14 år. Vi har ingen busser eller tog. Nærmeste by ligger 1,5t unna så får ikke dratt å prøvd desverre Å Sli (zz) gidder du legge ut noen bilder du har tatt med 550D ? Edit: Å hvor lenge holder batteriet på 550D pr lading? Endret 4. juni 2012 av ruuroo Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Benyttet du ikke sjansen i konfirmasjonen til å kikke på og holde gjestenes kamera? Husk også at man må være godt motivert for å drasse en stor kameraveske med speilreflekskamera med seg over alt uten å ha bil. Det beste kameraet er det man har med seg. Jeg har et EOS 40D med mange objektiver og utstyr som ligger nedpakket i tilfelle behov, mens et Samsung NX11 eller kompaktkamera i praksis blir brukt. Man kan sjelden bedømme et moderne digitalkamera ut i fra bilder andre har tatt, man ser bare hvor flink fotografen er. En god fotograf kan få gode bilder ut av ethvert kamera hvis han kjenner dets sterke og svake sider, for budsjett under kr 10 000 vil det sannsynligvis være objektivene som begrenser bildekvaliteten. Kjøp uansett et kamera du har lyst på, ikke kjøp et som andre sier du bør ha hvis du ikke har lyst på det. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Har selv Canon og er veldig fornøyd med det, men er ikke til å unngå at Nikon også har gode pakker, se f.eks på D3100 med zoomlinse, da får du en rimelig startpakke med ett greit allroundobjektiv (mulig andre kjenner bedre til dette), og du sprenger heller ikke budsjettet. Lenke til kommentar
lightupfoto Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Sony NEX-5N. Cool!!!!!! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Canon 550D selges rimelig nå. Anbefaler å kjøpe dette med kit-objektivet EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Pakken får du for ca 4000 kr. Til fotballkamper er du nok tjent med mer tele enn 55mm, så til det formålet bør du vurdere EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Det er en telezoom som som gir veldig mye for pengene (1600-1800 kr). Om du virkelig har behov for det finner du ut av etter å ha testet kameraet med kit-objektivet en stund. Videre så er Canon EF 50mm f/1.8 et godt og rimelig portrettobjektiv (ca 900 kr). Den store blenderåpningen (definert med det lave f-tallet i betegnelsen) gir større mulighet for å gjøre bakgrunnen uskarp, slik at den som blir tatt bilde av blir mer fremtredende. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 I den prisklassen kan du jo se etter Nikon D3100 eller Canon 550D. Disse kjente modellene koster litt mer enn tilsvarende kvalitet fra mer ukjente merker, men fordelen er at det er lettere å kjøpe og selge brukte objektiv. Får du penger til overs, så bør du vurdere et fast objektiv på mellom 30 og 100mm (alt etter hva du trenger). Faste objektiv er mer egnet for sportsbilder hvor ting beveger seg fort, samt for portrettbilder hvor du ønsker å gjøre bakgrunnen uskarp. Bruk minst like mye penger på objektiv som på selve kamerahuset. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hiver meg litt med på fastobjektiv-forslaget som kom over her, du vil få mye glede ut av ett rimelig 50mm objektiv med stor blender. Ett par varianter kan være: Canon EOS 550D og Canon EF 50mm F 1.8 totalt ca ~5500kr Nikon D5100 og Nikon Nikkor Af-s 50mm 1.8 (samme egenskaper som canon over) Eller en annen variant i form av Panasonic G2 med to linser, en standardzoom og en tele Lenke til kommentar
Mr Serious Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 Takker for alle svar, jeg endte opp med å kjøpe Canon EOS 550D ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå